dnes
Úterý - oblacno
16°C
zítra
Středa - jasno
23°C
pozítří
Čtvrtek - skorojasno
25°C
V Praze se výrazně zvýší počet elektrokoloběžek. Spory o způsobilost k provozu trvají, zapojil se i ministr
Žlutočerné koloběžky. Foto: Facebook

V Praze se výrazně zvýší počet elektrokoloběžek. Spory o způsobilost k provozu trvají, zapojil se i ministr

Elektrické koloběžky, které v době před vypuknutím koronavirové pandemie zaplavily především centrum Prahy a okolní oblasti, by vůbec neměly vyrážet na pozemní komunikace, pokud nejsou technicky způsobilé. Dlouhodobě to tvrdí vedení Prahy 2. Nedávno takový postoj sdělil i ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Provozovatel žlutočerných koloběžek, které v Praze rychle přibývají, tvrdí, že požadavky na provoz jsou splněny.

Ministra Havlíčka nedávno interpelovala poslankyně Jana Černochová (ODS), která je zároveň starostkou Prahy 2. Tato městská část dlouhodobě upozorňuje na negativní dopady provozu koloběžek na život v centru. Někteří uživatelé nechávají po jízdě koloběžky odstavené tak nešikovně, že překáží chodcům, kteří jsou ohrožováni i samotnou jízdou těchto dopravních prostředků.

„Můžete potvrdit, že mohou elektrické koloběžky na pozemní komunikaci, pokud nesplňují body vyhlášky o schválení technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vodidel na pozemních komunikacích?,“ dotázala se pražská poslankyně ministra.

„Pokud Vámi uváděné elektrické koloběžky neplní tyto technické požadavky, jsou pro provoz na pozemních komunikacích technicky nezpůsobilé, a tedy na pozemní komunikaci být užívány nemohou,“ reagoval ministr v odpovědi, kterou má server Pražský patriot k dispozici.

V interpelaci na Havlíčka uvedla Černochová řadu nedostatků, kterými se údajně koloběžky v rozporu se zmíněnou vyhláškou vyznačují. Chybí jim dvě na sobě nezávislé účinné brzdy, nemají odrazky požadovaných velikostí, nedostatky jsou spatřovány například i u světel.

kolobezky-lime-praha-2-nahled „Vpád elektrokoloběžek do centra metropole je problém. Nejsme jediná městská část, která to takto vnímá, ale my jsme v tomto postoji konzistentní. Od počátku tvrdíme, že elektrokoloběžky, které nejsou řádně vybavené, do provozu města nepatří. Na chodník absolutně ne, to je jasné, a nyní se potvrzuje naše teze, že ani na silnici nemají co dělat. Nadále to budeme prosazovat,“ uvedl místostarosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS).

„Velmi vítám, že ústy pana ministra bylo potvrzeno, že většina komerčně pronajímaných (sdílených) koloběžek podmínky nesplňuje a v takovém případě na pozemních komunikacích nemohou být užívány. Slova je však třeba přenést k faktické činnosti policie a magistrátu,“ uvedl radní Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš (ODS).

První městská část pro jí zřizované pěší zóny připravila opatření zúžení výjimky pro povolení k vjezdu na pěší zóny na takzvané Královské cestě jen na kola bez motoru. Toto opatření obecné povahy je již platné, ale nebylo zatím s ohledem na situaci související s koronavirem aplikováno umístěním dodatečného textu na stávající dopravní značení. Praha 1 je podle Bureše připravena okamžitě po zvýšení počtu lidí pohybujících se po uvedených pěších zónách opatření realizovat.

„Praha 1 se nyní v létě bude opětovně věnovat odklízení nevhodně odložených koloběžek, které se mnohdy válejí po chodnících a tvoří překážku chodcům. Máme mnoho stížností od občanů a členů svazu nevidomých, pro které jde o zásadní problém a výrazné nebezpečí. Jízdu koloběžek po chodnících a vozovkách bohužel jako městská část pokutovat či jinak postihovat nemůžeme,“ sdělil.

Podle Pavla Kuchty, jednatele společnosti Re.volt, která stojí za expanzí žlutočerných koloběžek do ulic Prahy, není situace ohledně legislativy jednoznačná. Firma problém s technickou výbavou svých prostředků nevnímá.

„V současnosti se koloběžky řadí mezi jízdní kola, kde splňujeme všechny požadavky vyhlášky, až na to, že nemají pedály. Kdyby koloběžky vyhlášku nesplňovaly, nemohl by na nich jezdit vlastně nikdo v Česku, ani pro soukromé účely,“ uvedl.

kolobezka-revolt Česká a evropská legislativa podle něj není jednotná a celkově jsou koloběžky v právním vakuu. „Chybí jasná interpretace, do jaké kategorie vozidel koloběžka spadá. Zmíněná vyhláška č. 341/2014 se v určitých ohledech bije s Nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 168/2013 o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel. Věřím, že si tento segment zaslouží jasnou definici, kterou by se celá společnost mohla řídit,“ sdělil.

