Dnes Sobota - jasno 28°C
Zítra Neděle - jasno 31°C
Sobota 20. 7. 2024
Svátek má Ilja
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
V nádražním vestibulu uvidíte drezínu z Ostře sledovaných vlaků, nahradí Marušku
Drezína Tatra T 15/52 byla k vidění před šesti lety na výstavě NTM, která připomínala 50 let od premiéry Ostře sledovaných vlaků. Foto: Patrik Sláma / Národní technické muzeum

V nádražním vestibulu uvidíte drezínu z Ostře sledovaných vlaků, nahradí Marušku

V dolní části vestibulu hlavního nádraží v Praze u výstupu do Vrchlického sadů bude od úterý 13. prosince ve vitríně k vidění filmová drezína z oscarového filmu Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky. Nahradí motorovou inspekční drezínu ze čtyřicátých let, která má přezdívku Maruška a na místě byla vystavena od poloviny loňského roku. Informovala o tom mluvčí státní organizace Správa železnic Nela Eberl Friebová. Vitrína stojí v jižní části spodního vestibulu a je volně přístupná.

Slavnostní odhalení exponátu proběhne v úterý 13. prosince ve 13 hodin za účasti Olgy Menzelové, ministra dopravy Martina Kupky a generálních ředitelů Správy železnic a Národního technického muzea (NTM) Jiřího Svobody a Karla Ksandra. Zároveň bude sděleno, jak dlouho expozice potrvá.

Výstava bude připomínkou nedožitých 85. narozenin Jiřího Menzela, které by režisér slavil příští rok v únoru. Drezínou Tatra T 15/52 ve slavném filmu přijíždí na inspekci kolaborantský rada Zedníček, kterého si zahrál Vlastimil Brodský.

„Ačkoli jde o vozidlo ze samého počátku 50. let, neodporuje jeho použití dobovým reáliím, neboť podoba je téměř identická s inspekčními drezínami ze série vyráběné od roku 1936,“ uvedl již dříve Petr Kužel, kurátor železniční sbírky NTM.

Drezína by v budoucnosti měla stát jedním z cenných exponátů Muzea železnice a elektrotechniky, které NTM připravuje v areálu Masarykova nádraží.

Na hlavním nádraží filmová drezína nahradí ve vitríně inspekční drezínu Dm 4–47044 z roku 1947, která je také ze sbírek technického muzea a má přezdívku Maruška.

Tato drezína s automobilovou karosérií vycházející koncepčně z předválečného automobilu Tatra 52 byla v prvních desetiletích po druhé světové válce běžným dopravním prostředkem drážních zaměstnanců pracujících v oblasti stavby, údržby a kontroly tratě.

Drezína mohla jezdit oběma směry. V těžišti pod podlahou je zvedací zařízení (hever na kliku), jehož pomocí byl řidič schopen drezínu nadzdvihnout nad koleje a ručně otočit. Automobilní drezíny Tatra sloužily u ČSD až do sedmdesátých let.


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru