dnes
Čtvrtek - polojasno
23°C
zítra
Pátek - obcasny-dest
17°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
11°C
V Praze šly sice do důchodu už před třicítkou, kačeny však slouží nadále v Severní Koreji
Praha si ponechala jednu původní KT8D5, tramvaj vypravuje do provozu jen při zvlášních příležitostech. Foto: DPP

V Praze šly sice do důchodu už před třicítkou, kačeny však slouží nadále v Severní Koreji

Obousměrná tříčlánková tramvaj KT8D5, která se lidově říká kátéčko, kachna či kačena, definitivně zmizela z kolejí v Praze před pěti lety a vůz je v metropoli možno vidět už jen v muzeu MHD.

Nasazení tramvají s „lehce“ zapamatovatelným názvem KT8D5 provázely v polovině osmdesátých let minulého století důkladné zkoušky. Prototyp byl v pražských ulicích vidět už v roce 1985, provoz s cestujícími začal o rok později. Reminiscencí na staré tramvaje byla obousměrnost vozidel a především prosvětlené kostky s číslem linky na střechách vozů.

U pražských cestujících si tento typ tramvaje nikdy nezískal velkou oblibu. Výtky směřovaly především k uspořádání interiéru, nedostatečnému větrání v létě a užším dveřím v přední a zadní části.

Uvažovalo se proto o dodávce modifikovaných vozů, které by měly lepší profilové parametry a byly na nich vychytány další „mouchy“. K nákupu však nedošlo. Původně se přitom plánovalo pořízení dvou stovek těchto tramvají. Nakonec jich v Praze jezdilo jen 48.

Jakkoliv byly vozy KT8D5 zpočátku brány jako problematické, postupem času si vydobyly své nezastupitelné místo v tramvajovém provozu. Zejména během výlukových činností se staly nenahraditelnými pomocníky při zajišťování dopravy na izolovaných úsecích kolejové sítě. Provozní zajímavostí bylo nasazení spřažených dvouvozových souprav KT8D5 o celkové délce přes 60 metrů při výluce tratě do Sídliště Ďáblice v roce 1993.

Tramvaj KT8D5, kterou v letech 1986 až 1993 vyráběl dnes již neexistující podnik ČKD Praha, byla kromě české metropole dodávána také do Brna, Mostu, Plzně a Litvínova. Celkem byly vyrobeny dvě stovky těchto tramvají. Zájem o ně byl i na východ od našich hranic.

Jeden vůz koupil ruský Volgograd, 40 slovenské Košice a dokonce 45 severokorejský Pchjongjang, kde jezdí dodnes. Loni tam sice byla představena úplně nová tramvaj, ve skutečnosti jde o modernizovanou verzi staré známé KT8D5 z Prahy. Nové jsou například sedačky, oplechování nebo dvoukřídlé dveře.

Jeden vůz si odebralo také Sarajevo. Bosenské město si později odebralo několik ojetých tramvají KT8D5 z Košic.

Tento typ tramvají však z pražských kolejí v roce 2013 nezmizel úplně. Nadále slouží cestujícím rekonstruované vozy, které jsou částečně nízkopodlažní.   

Hlavní změnou oproti původnímu typu je nový střední článek s nízkopodlažní částí. Tyto tramvaje mají také snadno zapamatovatelné označení KT8D5R.N2P. Kromě Prahy jezdí tato zmodernizovaná verze původních „kačen“ Brně, Ostravě, Plzni i východoslovenských Košicích.


Internacionální ulice v Suchdole bude uzavřena

Včera v 11:14

Z důvodu výstavby nového vodovodního řadu v Suchdolské ulici bude uzavřena ulice Internacionální na křižovatce s ulicí Suchdolskou od soboty 26. září do úterý 29. září pro veškerý provoz v obou směrech. Ulice Internacionální bude průjezdná od Kamýcké po Suchdolské náměstí. Zastávka Suchdolské...

Letenský tunel bude příští týden uzavřen

Včera v 09:31

Noční uzavření Letenského tunelu proběhne od 29. září od 23 hodin do 30. září do 5 hodin.

V ulici Jana Želivského pokračují opravy

Včera v 08:20

Od soboty 26. září 2020 bude Technická správa komunikací pokračovat v souvislé údržbě vozovky na komunikaci Jana Želivského v úseku Koněvova – Olšanská ve směru z centra.  Práce by měly skončit 10. října 2020.

Začala rekonstrukce tramvajové trati v ulicích Na Veselí a Soudní

21. září 2020 v 10:11

Pražský dopravní podnik (DPP) se v sobotu 19. září pustil do rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu, konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní. Z tohoto důvodu bude do 27. listopadu obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Pražského povstání – Vozovna...

Dopravní opatření v souvislosti s akcí 400 let od bitvy na Bílé hoře

18. září 2020 v 08:23

V pátek 18. září v čase od cca 18:45 do 20:15 hodin se v rámci akce 400 let od bitvy na Bílé hoře uskuteční v Praze 6 slavnostní průvod historických vojsk od Písecké brány do parku Maxe van der Stoela. 

Oprava mostu Ve Žlíbku – Počernická

14. září 2020 ve 13:00

Od úterý 22. září začne Technické správa komunikací s opravou mostu X 526 Ve Žlíbku – Počernická, MČ Praha 20 – Horní Počernice. Jedná se o most přes D10, Novopackou.  

Další články
Nahoru