V Praze vzrostl počet aut o 56 000 na celkem 1,059 milionu
6. června 2018 21:37
Z celkového počtu zaregistrovaných vozů je 844 613 osobních automobilů, což je o necelých 50.000 víc než předloni. „Na území Prahy se celkový počet registrovaných motorových vozidel výrazně zvyšoval až do roku 1999, poté se nárůst zpomalil. Ke konci roku 2017 připadal v Praze jeden automobil na 1,5 obyvatele," řekl Vladimír Kadlec z TSK. Vliv má podle něj i to, že v Praze sídlí řada firem, které zde auta registrují. Řidiči pak v součtu loni najezdili po Praze 7,3 miliardy kilometrů.
Nejvytíženější silnicí i mostem byl zmíněný Barrandovský most. Druhou nejvytíženější komunikací byla Jižní spojka mezi 5. května a Vídeňskou, kudy projelo denně 129 000 aut. Křižovatka Jižní spojky s 5. května je pak nejzatíženější křižovatkou v Praze.
„Úseky na městském okruhu patří k nejzatíženějším v Praze i České republice," řekl Kadlec. Na třetím místě je Strakonická mezi Dobříšskou a Barrandovským mostem.
Nejvytíženějším tunelem byl pak loni Zlíchovský s 90 000 aut denně. Teprve za ním se umístily části tunelového komplexu Blanka, z nichž projede nejvíc aut Dejvickým tunelem, a to 88 000 aut denně.
Nejvyužívanější je však v Praze veřejná doprava. Lidé po městě absolvují 49 procent všech cest právě MHD. Na automobilovou dopravu připadá asi 29 procent cest, přičemž je v hlavním městě obsazenost aut dlouhodobě 1,3 člověka na automobil. Pro srovnání, v roce 1990 to bylo 1,71 a v roce 2000 1,44 člověka na automobil.
V Praze pak 26 procent lidí chodí pěšky a jedno procento tvoří cyklisté. Zbytek kombinuje více druhů dopravy.
Pražská MHD ročně přepraví asi 1,3 miliardy cestujících, z toho 1,26 miliardy přímo v Praze. Zbytek lidí připadá na území Středočeského kraje, kam pražská integrovaná doprava zajíždí.
Nejvíce lidí, zhruba 436 milionů, loni jelo metrem. To je o něco méně než předloni. „Počty lidí v metru ovlivnilo, že byla uzavřena řada vestibulů metra. Proto došlo k poklesu. Naopak vlak, autobusy a tramvaje – tam je vidět nárůst," řekl Martin Šubrt, zástupce ředitele organizace Ropid, která organizuje pražskou MHD. Po metru jezdí nejvíce lidí autobusy a pak tramvajemi. Železnici využije ročně 39,5 milionu cestujících.
Registrované vozy v Praze:
Rok |
Počet obyvatel |
Motorová vozidla celkem |
Z toho osobní auta |
1961 |
1,007 mil. |
93.106 |
44.891 |
1971 |
1,082 mil. |
203.519 |
133.129 |
1981 |
1,183 mil. |
367.007 |
284.756 |
1990 |
1,215 mil. |
428.769 |
336.037 |
2000 |
1,181 mil. |
746.832 |
620.663 |
2010 |
1,257 mil. |
928.769 |
699.630 |
2015 |
1,267 mil. |
941.145 |
740.745 |
2016 |
1,281 mil. |
1,002.645 |
795.178 |
2017 |
1,295 mil. |
1,058.949 |
844.613 |
Nejzatíženější komunikace:
Komunikace |
Počet aut za den |
Barrandovský most |
142.000 |
Jižní spojka (5. května – Vídeňská) |
129.000 |
Strakonická (Dobříšská – Barrandovský most) |
127.000 |
Jižní spojka (Chodovská – V Korytech) |
124.000 |
D1 (Chodovec – přípojka Chodov) |
118.000 |
Obsazenost aut:
Rok |
Počet lidí na jedno auto |
1990 |
1,71 |
2000 |
1,44 |
2010 |
1,3 |
2016 |
1,3 |
2017 |
1,3 |
Zdroj: Technická správa komunikací