
V Praze se začal využívat přesnější systém k určení polohy tramvají
30. září 2022 09:24
Vícefrekvenční satelitní přijímače, které DPP nyní instaluje do svých tramvají, jsou schopny přijímat signál z různých globálních družicových polohových systémů (GNSS), nejen GPS, který provozují Vesmírné síly Spojených států amerických (USSF), ale zejména z evropského autonomního systému Galileo, díky kterému je možné dosáhnout výrazného zvýšení přesnosti určování polohy. Oba družicové navigační systémy poskytují služby potřebné pro zajištění lokalizace zcela zdarma.
Konfigurace a nastavení nových přístrojů je výsledkem pilotního projektu DPP, který probíhal od roku 2019 a jehož cílem byla modernizace stávajících satelitních přijímačů v pražských tramvajích využívající pouze signál GPS.
„Zastaralé satelitní přijímače v tramvajích pro určení přesnější polohy vozidel využíváme zhruba 20 let, fungují pouze na systému GPS. V husté zástavbě v centru Prahy nicméně tyto přístroje velmi často vykazovaly a vykazují značné odchylky od skutečné aktuální polohy v řádu desítek až stovek metrů, což je nevyhovující pro další rozvoj moderních aplikací v MHD včetně PID Lítačky,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP.
„Původní přijímače postupně měníme za nové, tyto práce realizujeme v rámci plánované údržby nebo oprav jednotlivých vozů. V současnosti jsou nainstalovány ve všech 55 tramvajích typu 14T, 35 vozidlech T3R.PLF a ve většině tramvají KT8N2, tj. zhruba v necelé třetině vozového parku DPP. Do konce roku 2023 je plánujeme nainstalovat do všech tramvají,“ dodal.
Cestující mohou přesnou polohu tramvají, autobusů i metra v Praze sledovat prostřednictvím aplikace PID Lítačka, ve které si rovněž dohledají jízdní řády, informace nebo koupí jízdenku. Za jak dlouho spoj přijede mohou lidé vidět na elektronických tabulích ve všech stanicích metra a rovněž na některých povrchových zastávkách.