Dnes Sobota - mlha 13°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 14°C
Sobota 12. 10. 2024
Svátek má Marcel
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
V Praze 5 začnou jezdit trolejbusy, dopravní podnik vypsat tendr na stavbu tratě
Trolejbus v Praze. Foto: Zdeněk Bek / DPP

V Praze 5 začnou jezdit trolejbusy, dopravní podnik vypsat tendr na stavbu tratě

Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal tendr na vybudování trolejí či sedmatřiceti dobíjecích stání pro plánovanou trolejbusovou trať v Praze 5 ze zastávky Na Knížecí do zastávky U Waltrovky. Trolejbus nahradí nynější autobusovou linku číslo 137. Náklady DPP odhaduje předběžně na 170 milionů korun. Stavbu plánuje podnik začít ještě v letošním roce a trolejbus vyjede v roce 2025. Linka číslo 137 se pak změní na trolejbusovou číslo 52. Informovala o tom mluvčí DPP Aneta Řehková.  

„Vybrané spoje linky č. 137 v současnosti zajíždí do Jinonic a na Malou Ohradu, elektrifikován nicméně bude s ohledem na intenzitu provozu pouze kopcovitý úsek Na Knížecí – U Waltrovky. Vozidla zde zdolávají dlouhé a táhlé stoupání ze Smíchova směrem na Malvazinky s průměrným sklonem až sedm procent,“ sdělila Řehková.

I zbytek trasy k Waltrovce má profil s významným stoupáním, respektive klesáním. Z tohoto důvodu bude podíl úseku s trolejovým vedením činit zhruba 80 procent. Tato investiční akce je součástí projektu elektrifikace autobusových linek v levobřežní části Prahy, kromě čísla 137 také linek číslo 131, 176 a 191, které jsou rovněž v pokročilé fázi projekční přípravy.

V rámci výstavby této trolejbusové tratě vznikne zhruba 4 440 metrů jednostopého trolejového vedení, které bude mezi zastávkami Santoška a U Waltrovky. Bude nutné osadit 104 trakčních stožárů, přičemž platí stejné pravidlo jako u předchozích elektrifikačních staveb.

„To znamená, že nevznikne les nových stožárů jen pro trolejbusy, ale DPP v maximální možné míře využije kombinované stožáry, které budou sloužit jak pro trakční vedení, tak i pro pouliční osvětlení,“ sdělila Řehková.

Kromě toho bude nutné položit přibližně dva kilometry kabelových tras a vybudovat zcela novou měnírnu v Peroutkově ulici, která bude napájet trolejové vedení v úseku Santoška – U Waltrovky.

„Pokud nenastanou žádné zásadní komplikace, ať už v průběhu veřejné zakázky na zhotovitele, nebo v paralelním projektu TSK v Peroutkově ulici, předpokládáme zahájení výstavby infrastruktury na podzim letošního roku a bateriové trolejbusy by se na lince mohly objevit koncem roku 2025,“ řekl Jan Šurovský, technický ředitel DPP.

Na linku bude podnik nasazovat bateriové trolejbusy standardní délky, tj. 12 metrů. Na dodavatele až 70 vozidel tohoto typu vypsal DPP v říjnu loňského roku veřejnou zakázku a nyní se připravuje podpis smlouvy s vítězem.

Součástí investiční akce elektrifikace autobusové linky č. 137 je také vybudování sedmi nabíjecích stání v nynějším autobusovém terminálu Na Knížecí, které budou určeny jak pro linku č. 137 (trolejbusovou č. 52) a do budoucna také pro č. 191 (č. 56). Nabíjecí stání v terminálu Na Knížecí budou díky využití synergických efektů a kapacity tramvajové sítě napájena z tramvajové měnírny Radlice.

DPP kromě toho v rámci této veřejné zakázky zřídí až 37 venkovních nabíjecích stání v garáži Řepy, která navážou na infrastrukturu vybudovanou v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119 (nyní trolejbusová č. 59). Nová stání budou určena především pro odstavování bateriových trolejbusů standardní délky 12 metrů, které by měly být postupně nasazeny na elektrifikovaných linkách č. 137, 131 a 176.


Autor: red

Kvůli derby budou rychlíky zastavovat v Edenu

6. října 2024 v 06:19

České dráhy (ČD) v neděli 6. října posílí své vlakové spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:30 hodin odehrávat zápas fotbalové ligy mezi SK Slavia Praha a AC Sparta Praha. Informoval o tom mluvčí ČD Filip Medelský.

Pojištění elektromobilů nabízí specifické výhody

2. října 2024 ve 20:42

Kooperativa od začátku října nabízí nové pojištění, speciálně připravené pro elektromobily. Je určeno pro vozidla s pohonem čistě na elektřinu, ne tedy hybridy nebo plug-in hybridní vozidla a platí po celé Evropě.

Další články
Nahoru