
V Praze se soutěží o HolKu. Lávka z Holešovic do Karlína má stát už příští rok
26. dubna 2021 14:26

Takto bude vypadat lávka při pohledu ze Štvanice
Lávka bude dlouhá 285 metrů a šířka mezi zábradlími bude čtyři metry. Stane se dalším propojením mezi Holešovicemi a Karlínem, které zajišťuje od jara do podzimu také přívoz HolKa. Jeho provoz po zprovoznění lávky skončí.
Lidé se díky lávce dostanou během pár minut z Karlína před brány holešovické tržnice a získají pohodlný přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna a stane se z něj nový park. Doposud to bylo možné pouze z rušného Hlávkova mostu.
„Pro cyklodopravu bude HolKa strategickým místem. Propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,“ uvedl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Poloha lávky navazuje na územní plán. Na straně Holešovic bude nástup umístěn na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice a na straně Karlína na Rohanském nábřeží s vyústěním na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře a následně na plánovaný veřejný prostor rozvojového území Rohanského ostrova. Přístup na lávku bude i na Štvanici.

V rámci přípravných pracích revitalizace ostrova Štvanice byla ustanovena pracovní skupina, která bude rozpracovávat a dále posouvat vítězný návrh studia RKAW s architektem Radkem Kolaříkem. Tento návrh uspěl v soutěži pořádané městem už před osmi lety.
Projekt se pak na roky zastavil, až loni hlavní město zadalo architektům rozpracování původního návrhu do podrobnější koncepční studie.
Podoba mostu odpovídá prostorové křivce vinoucí se krajinou, která reaguje na výškové a půdorysné požadavky zadání, tedy na panorama Prahy, na napojení na holešovický a karlínský břeh i na vítězný urbanistický návrh řešení ostrova Štvanice.
Konstrukce nejde do výšky a nebude bránit chodcům a cyklistům v pohledech na Prahu, vodu a stromy. Architektura mostu využívá minimalistické sochařství.HolKa bude postavena z ušlechtilého materiálu, ultra-vysokohodnotného betonu s lesklým bílým mramorovým povrchem. Na lávku bude jednoduchý přístup. Její návrh počítá i s požadavky protipovodňové ochrany a bezbariérového řešení nástupů na lávku.
Soutěž na lávku spojující Karlín a Holešovice poprvé vyhlásila Praha 7 v roce 1999. Vítězný návrh se stal nerealizovatelným kvůli změně protipovodňových opatření po roce 2002.