Dnes Pondělí - oblacno 9°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 8°C
Pondělí 11. 12. 2023
Svátek má Dana
Vánoční nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz, do konce roku za zvýhodněné ceny.
V Praze přibyla další vysokorychlostní výhybka, je na Kotlářce
Vysokorychlostní výhybka na Kotlářce. Foto: se souhlasem Pražská strojírna

V Praze přibyla další vysokorychlostní výhybka, je na Kotlářce

Pražská strojírna (PS) instalovala na křižovatce Kotlářka vysokorychlostní výhybku, která umožňuje tramvajím průjezd v rychlosti 50 kilometrů za hodinu v přímém a 35 kilometrů za hodinu v odbočném směru. V Praze se tento typ výhybek vyskytuje pouze v jednotkách kusů. Informovala o tom mluvčí PS Lucie Bolková.

Pražská strojírna jako tradiční výrobce tramvajových výhybek, křižovatek a ostatních součástí tramvajového svršku vyrábí kromě běžných výhybek, u kterých je v provozních předpisech dopravců stanovena rychlost průjezdu 15 kilometrů za hodinu v přímém i odbočném směru, i výhybky vysokorychlostní. Ty umožňují několikanásobně rychlejší průjezd tramvají výhybkou a potažmo i plynulejší provoz na celé lince.

„Pro využití rychlostní výhybky je potřeba vždy prověřit místní poměry dané lokality a splnit celou řadu kritérií, ať už jde o dostatečný prostor pro instalaci kolejového zabezpečení nebo dokonalá přehlednost křižovatky pro řidiče tramvají. Proto se rychlovýhybky v Praze zatím dají spočítat na prstech rukou,“ řekl Robert Masarovič, předseda představenstva a generální ředitel PS.

Průjezdové rychlosti závisí na odbočném poloměry výhybky, v případě Kotlářky jsou stanoveny pro průjezd výhybkou v přímém směru na 50 a v odbočném směru na 35 kilometrů za hodinu. V praxi to kromě samotného zrychlení průjezdu výhybkou a snížení oběžné doby vozů na všech projíždějících linkách znamená také úsporu trakční energie vozidel. Zatímco před standardní výhybkou musí tramvaj brzdit a po průjezdu akcelerovat, v případě nové výhybky na Kotlářce to není nutné.

Použití vysokorychlostních výhybek s sebou nese i zvýšená bezpečnostní opatření. Pro konkrétní lokalitu vzniká vždy samostatný projekt zabezpečení a výhybky musí být na samostatném tělese mimo automobilovou dopravu.

„Geometrické poměry musí umožnit instalaci nové výhybky s úhlem křížení žlábků v srdcovce ideálně do 10° tak, aby srdcovka mohla být v provedení s hlubokými žlábky a s navýšením v srdcovce. V kolejnicích proti srdcovce budou instalovány skříňky pro zúžení žlábku kolejnice, výměna bude vytápěna a funkčnost vytápění je kontrolována,“ přiblížil technické řešení výhybky Robert Masarovič.

Nejnovější rychlostní výhybku instalovala Pražská strojírna na křižovatce Kotlářka na Praze 5. Práce probíhaly v době letních prázdnin a od srpna je již výhybka v plném provozu. 


Autor: Jan Puci

Skončila další etapa obnovy Střediska údržby Praha Jih

Včera v 11:14

Před změnou jízdních řádů byla v uplynulých dnech dokončena a do užívání předána další etapa obnovy areálu Střediska údržby Praha Jih. Cílem je zajistit další rozvoj a dlouhodobě spolehlivý provoz celého areálu, ve kterém se provádí údržba regionálních i dálkových vlaků. ...

Parkování v Nových Butovicích

6. prosince 2023 ve 21:45

V parkovacím domě nedaleko stanice metra Nové Butovice v Praze 13 byl v létě otevřen nový parkovací dům a nabízí 380 parkovacích míst. Za padesát korun na den zde může zaparkovat kdokoliv a kdykoliv.

Za okny metra spustila společnost EUDI komerční provoz LMS technologie

2. prosince 2023 v 19:51

Cestující na trase A mezi stanicemi Bořislavka a Dejvická mohou od 1. prosince spatřit za okny jedoucí soupravy metra vánoční reklamní spoty společností Pilsner Urquell a ČSOB. Začal ostrý provoz multimediálního led systému společnosti European Digital Industries a.s. (EUDI).

Další články
Nahoru