V muzeu MHD ve Střešovicích začala výstavba haly pro historické autobusy
16. února 2024 08:16
V první etapě výstavby nové výstavní haly bude nutné přeložit inženýrské sítě, demontovat část trakčního stožárů a trolejového vedení na dolním nádvoří vozovny Střešovice. Současně s tím budou pokračovat terénní úpravy, zemní práce a archeologický průzkum staveniště. Dojde k zajištění stavební jámy a svahu, který se z dolního nádvoří svažuje k ulici Na Ořechovce.
Tato etapa prací potrvá do letošního května, kdy na ně naváže výstavba základů a následně samotné výstavní haly. V rámci plánované revitalizace vozovny Střešovice si DPP na dolním dvoře v průběhu roku 2025 vlastními silami zrekonstruuje kolejovou harfu, do nových poloh osadí trakční stožáry a nainstaluje nové trolejové vedení.
Nová výstavní hala bude umístěna na dolním dvoře vozovny Střešovice, v doposud nevyužívaném prostoru mezi původní historickou halou pro odstav vozidel, budovou měnírny a ulicí Na Ořechovce.
Čtěte také:
Začala stavba nové výstavní haly ve Střešovicích
V části horního patra nechá DPP vybudovat prostor pro pořádání přednášek a seminářů. Nájezd vozidel do horního patra bude naopak z dolního dvora vozovny Střešovice. Návštěvníci budou do nové výstavní haly vstupovat pouze z dolního dvora vozovny, a to přímo do horního patra. Vstup bude plně bezbariérový. Do dolního patra se pak dostanou výtahem nebo po schodišti.
„Praha má jedinečnou a rozsáhlou sbírku historických vozidel městské dopravy, což není pravidlem v jiných městech a zaslouží si za to poděkování všichni, kteří vozidla zachránili a zrenovovali. Proto je i důležité v této úžasné sbírce pokračovat a zachraňovat vozidla, která postupně končí v provozu. To ovšem vyžaduje nové haly, jako je tato, která se začíná stavět. Jsme rádi, že se počítá i s novým zázemím pro návštěvníky, včetně přednáškového sálu, kde mohou probíhat v budoucnu i akce ve spolupráci s Prahou 6. Do budoucna zároveň přeji Muzeu MHD, aby se podařila i výstavba nové haly pro depozitář nových historických vozidel, jelikož kapacita Střešovic nebude stačit,“ dodává Ondřej Matěj Hrubeš, radní pro dopravu městské části Praha 6.
„Jedním z důvodů, proč stavíme novou výstavní halu pro historické autobusy a silniční vozidla je fakt, že kvůli protipožárním předpisům nemůžeme naftová nebo benzínová vozidla vystavovat v původních halách vozovny Střešovice a samotná expozice Muzea MHD je o tuto významnou část historie pražské veřejné dopravy ochuzena. Zatím jsou dočasně odstavena v garážích DPP na Klíčově, v Hostivaři a v Řepích, kde na druhou stranu zabírají místa pro vozidla potřebná pro běžný provoz MHD,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
Za dobu pět let trvajících příprav výstavby nové výstavní haly se podle technického ředitele DPP podařilo tuto část sbírky rozšířit na 19 vozidel: 13 autobusů a 6 silničních pracovních automobilů.
„Na některých z nich nás čeká ještě mnoho práce, než budou moct být vystavené v nové hale. V příštím roce, kdy oslavíme 100 let nepřetržitého provozu autobusů v Praze, bychom rádi veřejnosti představili 11 z 13 autobusů. Zásadní opravy zbylých dvou vozidel budou probíhat ještě v dalších letech,“ řekl.
„Věřím, že nejcennější exponát bude autobus Škoda 506 N z roku 1929, který se nyní opravuje ve Zlíně. Pak by tu měla být kompletně autobusová pražská doprava od jejího zahájení v roce 1929 až dodnes," řekl vedoucí muzea Petr Malík.
Po pracích na nové hale a výměně kolejí na dolním dvoře DPP podle Šurovského kromě změny vstupního objektu čeká i rozsáhlá oprava kolejí uvnitř druhé, třetí a čtvrté haly, které jsou v havarijním stavu.
Muzeum MHD sídlící v první a druhé hale vozovny Střešovice je stále v provozu o sobotách, nedělích a svátcích a návštěvníci si tak mohou prohlédnout sbírku přibližně 40 vozidel od 19. století do současnosti včetně národní kulturní památky – vozu 200, tzv. primátorské tramvaje z roku 1900.