Dnes Neděle - skorojasno 16°C
Zítra Pondělí - oblacno 15°C
Neděle 2. 10. 2022
Svátek má Olívie, Galina, Oliver
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
V okolí stanic metra D se bude moci stavět, vedení Prahy zrušilo uzávěry
Vizualizace nové městské čtvrti v lokalitě Nové Dvory. Zdroj: UNIT architekti, s. r. o.

V okolí stanic metra D se bude moci stavět, vedení Prahy zrušilo uzávěry

Vedení Prahy tento týden v pondělí zrušilo stavební uzávěry v trase metra D z Pankráce do Písnice. Zrušení uzávěr umožní výstavbu i v okolí budoucích stanic metra. Informoval o tom mluvčí magistrátu Vít Hofman. Uzávěry platily od roku 2001 a bránily nekoordinované výstavbě na povrchu, která by znemožnila vybudování metra. Stavba první části metra z Pankráci na Nové Dvory skončí zhruba za sedm let.

Městská rada na návrh 1. náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (za TOP 09) schválila zrušení stavebních uzávěr, které od roku 2001 chránily budoucí trasu metra D a zajišťovaly podmínky pro stavby, které jsou s ní spojené na povrchu. To už je dnes v úseku metra od stanice Pankrác – Depo Písnice zbytečné.

Stavba má své přesné parametry dané stavebním povolením a její výstavba už byla zahájena. Město tedy ví, kde a co přesně postaví nad zemí, další blokace rozsáhlých území v okolí nových stanic by podle Hlaváčka zbytečně brzdila další rozvoj města a bez právního důvodu omezovala vlastnická práva majitelů sousedních pozemků, mezi nimiž je mimochodem i samotné město.

Stavební uzávěry, které radní metropole ruší, se týkají lokality Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Zálesí, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice.

„Většina stavebních uzávěr pro trasu metra D byla platná více než dvacet let. Teď se konečně začalo v podzemí kutat a my můžeme s čistým svědomím přestat blokovat rozvoj města na povrchu. Metro je silný městotvorný prvek a já se těším na nové čtvrti, které kolem jeho stanic vyrostou. Bez toho by tak obří investice ani nedávala smysl,“ řekl Hlaváček.

„V momentě, kdy máme stavební povolení a metro samotné stavíme, není už žádný důvod uzávěry zachovávat. Můžeme tak plynule navázat na rozvoj v jeho okolí,“ podotkl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).  

Nikdo se podle Hlaváčka zároveň nemusí bát bezbřehé výstavby bez mantinelů v okolí nových stanic. „Zatímco se projektanti a stavební firmy soustředily ,na podzemí´, my jsme pracovali nad nimi. S majiteli pozemků jsme připravovali urbanistické a územní studie a změny územního plánu tak, aby nové čtvrti dávaly hlavu a patu, mluvily s okolní výstavbou, myslely na veřejnou vybavenost a rozhodně nezapomněly na náměstí a parky,“ doplnil Hlaváček.

Koncepty nových čtvrtí, které v souvislosti s výstavbou metra vzniknou, se brzy chystá náměstek Hlaváček představit veřejnosti.

Velká pozornost bude věnována lokalitě Nové Dvory, kde značnou část pozemků vlastní město a plánuje tu mimo jiné vlastní bytovou výstavbu.

„Nové Dvory jsou jedna z mála příležitostí, kdy se mohla Praha zachovat po vzoru západních měst typu Hamburk, které díky držbě pozemků sebevědomě rozhodují o tom, jak bude development celých čtvrtí vypadat a pak teprve navazují spolupráci s developery a investory,“ sdělil Petr Urbánek, ředitel Pražské developerské společnosti.


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru