dnes
Středa - polojasno
23°C
zítra
Čtvrtek - prehanky-dest
19°C
pozítří
Pátek - obcasny-dest
20°C
V Praze bude od začátku dubna k dispozici 500 sdílených elektrokol
Elektrokola freebike fungují například v Kladnu. Foto: homeport.cz

V Praze bude od začátku dubna k dispozici 500 sdílených elektrokol

V ulicích metropole se od pondělí 1. dubna objeví 500 zelených elektrokol, která budou sloužit v systému sdílení kol, takzvaného bikesharingu. Na území Prahy 1 až 8 a Horních Počernic je rozmístí společnost Homeport. Kola budou pod neustálým dohledem techniků společnosti a bude možné je používat a parkovat pouze na vybraných místech.

Flotila elektrokol freebike pokryje městské části Praha 1 až Praha 8 a Horní Počernice. Freebike se tak stane největším systémem svého druhu ve střední Evropě. Obyvatelé a návštěvníci hlavního města Prahy si budou moci stáhnout aplikaci freebike do svých mobilů, zaregistrovat se do systému a začít jezdit, a to jak v elektro, tak v klasickém šlapacím módu. Cyklisté mohou kolo zaparkovat bez nutnosti jej připoutat pomocí řetězu či jiného zařízení, a to na asi 250 místech ve virtuálních stanicích vyznačených v aplikaci freebike. V případě, že lidé zaparkují kolo mimo určená místa, zaplatí navíc poplatek 25 korun.

Uživatelé freebike mají první minutu zdarma a za každou další minutu jízdy s využitím elektromotoru platí dvě koruny. Pokud se rozhodnou jezdit bez asistence, mají zdarma prvních 10 minut a za každou další minutu platí jednu korunu. Pokud si chce jezdec cestou něco zařídit, může jízdu přerušit přestávkou, za kterou zaplatí 50 haléřů za minutu. Při pauze bude mít kolo zablokované pro sebe a nikdo mu jej nevezme.

Baterie v kolech freebike mají dosah přibližně 120 kilometrů, vydrží v provozu zpravidla 3 až 5 dní a jsou nabíjecí. Brzdný systém nainstalovaný na kolech navíc baterie zpětně dobíjí až do patnácti procent kapacity. Jejich výměnu bude přímo v terénu zajišťovat tým techniků freebike. Bezpečnost systému by měl zajistit neustálý dohled. Kola využívají kombinaci vyspělých technologií umožňujících nejen sledování polohy, ale i jejich stavu a stylu jízdy jednotlivých uživatelů. Životnost jednoho kola bude šest let.

„Zásadní je pro nás shoda systému s požadavky jednotlivých městských částí. Obzvlášť si ceníme, že díky technologickému řešení se nám podařilo nalézt shodu a získat povolení i od nejvíce zatížených lokalit v hlavním městě, jakou je například Praha 1,“ uvedl Ludvík Jaroš, výkonný ředitel společnosti Homeport. Systém společnosti, který bude 1. dubna spuštěn v Praze, funguje už ve Finsku, Francii, Kanadě, Polsku, Saudské Arábii, na Slovensku a ve Velké Británii.
Sdílené bicykly provozuje v Praze i firma Rekola, která má růžová kola, a v Praze 7 funguje služba čínské firmy ofo, která půjčuje žlutá kola. Praha v minulosti připravovala veřejnou zakázku za 100 milionů na provoz vlastního bikesharingového systému, magistrát ho však nakonec zrušil. Nyní Praha svůj vlastní systém nechystá.


Program celoměstské podpory vzdělávání na rok 2021

Včera v 17:55

Rada hl. m. Prahy odsouhlasila otevření Programu celoměstské podpory vzdělávání na území hlavního města Prahy pro rok 2021. Dotaci lze poskytnout pouze na základě Žádosti o poskytnutí dotace, přičemž každý žadatel může podat pouze jednu žádost, která může obsahovat více projektů u jednotlivých...

Praha 2 přistoupila k realizaci slíbené podpory nájemcům nebytových prostor

Včera v 17:35

Radní Prahy 2 na svém pondělním jednání navázali na svá předchozí rozhodnutí o podpoře podnikatelských nebo jiných činností provozovaných v nebytových prostorách ve správě městské části, které byly znemožněny nebo podstatně ztíženy v důsledku mimořádných opatření ke zmírnění dopadů epidemie...

Ủy ban Praha 11. Radnice založila stránku ve vietnamštině

Včera v 08:06

Radnice Prahy 11 založila pro informování o dění nejen v městské části pro vietnamské sousedy facebookovou stránku Ủy ban Praha 11.

Další články
Nahoru