Dnes Pondělí - zatazeno 2°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 7°C
Pondělí 2. 12. 2024
Svátek má Blanka
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
V pravidelném provozu zůstává poslední pražský Banán, lokomotiva ze sedmdesátých let
Lokomotiva řady 151 zvaná Banán v původním nátěru. Zdroj foto: České dráhy

V pravidelném provozu zůstává poslední pražský Banán, lokomotiva ze sedmdesátých let

Blíží se konec provozu legendárních expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán. Setkat se lze i přezdívkami Potkan nebo Krysa. Pražské depo vystavilo první listopadový den naposledy na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. V pondělí už zůstane práce už jen pro poslední stroj. Do dalších dvou plánovaných oběhů budou nasazeny čtyři nové jednotky RegioPanter. Informoval o tom specialista interní komunikace Českých drah (ČD) Petr Šťáhlavský. 

Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC.

„V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejší 1. železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu a Žilinu do Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem,“ popisuje Šťáhlavský.

Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou sílou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 a více vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun.

V současnosti tak zůstává do 13. prosince 2024 turnusována poslední lokomotiva řady150.2 na vlacích linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět. Řada 151 je deponována v Bohumíně a dopravuje především vlaky InterCity a EuroCity na trase Praha – Bohumín – Žilina.

Do 14. prosince je turnusováno ještě 8 lokomotiv této řady. Od změny jízdního řádu od 15. prosince 2024 zůstává řada 151 nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou kusech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem. Většina lokomotiv řad 150.2 a 151 tak budou postupně odstavena a vyřazena z provozu.

Lokomotivy dostaly svou přezdívku Banán díky původnímu nátěru s převažující krémovou barvou doplněnou v dolní části tmavě zelenou. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru ČD. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry. Pouze lokomotiva 151.023 je opatřen jedním z původních krémovo-zelených retronátěrů.  


Autor: Karel Netolický

České dráhy startují Mikulášské jízdy

29. listopadu 2024 v 06:22

Mikulášské jízdy jsou po roce opět tady. Na řadě míst v republice vyjedou už o prvním prosincovém víkendu mikulášské vlaky Českých drah a jejich partnerů. Cestující se jimi svezou v Praze a jejím okolí, na Letohradsku, Choceňsku, na Moravě pak zavezou zájemce do skanzenu ve Strážnici. Ve všech...

Starostové řešili dopravní situaci na území Prahy 6 a v jejím okolí

27. listopadu 2024 ve 21:04

Středeční setkání na radnici Prahy 6 se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či...

Aktuálně z dopravy Prahy 11

27. listopadu 2024 ve 12:53

Z důvodu zpoždění ve výrobě prefabrikátů a změny založení pilířů lávky přes Opatovskou se o týden posouvá termín úplné uzavírky ulice Opatovská propojující OC Opatovská / KD Opatov s protějším místem u polikliniky.

Praha 6: Setkání k dopravě v ulici Na Valech

27. listopadu 2024 v 06:47

Pokud máte zájem diskutovat o dopravní situaci v ulici Na Valech, přijďte ve středu 27. listopadu v 17 hodin na radnici.

Další články
Nahoru