dnes
Pondělí - skorojasno
12°C
zítra
Úterý - obcasny-dest
12°C
pozítří
Středa - zatazeno
9°C
V Praze bude pár hodin jezdit opravená historická tramvaj pro Postupim
Historická tramvaj KT4D po renovaci. Foto (2x): DPP

V Praze bude pár hodin jezdit opravená historická tramvaj pro Postupim

Veřejnou prezentaci opravené historické tramvaje KT4D pro německou Postupim připravuje pražský dopravní podnik (DPP). V ulicích se tramvaj bez cestujících projede ve čtvrtek 24. května odpoledne, následující dopoledne se na ni veřejnost může podívat ve smyčce Výstaviště Holešovice.

„Rádi ukážeme veřejnosti výsledek několikaměsíční usilovné práce našich šikovných zaměstnanců. Tramvaj KT4D pochází ze sedmdesátých let, byla určena především na export do tehdejší Německé demokratické republiky. Nyní zprostředkujeme Pražanům jedinečnou možnost spatřit tuto opravenou historickou tramvaj za jízdy. Kromě ní jsme pro Postupim již dříve modernizovali dalších 12 vozů KT4DC,“ říká Oldřich Vytiska, technický ředitel DPP.

Tramvaj vyrazí na jízdu (bez cestujících) z opravny tramvají ve čtvrtek 24. 5. v 11.45, k vidění bude i na Palackého náměstí, u Národního divadla, či na zastávce Malostranská. Zpět do opravny by měla dorazit devět minut před pátou hodinou. Doprovod jí poskytne tramvaj KT8D5.

O den později si budou zájemci moci tramvaj KT4D prohlédnout či vyfotografovat ve smyčce Výstaviště Holešovice. Historická renovovaná tramvaj tam bude vystavena mezi 10. a 11. hodinou. Doprovod a krycí vlak bude opět provádět tramvaj KT8D5.

Historie

V letech 1967 až 1973 vyvinuly závody ČKD Praha nový tramvajový vůz typu KT4D určený především na export do Německé demokratické republiky. Jeho klíčovým prvkem byl kloubový mechanismus pro nucené natáčení vozové skříně, na nějž byl jeho autorům Ing. Zdeňku Drbohlavovi a Ing. Josefu Vrzalovi udělen československý patent.

Dva prototypy č. 8001 a 8002 (později 001 a 002), jejichž vzhled vzešel z návrhu Františka Kardause, autora legendární tramvaje T3, byly dokončeny v roce 1973. V letech 1973 až 1975 byly oba vozy podrobeny náročnému zkušebnímu programu v Praze a následně v Postupimi. Sériová výroba tramvají KT4 probíhala v letech 1975 až 1997 a celkem bylo vyrobeno 1 746 vozidel. Kromě NDR se tyto vozy vyvážely do Sovětského svazu a Jugoslávie. Po tramvaji T3 se jednalo o druhý obchodně nejúspěšnější model závodu ČKD Tatra, který byl v této době uznáván největším výrobcem tramvají na světě.

kt4d-foto-01 Prototyp 001 sloužil do roku 1989 veřejné dopravě v Postupimi, následně byl odstaven a v letech 1998 až 2001 proběhla jeho zdařilá renovace. Od té doby je využíván ke smluvním vyhlídkovým jízdám. Druhý prototyp 002 sloužil v dopravě rovněž do roku 1989 a o dva roky později byl sešrotován. V roce 2017 byl prototyp 001 odeslán na střední opravu do Opravny tramvají DPP, kde navázal na zakázku středních oprav 12 modernizovaných vozů KT4DC, provedených pro stejného zákazníka v letech 2016 až 2017. 

Orientační jízdní řád (čtvrtek 24. května)

Opravna tramvají – odjezd

11:45

Otakarova

12:06

Anděl (Plzeňská ul.)

12:17

Vozovna Motol

12:25

Palackého náměstí

13:54

Dvorce, smyčka

14:03

Nádraží Braník, smyčka

14:39

Národní divadlo, nábřeží

15:16

Malostranská

15:21

Výstaviště, smyčka

15:27

Sídliště Ďáblice, smyčka

15:55

Opravna tramvají – příjezd

16:51

 


Mapa přístupnosti nově pomůže s vyhledáváním parkovacích stání pro držitele ZTP

Včera v 06:45

Mapa přístupnosti usnadňuje život nejen osobám se sníženou schopností pohybu, ale i seniorům nebo maminkám s kočárky už od roku 2016. V současné době lze v mapě dohledat podrobné informace o bezbariérové přístupnosti více než 1100 budov a veřejných prostranství na území hl. města Prahy, které jsou...

BESIP: Co dělat při jízdě v protisměru? Hlavně se neotáčejte!

16. února 2019 v 09:00

Dvě rychle po sobě jdoucí nehody na dálnicích D5 a D10 v posledních dvou dnech upoutaly opět pozornost k nehodám způsobeným auty v protisměru. BESIP radí: zastavte na krajnici, opusťte vůz a zavolejte policii. V žádném případě se na dálnici autem neotáčejte.

Na Českobrodské bude omezena doprava

15. února 2019 v 07:20

Od pondělí 18. února bude pokračovat rekonstrukce Českobrodské ulice. Práce na 300 metrů dlouhém úseku komunikace a jejím okolí ve středu Běchovic, které si vyžádají nezbytná dopravní opatření, potrvají do konce června. 

Bubenečský tunel bude v sobotu uzavřen

11. února 2019 v 16:36

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Bubenečský tunel uzavřen od soboty 16. února od 23 hodin do neděle 17. února do 5 hodin.

V Černokostelecké a Saratovské ulici bude omezen provoz

9. února 2019 v 08:00

Od 11. do 17. února bude částečně omezen provoz na Černokostelecké a Saratovské ulici. Důvodem je přeložka kabelů.

Tunel Mrázova čeká čištění kamer, bude uzavřen

7. února 2019 v 17:33

Z důvodu čištění kamer bude probíhat úplná uzávěra tunelu Mrázova od soboty 9. února od 23 hodin do neděle 10. února do 5 hodin.  

Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba: Nedělní přerušení provozu tramvají

4. února 2019 ve 14:36

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v neděli 10. února od 7:30 hodin do 12:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba.

Další články
Nahoru