Porušování pravidel provozu je podle něj problém, který souvisí s jízdou na koloběžkách obecně. Problém by pomohlo vyřešit, kdyby osvětu podpořil systém pokut a přísnějších trestů. „Půjčovna aut také nemůže za to, že řidič jede s autem rychleji, než říkají limity, nebo když parkuje na zákazu. Když to řidič udělá, dostane adekvátní pokutu, body a můžou mu vzít řidičák. Přesně toto chybí u kol a koloběžek,“ dodal Kuchta.

Společnost Re.volt plánuje výrazně navýšit počet koloběžek v Praze. Nyní jich je v provozu 150, zanedlouho přibude dalších 540 a k tomu 100 skútrů. Ještě na začátku března, tedy před vypuknutí pandemie koronaviru, firma avizovala, že v Praze bude jezdit 1350 jejích koloběžek. Společnost LIME vzhledem k pandemii omezila svou službu, z 1500 zelenočerných koloběžek jich jsou nyní v ulicích zhruba dvě stovky. Jaká bude další strategie, zatím není jasné.

Podle pražských strážníků pro ně není odpověď ministra dopravy na interpelaci poslankyně nijak právně závazná, zvláště pokud takové prohlášení není opřeno o náležité právní posouzení.

„Problematice cyklistů se pražská městská policie věnuje v rámci výkonu služby stejně jako dalším problematikám, které metropoli trápí. Na jezdce na koloběžce zákon pohlíží stejně jako na cyklistu. Valná část veřejnosti o tom stále nemá povědomí. Z toho tedy jasně vyplývá, že pro jezdce na elektrokoloběžkách a elektrokolách platí stejná pravidla (práva a povinnosti) jako pro všechny ostatní cyklisty. Tedy případným přestupkům jezdců na koloběžkách se věnujeme stejně jako cyklistům,“ uvedla mluvčí strážníků Irena Seifertová.

Za prvních šest měsíců letošního roku strážníci na území metropole celkem zjistili 2 518 přestupků v souvislosti s cyklisty. „Neumíme rozlišit, zda se jedná o cyklistu či koloběžkáře,“ sdělila Seifertová.

Průměrná výše pokut, které strážníci od ledna do června uložili, činila 300 korun. V roce 2019 za stejné období odhalili 1 760 přestupků v souvislosti s cyklisty, kdy průměrná výše pokuty činila 250 korun. Nejčastěji se jednalo o přestupky jako je jízda po chodníku, jízda v zákazech vjezdu či nerespektování značek.

„Ještě před spuštěním samotného projektu s elektrokoloběžkami městská policie upozorňovala na většinu problémů, které by po jeho realizaci nastaly,“ dodala mluvčí.

Praha nyní jedná s Ministerstvem dopravy o dalších možnostech toho, aby obce mohly nastavovat podmínky provozu elektrokoloběžek a dalších sdílených dopravních prostředků. Konkrétně se jedná o možnost osazení nové typu značení a hledá se možnost regulace buď jen koloběžek, nebo jen těch komerčních. Metropole naráží na různé problémy, například na ten, že dlouhá dodatková tabulka s výčtem pravidel by byla nejen nesrozumitelná, ale i zmatečná.

„Prosadili jsme též pozměňovací návrh zákona, o kterém jednala Poslanecká sněmovna a vzešel z něj podnět z podvýboru pro dopravu, aby Ministerstvo dopravy zpracovalo nový návrh, jak dát obcím pravomoc regulovat tyto služby. Nicméně pokud by došlo k navýšení počtu koloběžek a tím i ke zvýšené míře problémů, jsme připraveni zákaz realizovat,“ uvedl náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).


Rekonstrukce Koněvovy ulice v dalším úseku přinese nová dopravní omezení

30. července 2020 v 11:22

Technická správa komunikací pokračuje od 1. do 23. srpna další fází první etapy rekonstrukce ulice Koněvova na Žižkově, a to v úseku Rokycanova – Ostromečská, která přinese nová dopravní omezení.

Praha 10 eviduje již 2477 žádostí o parkovací oprávnění, třetina byla podána elektronicky

30. července 2020 v 09:17

Praha 10 vydává od 15. července oprávnění pro parkovací zóny, které budou na jejím území zaváděné od 24. srpna. Po deseti dnech činnosti výdejny hlásí 2 477 žádostí, z toho 30 procent jich bylo podáno elektronicky. 

Víkend: Noční uzavření Strahovského tunelu

28. července 2020 ve 20:09

Uzavření Strahovského tunelu proběhne od soboty 1. srpna od 23 hodin do neděle 2. srpna do 5 hodin.

Dopravní omezení na Strakonické ulici

27. července 2020 ve 20:03

Stavba nového mostu na Zbraslavi, který spojuje ulice Za Opusem a K Výtopně, se dostává do další fáze. Práce si v následujících dnech vyžádají dočasné omezení dopravy v pravém jízdním pruhu.

Další články
Nahoru