dnes
Pátek - polojasno
10°C
zítra
Sobota - polojasno
10°C
pozítří
Neděle - zatazeno
14°C
V Praze šly sice do důchodu už před třicítkou, kačeny však slouží nadále v Severní Koreji
Praha si ponechala jednu původní KT8D5, tramvaj vypravuje do provozu jen při zvlášních příležitostech. Foto: DPP

V Praze šly sice do důchodu už před třicítkou, kačeny však slouží nadále v Severní Koreji

Obousměrná tříčlánková tramvaj KT8D5, která se lidově říká kátéčko, kachna či kačena, definitivně zmizela z kolejí v Praze před pěti lety a vůz je v metropoli možno vidět už jen v muzeu MHD.

Nasazení tramvají s „lehce“ zapamatovatelným názvem KT8D5 provázely v polovině osmdesátých let minulého století důkladné zkoušky. Prototyp byl v pražských ulicích vidět už v roce 1985, provoz s cestujícími začal o rok později. Reminiscencí na staré tramvaje byla obousměrnost vozidel a především prosvětlené kostky s číslem linky na střechách vozů.

U pražských cestujících si tento typ tramvaje nikdy nezískal velkou oblibu. Výtky směřovaly především k uspořádání interiéru, nedostatečnému větrání v létě a užším dveřím v přední a zadní části.

Uvažovalo se proto o dodávce modifikovaných vozů, které by měly lepší profilové parametry a byly na nich vychytány další „mouchy“. K nákupu však nedošlo. Původně se přitom plánovalo pořízení dvou stovek těchto tramvají. Nakonec jich v Praze jezdilo jen 48.

Jakkoliv byly vozy KT8D5 zpočátku brány jako problematické, postupem času si vydobyly své nezastupitelné místo v tramvajovém provozu. Zejména během výlukových činností se staly nenahraditelnými pomocníky při zajišťování dopravy na izolovaných úsecích kolejové sítě. Provozní zajímavostí bylo nasazení spřažených dvouvozových souprav KT8D5 o celkové délce přes 60 metrů při výluce tratě do Sídliště Ďáblice v roce 1993.

Tramvaj KT8D5, kterou v letech 1986 až 1993 vyráběl dnes již neexistující podnik ČKD Praha, byla kromě české metropole dodávána také do Brna, Mostu, Plzně a Litvínova. Celkem byly vyrobeny dvě stovky těchto tramvají. Zájem o ně byl i na východ od našich hranic.

Jeden vůz koupil ruský Volgograd, 40 slovenské Košice a dokonce 45 severokorejský Pchjongjang, kde jezdí dodnes. Loni tam sice byla představena úplně nová tramvaj, ve skutečnosti jde o modernizovanou verzi staré známé KT8D5 z Prahy. Nové jsou například sedačky, oplechování nebo dvoukřídlé dveře.

Jeden vůz si odebralo také Sarajevo. Bosenské město si později odebralo několik ojetých tramvají KT8D5 z Košic.

Tento typ tramvají však z pražských kolejí v roce 2013 nezmizel úplně. Nadále slouží cestujícím rekonstruované vozy, které jsou částečně nízkopodlažní.   

Hlavní změnou oproti původnímu typu je nový střední článek s nízkopodlažní částí. Tyto tramvaje mají také snadno zapamatovatelné označení KT8D5R.N2P. Kromě Prahy jezdí tato zmodernizovaná verze původních „kačen“ Brně, Ostravě, Plzni i východoslovenských Košicích.


Bubenečským tunelem neprojedete

Včera v 07:02

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude uzavřen Bubenečský tunel od 16. listopadu od 23 hodin do 17. listopadu do 5 hodin.

V ulicích Pánkova a Jeremiášova dojde k omezení provozu

Včera v 06:24

Technická správa komunikací provede výměnu povrchu vozovky, bude položen nový povrch s obnovou vodorovného dopravního značení. 

Dopravní opatření na Táborské

13. listopadu 2019 v 18:32

Od 18. do 24. listopadu bude omezen provoz na Táborské ulici v Praze 4. Důvodem je rekonstrukce kanalizace.

Feřtekova ulice a obratiště autobusů projdou opravou

12. listopadu 2019 v 10:18

Od pondělí 18. listopadu do 5. prosince provede Technická správa komunikací souvislou údržbu vozovky Feřtekova v úseku od křižovatky s ulicí Cafourkova za přechod pro chodce, který se nachází za obratištěm autobusů v ulici Feřtekova včetně samotného obratiště.

Nový kruhový objezd v Praze 14

12. listopadu 2019 v 07:06

Na křižovatce ulic Za Černým mostem a Cíglerova byla vybudována malá okružní křižovatka kvůli zvýšení bezpečnosti a podpory plynulosti dopravy v oblasti Hutí.

Na Zbraslavi přes Strakonickou vyroste nový most, původní bude zbourán

11. listopadu 2019 v 07:53

V pondělí 11. listopadu zahájí Technická správa komunikací přípravné práce na demolici mostu přes Strakonickou ulici na Zbraslavi, který vede k ulicím K Výtopně a Za Opusem.

Začne další oprava části Ocelkovy ulice

11. listopadu 2019 v 07:00

V pondělí 11. listopadu zahájí Technická správa komunikací opravu další části ulice Ocelkova (MČ Praha 14) v úseku mezi ulicí Skorkovská a účelovou komunikací NN 4143 v délce 285 m. Oprava potrvá necelý měsíc do 8. prosince. 

Částečná uzavírka Kutnohorské ulice potrvá do 13. prosince

11. listopadu 2019 v 06:30

Od úterý 12. listopadu dojde k částečné uzavírce Kutnohorské ulice v úseku mezi Europarkem (od ulice Ústřední) a Dolními Měcholupy z důvodu výměny povrchu komunikace. Bude rovněž prováděna oprava povrchu v celém křižovatkovém prostoru Černokostelecká x Kutnohorská x Ústřední. Uzavírka bude...

Dopravní omezení na ulici Milady Horákové

10. listopadu 2019 ve 21:57

Od 11. listopadu do 1. prosince bude omezen provoz na komunikaci Milady Horákové v úseku od rampy Tunelového komplexu Blanka k ulici U Sparty. Důvodem je výstavba světelně řízené křižovatky. 

Další články
Nahoru