V Praze letos v prvním pololetí klesl počet nehod tramvají na 748
18. července 2024 09:08
Mezi nejčastější příčiny srážky s autem patří nedání přednosti v jízdě či náhlé vjetí do tramvajového pásu. V případě chodců to je přecházení na červenou nebo nevěnování pozornosti provozu. ČTK to sdělila mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. Loni podle výroční zprávy DPP vzrostla meziročně nehodovost vozů MHD o 5,84 procenta, konkrétně o 197 na 3570 havárií.
„Příčinou nehodovosti je především neukázněnost účastníků silničního provozu. Nezanedbatelným důvodem nárůstu dopravních nehod tramvají může být mimo jiné i navýšení takzvaných provozních výkonů," uvedla Řehková.
Nejčastějšími příčinami srážky tramvají s auty jsou nedání přednosti v jízdě tramvaji při odbočení přes tramvajový pás nebo nedání přednosti při výjezdu z hlavní či jejím odbočování vpravo. Další příčinou je při souběžné jízdě vjetí auta do tramvajového pásu.
Zatímco loni se počet nehod tramvají a aut meziročně zvýšil o 18 na loňských 1259, letos v prvním pololetí klesl. Loni to bylo 657 a letos je to do konce června 620 srážek.
Počet nehod tramvají s chodci meziročně klesl ve srovnání roků 2023 a 2022, ale v letošním prvním pololetí počet stoupl. V roce 2023 tramvaj porazila chodce v 74 případech, což je oproti předloňsku o devět nehod méně. Letos v prvním pololetí se stalo 36 takových kolizí, což je oproti stejnému období loni o šest víc.
„Chodci například přecházejí na červenou nebo přecházejí tramvajové koleje na nevhodných místech, mají nasazená sluchátka, telefonují a celkově se nevěnují situaci v provozu," uvedla Řehková.
DPP řidiče tramvají na pravidelných školeních seznamuje s místy, kde se střety s auty či chodci stávají nejčastěji. Na riziková místa jsou upozorňováni už účastníci základního kurzu řidičů tramvají.
„Úseky s nejvyšším rizikem srážky s motorovým vozidlem, chodcem a tak dále jsou označené vnitropodnikovou značkou Úsek zvýšeného rizika s vyznačením délky rizikového úseku," dodala mluvčí.
Ve srovnání loňského a předloňského roku vzrostl počet nehod také v případě autobusů, a sice o 175 na 2063 případů. V provozu metra a trolejbusů se počet nehod nezměnil. V metru to bylo 17 nehod, u trolejbusů jedna.
Podle výroční zprávy se zvýšil počet nehod zaviněných zaměstnanci DPP. Při dopravních nehodách vozidel podniku bylo v roce 2023 usmrceno sedm osob, což bylo o jednu více než v roce 2022. V metru to byli dva lidé, pod koly tramvaje čtyři a u autobusů jde o jeden případ.