V Portheimce najdete výstavu známých českých filmových a televizních kameramanů
4. března 2024 09:02
Výstavní soubor tvoří fotografie kameramanů Stanislava Adama, Andreje Barly, Ondřeje Belici, Davida Čálka, Martina Čecha, Vladimíra Douska, Pravoslava Flaka, Vidua Gunaratny, Michala Hájka, Petra Hojdy, Jany Hojdové, Kristiána Hynka, Marka Jíchy, Jiřího Myslíka, Iva Popka, Roberta Richardsona, Jiřího Rolínka, Pavla Rýdla, Daniela Součka, Ivana Šlapety, Richarda Špůra, Jana Vaniše, Ivana Víta a Martina Votruby. Jiří Stivín, významný český jazzový hudebník, multiinstrumentalista a skladatel je také účastníkem foto-exhibice. Kurátorem výstavy je kameraman Martin Čech.
„Kameramani při natáčení hraných a dokumentárních filmů pracují jako filmoví fotografové snímkovou rychlostí 25 obrázků za vteřinu. Jsou vedle svých filmových počinů známí také svojí individuální tvorbou fotografickou a dokazují veřejnosti, že každý z nich má svůj vyhraněný obrazový rukopis. Souborná výstava je součansě ukázkou vysoké umělecké kvality," říká Marek Jícha, prezident Asociace českých kameramanů.
Všichni autoři jsou členy AČK, někteří z nich mají na svém kontě ocenění za kameramanskou práci na významných filmech. Unikátní výstavní soubor více než stovky černobílých i barevných fotografií je žánrově velmi pestrý; mezi fotografiemi se objevují portréty, reportážní fotografie, zátiší, náladové abstrakce i krajiny.
„Jsem velmi rád, že blízkost Barrandovských filmových studií láká k výstavě předních českých kameramanů, pro které být kameramanem není jen řemeslem ale především uměním“, dodává Štěpán Rattay radní Prahy 5 pro majetek, kulturu obnovu památek.
Mezi vystavujícími jsou také dva studenti katedry kamery FAMU Adam Kovář a Emanuel Mach. Autorka letošního plakátu je studentka nových médií Adéla Mitová. Vystavuje také čtyři fotografie, z nichž dvě jsou zcela vytvořeny umělou inteligencí (AI) a dvě jsou fúzí s tradiční fotografií na filmu, přinášející svěží pohled na spojení moderní technologie a klasického umění focení. Druhým hostem je fotograf na plech Honza Sakař, který představuje fotografie – fragmenty z širšího archetypologického souboru „Náčelníci“. Záběry vznikají okem stoleté dřevěné kamery v podobě přímých pozitivů na hliníkových deskách formátu 18×24 cm. Jejich velkoformátové reprodukce pak autor vytváří pomocí modifikované inkoustové tiskárny s monochromatickou sadou uhlíkových pigmentů.