Dnes Pondělí - zatazeno 6°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 5°C
Pondělí 5. 12. 2022
Svátek má Jitka
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
V Praze se začal využívat přesnější systém k určení polohy tramvají
Ilustrační foto: Petr Hejna / DPP

V Praze se začal využívat přesnější systém k určení polohy tramvají

Pražský dopravní podnik (DPP) začal využívat přesnější systém k určení aktuální polohy tramvají. Tramvaje bude sledovat pomocí vícefrekvenčních satelitních přijímačů využívající různé družicové systémy, především Galileo. Odchylka zařízení je maximálně dva metry. Cílem je zlepšit přehled o tom, kde se tramvaj nachází. Novým zařízením budou všechny tramvaje vybaveny do konce příštího roku. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí DPP Aneta Řehková. Podnik dosud používal od roku 2019 pro určení spojů pouze signál GPS.

Vícefrekvenční satelitní přijímače, které DPP nyní instaluje do svých tramvají, jsou schopny přijímat signál z různých globálních družicových polohových systémů (GNSS), nejen GPS, který provozují Vesmírné síly Spojených států amerických (USSF), ale zejména z evropského autonomního systému Galileo, díky kterému je možné dosáhnout výrazného zvýšení přesnosti určování polohy. Oba družicové navigační systémy poskytují služby potřebné pro zajištění lokalizace zcela zdarma. 

Konfigurace a nastavení nových přístrojů je výsledkem pilotního projektu DPP, který probíhal od roku 2019 a jehož cílem byla modernizace stávajících satelitních přijímačů v pražských tramvajích využívající pouze signál GPS. 

„Zastaralé satelitní přijímače v tramvajích pro určení přesnější polohy vozidel využíváme zhruba 20 let, fungují pouze na systému GPS. V husté zástavbě v centru Prahy nicméně tyto přístroje velmi často vykazovaly a vykazují značné odchylky od skutečné aktuální polohy v řádu desítek až stovek metrů, což je nevyhovující pro další rozvoj moderních aplikací v MHD včetně PID Lítačky,“ uvedl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP. 

„Původní přijímače postupně měníme za nové, tyto práce realizujeme v rámci plánované údržby nebo oprav jednotlivých vozů. V současnosti jsou nainstalovány ve všech 55 tramvajích typu 14T, 35 vozidlech T3R.PLF a ve většině tramvají KT8N2, tj. zhruba v necelé třetině vozového parku DPP. Do konce roku 2023 je plánujeme nainstalovat do všech tramvají,“ dodal. 

Cestující mohou přesnou polohu tramvají, autobusů i metra v Praze sledovat prostřednictvím aplikace PID Lítačka, ve které si rovněž dohledají jízdní řády, informace nebo koupí jízdenku. Za jak dlouho spoj přijede mohou lidé vidět na elektronických tabulích ve všech stanicích metra a rovněž na některých povrchových zastávkách.


Autor: Hla

Praha 5 zhodnotí, jak se chovají řidiči v parkovacích zónách

27. listopadu 2022 v 19:58

Praha 5 zatím neplánuje iniciovat zavádění nových parkovacích zón, nicméně chtěla by zhodnotit a podle toho případně i přehodnotit režimy v těch stávajících. Uvedl to místostarosta páté městské části Milan Kryl (Piráti) na nedávném setkání s novináři.

Výměna požární signalizace omezí provoz Strahovského tunelu

25. listopadu 2022 v 09:14

Z důvodu výměny elektrické požární signalizace budou probíhat uzávěry Strahovského tunelu.

Další články
Nahoru