V Praze se bude častěji odtahovat i v okrajových městských částech
26. července 2024 12:50
Největší pozornost vyvolala část usnesení, podle které se s účinností od 1. září letošního roku zvedne platba za standardní odtah z nynějších 1900 korun na 3800 korun.
Trochu ve stínu toho je úkol, který z usnesení vyplynul pro příspěvkovou organizaci Správa služeb hlavního města Prahy (SSHMP).
Ta má od začátku ledna 2025 navýšit roční kapacitu odtahů na minimální počet 25 tisíc. Z toho bude vyhrazeno 10 procent odtahů mimo Prahu 1 až 22, tedy na takzvané nečíslované městské části, kterých je pětatřicet.
Na návrh pražského radního pro oblast financí, rozpočtu, fondů a podpory podnikání Zdeňka Kováříka (ODS) byl SSHMP v této oblasti přidán od 1. ledna 2025 další úkol, který stanoví, že 10 procent odtahů je vyhrazeno pro Prahu 11 až 22. Převedeno na čísla to znamená, že by každý rok mělo být v městských částech Praha 1 až Praha 10 celkem 20 000 odtahů, v Praze 11 až 22 aspoň 2500 odtahů a v nečíslovaných městských částech také aspoň 2500.
„V okrajových městských částech se doposud prakticky neodtahovalo, prakticky jen tam, kde jsou zóny placeného stání. Jsem rád, že se na úrovni politických klubů v zastupitelstvu dohodlo, že odtahy budou i tam, kde se doposud nedělaly. Já jsem ještě navrhl to upřesnění, aby se myslelo i na městské části v okolí těch centrálních,“ řekl serveru Pražský patriot Kovářík.
Usnesení uvítal starosta Prahy 11 Martin Sedeke (ODS). Podle něj starostové dostávají nástroj, jak si vynutit dodržování správného parkování. „Nechceme řidiče šikanovat. Když někdo třeba z nedostatku místa chybně parkuje, ale nepřekáží to ostatním, není to důvod k odtahu. Ale jsou auta, která jsou třeba schopna zablokovat v přeplněných ulicích na sídlištích průjezd popelářům, hasičům nebo sanitkám. Taková si zaslouží být odtažena,“ uvedl.
Obdobný názor má starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS). „Je dobře, že městské části budou mít pravomoc si určit, která auta by se měla odtáhnout. Ale aby se nešlo jen cestou represe, je potřeba navyšovat kapacitu záchytných parkovišť,“ řekl.
Starosta Prahy 14 Jiří Zajac (ODS) je k novému opatření od roku 2025 skeptický. „Rád budu pozitivně překvapený, ale velkou změnu si od toho neslibuju. Praha 14 je přetížena, když se začne odtahovat, budou to i auta lidí z Prahy 14, kteří parkují špatně, protože kvůli nedostatku místa nemají často jinou možnost,“ sdělil.
„Pokud bude agendu kolem odtahů zajišťovat a platit hlavní město, tak to za Prahu 15 vítám. Pro nás jsou odtahy složité, protože v okrajových částech nezřídka parkují auta zahraničních majitelů, ze kterých se pak pokuty těžko vymáhají“ uvedl místostarosta Prahy 15 pro dopravu Michal Frauenterka (ODS).
Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) Správa služeb také dostala úkol, aby vyčíslila konkrétní jmenovité náklady úplného, neúplného a zpětného odtahu, které z odtahů plynou pro město.
„Dále mají předávat anonymizovaná data o jednotlivých odtazích a jejich lokalitách do městské datové platformy Golemio, aby bylo možné odtahy monitorovat na základě dat. Odbor dopravy dále zpracuje analýzu, jak do procesu nucených odtahů efektivně na principu dobrovolnosti zapojit také městské části a jimi zřizované organizace,“ řekl.
Podle místostarosty Prahy 9 Adama Vážanského (ODS) je navýšení počtu odtahů smysluplné. „Někteří řidiči totiž získali pocit beztrestnosti, špatným parkováním komplikují průjezd vozů integrovaného záchranného systému a někdy i působí zpoždění spojů MHD, protože je blokují,“ uvedl.
V Praze 4, největší městské části, ročně podle radního pro dopravu Jaroslava Mítha (ODS) odtáhnou zhruba 1000 aut. „Podle nového usnesení Prahy by zhruba na Prahu 4 mohly připadnout až dva tisíce odtažených aut ročně. To nám dává prostor, v případě potřeby zažádat ještě o jednu posádku, která odtahuje,“ řekl.
V současnosti podle něj na území čtvrté městské části odtahují auta dvě posádky, jedna městské policie, druhá Policie ČR.