V několika městských částech se monitoroval odpad pomocí čipů
23. srpna 2024 11:30
Pražská městská společnost OICT a Odbor ochrany prostředí pražského magistrátu během ročního trvání projektu ve spolupráci s Pražskými službami, Ipodecem a Komwagem umístily do 422 nádob na papír a multikomoditu (dříve plast) s horním výsypem RFID čipy. Ty slouží k zaznamenání skutečně provedeného svozu, tj. výsypu odpadu z nádoby do svozového vozu.
„Z dat získaných v pilotním projektu vyplývá, že testovaná technologie se našemu městu může vyplatit. Navíc z výsledků měření víme, že tento systém monitoringu poskytuje informace s 99 % přesností, což je výsledek, který překonal naše očekávání. Kolegové v současné době připravují parametry nové smlouvy na svoz odpadu v Praze a myslím, že by bylo vhodné, abychom plnění nové smlouvy navázali na fakturování skutečně provedených svozů,“ zhodnotila projekt náměstkyně pražského primátora zodpovědná za životní prostředí a klimatický plán Jana Komrsková (Piráti).
Projekt založený na chytrých řešeních
Cílem projektu bylo otestovat dvě technologie RFID a ověřit možnost jejího budoucího využití v metropoli. Během pilotního testování došlo k porovnání RFID UHF (ultravysoká frekvence) a RFID LF (nízká frekvence) mezi sebou. Během realizace projektu byla nainstalována 4 zařízení RFID LF na svozová vozidla Pražských služeb a Komwagu a 2 zařízení RFID UHF na svozová vozidla společnosti Ipodec. Operátor ICT pak instaloval 204 kusů LF RFID čipů do sběrných nádob na území Prahy 8 a 218 kusů UHF RFID na území Prahy 2 a 7.
„Prakticky to probíhá tak, že svozová vozidla jsou opatřena RFID čtečkami, které načtou příslušný RFID čip umístěný na nádobě, čímž se po provedení výsypu zaznamená sběrná nádoba jako svezená. K načtení však dochází jen při zdvihu výklopníku nádoby na svozovém vozidle. Toto opatření slouží k tomu, aby nedocházelo k načtení sběrných nádob, kolem kterých svozové vozidlo pouze projede, a čtečka i čip tak zůstaly v klidu,“ popisuje detailněji projekt Luboš Kratochvíl, generální ředitel a předseda představenstva společnosti OICT, která má na starosti testování a vyhodnocování inovativních projektů Smart Prague.
Dalším přínosem novější verze této technologie – která byla testována – je podle Kratochvíla také to, že posádka svozového vozidla nemusí dělat nic navíc, oproti jejich zažitému procesu – vše se udělá „samo“, jinými slovy nemají ruční čtečky, kterými by nádoby načítali, čímž nedochází k prodloužení doby svozových tras.
Sběr dat a jejich zobrazení v Golemiu
Informace o provedených svozech se zaznamenávaly v datové platformě Golemio. Zde se veškerá data uchovávají, je možné si zvolit časové období, městskou část, typ odpadu, svozovou společnost, ale také například konkrétní svozové vozidlo. Díky této technologii Praha, městské části i svozové společnosti získávají kontrolu nad tím, zda svozy probíhají řádně podle nastavené četnosti svozu.
V rámci tohoto projektu byly na sběrné nádoby na papír a multikomoditu rovněž instalovány štítky s QR kódem, odkazující uživatele na webovou aplikaci odpady.mojepraha.eu. Po načtení kódu zde mohou získat praktické informace o třídění odpadu, svozových dnech, umístění stanovišť na tříděný odpad a nově i podrobnější informace o městských sběrných dvorech.