dnes
Pondělí - polojasno
3°C
zítra
Úterý - oblacno
1°C
pozítří
Středa - oblacno
0°C
V Praze ubyla kvůli covidu pětina automobilů, přesto je na některých místech provoz hustší
Snížení automobilové dopravy v Praze je vidět i na počtu aut, které projely Tunelovým komplexem Blanka. Foto: JP

V Praze ubyla kvůli covidu pětina automobilů, přesto je na některých místech provoz hustší

V Praze ubyla v souvislosti s opatřeními proti šíření nemoci covid-19 proti běžnému stavu asi pětina aut. Letos je dosud počet aut projíždějících sledovanými úseky o 17 procent nižší než v loňském roce. Naopak vzrostl podíl pěších, zlepšila se průjezdnost městem a snížila se vytíženost záchytných parkovišť P+R. Údaje vychází z vlastních inženýrských dat Technické správy komunikací, městské společnosti OICT nebo pražského dopravního podniku.

Zatímco jarní vlna koronaviru a s ní související vládní opatření snížili intenzitu automobilové dopravy v pracovní dny o třetinu, podzimní restrikce tak zásadní vliv neměly.

V týdnu následujícím po vyhlášení nouzového stavu v pondělí 5. října se počet aut v centru Prahy snížil o 20 procent, ve vnějším pásmu pak o 13 procent oproti stavu před vypuknutím pandemie. Víkendová čísla, která na jaře ukázala propad automobilové dopravy v centru o polovinu, se v říjnu snížila zhruba o 40 procent.

Mimořádná vládní opatření jednak snížila intenzitu automobilové dopravy v metropoli, ale především významně proměnila způsob, jakým lidé po městě cestují. Veřejnou dopravou se v týdnu od 19. října svezlo jen 28 procent cestujících lidí, což je na celkové skladbě dopravy o 14 procent méně než loni.

„Tito lidé zřejmě z bezpečnostních a hygienických důvodů nově zvolili ke svým cestám raději auto nebo chůzi. Výrazně se zvýšil i počet cyklistů,“ uvedl náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Vzhledem k tomu, že se cyklistika stala po dalších vládních restrikcích jednou z mála povolených aktivit, zvýšil si i zájem o tento druh dopravy, což potvrdily sčítače na celkem 25 pražských stanovištích.

Díky opatřením a celkově nižšímu počtu aut ve městě se zlepšila i průjezdnost metropolí, kterou TSK ověřuje pomocí měřícího vozidla. I zde se ale najdou výjimky a na některých trasách strávili řidiči více času, než je obvyklé. Šlo například o cesty mezi Barrandovem a Smíchovem nebo z Bubnů na I. P. Pavlova.

Omezení volného pohybu občanů se projevilo například menším využitím záchytných parkovišť. To o víkendu 17. a 18. října kleslo oproti předchozímu víkendu o sedm procentních bodů.

Celkové snížení automobilové dopravy v Praze lze pak dobře vidět i na počtu aut, které projely Tunelovým komplexem Blanka. Po extrémním propadu po jarních vládních restrikcí se během léta vrátila intenzita dopravy na obvyklou úroveň, na podzim už je ale pozorováno podstatné snížení.

Blanku tvoří tři tunely, Bubenečský, Dejvický a Brusnický. Ve všech případech klesl počet projíždějících aut denně zhruba o 10 000. Například nejvytíženějším Dejvickým tunelem loni projelo v průměru více než 95 000 aut denně. Letos jich silničáři naměřili přibližně 85 000 za den. V případě Brusnického je to pak pokles z loňských asi 90 000 na letošních zhruba 80 000 za den.


Ve čtvrtek v noci neprojedete Tunelovým komplexem Blanka

25. listopadu 2020 v 06:25

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Tunelový komplex Blanka od 26. listopadu od 23 hodin do 27. listopadu do 5 hodin uzavřen.

Další články
Nahoru