dnes
Úterý - polojasno
21°C
zítra
Středa - obcasny-dest
17°C
pozítří
Čtvrtek - obcasny-dest
18°C
V Praze šly sice do důchodu už před třicítkou, kačeny však slouží nadále v Severní Koreji
Praha si ponechala jednu původní KT8D5, tramvaj vypravuje do provozu jen při zvlášních příležitostech. Foto: DPP

V Praze šly sice do důchodu už před třicítkou, kačeny však slouží nadále v Severní Koreji

Obousměrná tříčlánková tramvaj KT8D5, která se lidově říká kátéčko, kachna či kačena, definitivně zmizela z kolejí v Praze před pěti lety a vůz je v metropoli možno vidět už jen v muzeu MHD.

Nasazení tramvají s „lehce“ zapamatovatelným názvem KT8D5 provázely v polovině osmdesátých let minulého století důkladné zkoušky. Prototyp byl v pražských ulicích vidět už v roce 1985, provoz s cestujícími začal o rok později. Reminiscencí na staré tramvaje byla obousměrnost vozidel a především prosvětlené kostky s číslem linky na střechách vozů.

U pražských cestujících si tento typ tramvaje nikdy nezískal velkou oblibu. Výtky směřovaly především k uspořádání interiéru, nedostatečnému větrání v létě a užším dveřím v přední a zadní části.

Uvažovalo se proto o dodávce modifikovaných vozů, které by měly lepší profilové parametry a byly na nich vychytány další „mouchy“. K nákupu však nedošlo. Původně se přitom plánovalo pořízení dvou stovek těchto tramvají. Nakonec jich v Praze jezdilo jen 48.

Jakkoliv byly vozy KT8D5 zpočátku brány jako problematické, postupem času si vydobyly své nezastupitelné místo v tramvajovém provozu. Zejména během výlukových činností se staly nenahraditelnými pomocníky při zajišťování dopravy na izolovaných úsecích kolejové sítě. Provozní zajímavostí bylo nasazení spřažených dvouvozových souprav KT8D5 o celkové délce přes 60 metrů při výluce tratě do Sídliště Ďáblice v roce 1993.

Tramvaj KT8D5, kterou v letech 1986 až 1993 vyráběl dnes již neexistující podnik ČKD Praha, byla kromě české metropole dodávána také do Brna, Mostu, Plzně a Litvínova. Celkem byly vyrobeny dvě stovky těchto tramvají. Zájem o ně byl i na východ od našich hranic.

Jeden vůz koupil ruský Volgograd, 40 slovenské Košice a dokonce 45 severokorejský Pchjongjang, kde jezdí dodnes. Loni tam sice byla představena úplně nová tramvaj, ve skutečnosti jde o modernizovanou verzi staré známé KT8D5 z Prahy. Nové jsou například sedačky, oplechování nebo dvoukřídlé dveře.

Jeden vůz si odebralo také Sarajevo. Bosenské město si později odebralo několik ojetých tramvají KT8D5 z Košic.

Tento typ tramvají však z pražských kolejí v roce 2013 nezmizel úplně. Nadále slouží cestujícím rekonstruované vozy, které jsou částečně nízkopodlažní.   

Hlavní změnou oproti původnímu typu je nový střední článek s nízkopodlažní částí. Tyto tramvaje mají také snadno zapamatovatelné označení KT8D5R.N2P. Kromě Prahy jezdí tato zmodernizovaná verze původních „kačen“ Brně, Ostravě, Plzni i východoslovenských Košicích.


Letenský tunel se bude uklízet

1. července 2020 v 19:15

V letenském tunelu proběhne od 7. července do 14. července, vždy od 23 do 5 hodin pravidelná údržba a mytí. Tunel bude obousměrně uzavřen.

Opěrné zdi Letenského tunelu budou opraveny

1. července 2020 v 08:17

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 4. července rekonstrukci opěrných zdí Letenského tunelu u severního portálu, v úseku Milady Horákové – Letenský tunel. Stavební práce jsou naplánované do konce září 2020.

Od července znovu letadlem do Dubaje

24. června 2020 v 07:37

Letecká společnost flydubai od 4. července znovu spustí přímou pravidelnou linku do Dubaje, obnoví se tak druhé dálkové spojení z Prahy. Do velkoměsta Spojených arabských emirátů mohou cestující letět nejprve jednou týdně, každou sobotu. Od 27. července pak budou lety k dispozici...

Další články
Nahoru