Dnes Pondělí - zatazeno -4°C
Zítra Úterý - oblacno 0°C
Pondělí 4. 12. 2023
Svátek má Barbora
Vánoční nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz, do konce roku za zvýhodněné ceny.
V poslední době se v Praze otevírají spíše kratší úseky tramvajových tratí
Na konci letošního května začaly jezdit tramvaje z Modřan na Libuš. Foto: archiv DPP

V poslední době se v Praze otevírají spíše kratší úseky tramvajových tratí

V pátek 13. října začne zkušební provoz na tramvajové trati Holyně – Slivenec. Seznamte se s výběrem informací o tramvajových tratích v Praze otevřených po roce 1989.

První po listopadu 1989 otevřenou novou tramvajovou tratí byl zhruba 1,5 kilometru dlouhý úsek mezi Ohradou a Palmovkou, která začala sloužit veřejné dopravě 22. listopadu 1990. Přímo spojila Žižkov s Libní (mimo jiné nahradila někdejší trolejbusovou linku vedoucí do Libně z Ohrady) a výrazně zrychlila dopravu mezi severem a jihovýchodem Prahy. Součástí tratě, která se začala stavět v dubnu 1988, je i tramvajová estakáda mezi Krejcárkem a Palmovkou, dlouhá přes 455 metrů, která vede až 16 metrů nad terénem.

První rozsáhlý tramvajový úsek vybudovaný po listopadu 1989 pak spojil Braník a Modřany, postaven byl jako rychlodráha. Nahradil a navázal na starší trať z centra města do Braníka. Úsek, otevřený 26. května 1995, je dlouhý 5,8 kilometru a zahrnuje 11 zastávek.

Kvůli technickým potížím byla trať v roce 1999 výrazně rekonstruována a teprve poté považována za vyhovující. Po mnoha letech příprav a plánů se začátkem loňského dubna rozběhly práce na prodloužení této trati na Libuš. Úsek, dlouhý 1,7 kilometru, má čtyři páry zastávek, a otevřel se letos 27. května. V plánu je i další prodloužení tratě až na Nové Dvory do míst budoucí stanice metra.

Loni v dubnu byla otevřena trať ze zastávky Sídliště Barrandov do Holyně, která navazuje na úsek Hlubočepy – Barrandov. Ten nahradil autobusy jezdící k metru na Smíchově a umožnil rychlejší a pohodlnější spojení barrandovského sídliště s centrem metropole.

Propojení Hlubočep s Barrandovem měří 3,6 kilometru, stavělo se od srpna 2001 a mimo jiné vede po dvou estakádách o celkové délce 761 metrů přes Dalejský potok a Růžičkovu rokli. Na trati je šest zastávek podle návrhu architekta Patrika Kotase.

Od počátku se přitom počítalo s prodloužením trati, loni se otevřel kilometrový úsek do Holyně, letos v únoru začala stavba dalších asi 600 metrů do Slivence, kde bude i smyčka. Na tento úsek se tramvaje poprvé vydají v pátek 13. října.

Během uplynulých let začaly sloužit i další nové tramvajové tratě, většinou se ale jedná o krátké úseky mírně rozšiřující stávající kolejovou síť. Například v říjnu 2008 se otevřel úsek Laurová – Radlická, v září 2011 prodloužení trati z Vítězného náměstí od hotelu International do nové smyčky u železniční zastávky Podbaba, v říjnu 2014 se pak tramvaje rozjely po novém Trojském mostě.

V červnu 2021 se otevřelo asi čtvrt kilometru tratě na Pankráci (v místech, kde tramvaje dříve jezdily) a předloni v září dopravní podnik dokončil stavbu tramvajové smyčky na Zahradním Městě, která sousedí s novou vlakovou zastávkou.

Od srpna 2022 funguje nová smyčka, která zajišťuje přestupy na tramvaje u stanice metra Depo Hostivař, jejíž stavba trvala skoro půl roku. Od loňského července také se pracuje na trati z Divoké Šárky na sídliště Dědina.

Úsek dlouhý 2,3 kilometru s pěti zastávkami povede z nynější smyčky Evropskou ulicí a poté zahne do Vlastiny ulice, na konci kolejí na sídlišti Dědina vznikne parkovací dům pro 290 aut, který nahradí parkovací místa, jež zanikla kvůli stavbě, a bude fungovat pro rezidenty v režimu modrých zón. Trať by měla být zprovozněna ještě letos v říjnu.

Několik dalších tratí je pak v různém stadiu příprav. Například prodloužení kolejí z Pankráce před poštu na Budějovické ulici, tramvaje mají jezdit i po novém mostu z Dvorců na Smíchov (stavba mostu, který spojí Prahu 4 a 5, začala letos v létě).

Projektuje se také trať na Strahov, který by měla vést z Bělohorské ulice od zastávky Malovanka dále Vaníčkovou ulicí a končily by v dnešním obratišti autobusů Stadion Strahov. Nedávno pak prošel procesem posouzení vlivů na okolí (EIA) plán na trať v oblasti Nákladového nádraží Žižkov, která provede skrz nově budovanou čtvrť k jarovskému sídlišti.

Koncepce rozvoje tramvajových tratí do roku 2030, kterou v květnu 2021 schválili pražští radní, pak obsahuje řadu dalších úseků, a to i za hranicemi Prahy. V přípravě je například prodloužení kolejí z Pankráce před poštu na Budějovické ulici, úsek z Kobylis do Bohnic, trať v Počernické ulici napojující malešické sídliště na metro Želivského, koleje napojující Vinohradskou ulici přes hlavní nádraží na Bolzanovu nebo prodloužení trati na Spořilově.

Tramvaje pražského dopravního podniku by ale v budoucnu mohly jezdit od vozovny v Kobylisích i do středočeských Zdib. V souvislosti s lepším napojení Středočeského kraje se v minulosti mluvilo i o tratích do Průhonic, Jesenice či Horoměřic.


Autor: ČTK

Za okny metra spustila společnost EUDI komerční provoz LMS technologie

2. prosince 2023 v 19:51

Cestující na trase A mezi stanicemi Bořislavka a Dejvická mohou od 1. prosince spatřit za okny jedoucí soupravy metra vánoční reklamní spoty společností Pilsner Urquell a ČSOB. Začal ostrý provoz multimediálního led systému společnosti European Digital Industries a.s. (EUDI).

Úpravy v Táborské ulici zvýší bezpečnost u školy

28. listopadu 2023 ve 21:05

Praha 4 připravila návrh nestavebních úprav, které mají za cíl zvýšit bezpečnost u Základní školy Táborská. Městská část o tom informovala na svém webu. Podle plánů má dojít k instalaci umělých obrubníků u přechodu v Táborské, ale také u vyústění Sezimovy ulice. Cílem je zkrátit délku přechodů a...

Další články
Nahoru