V MHD testovaný elektrobus si zatím vede dobře, zvládl i mrazy
18. února 2016 10:40
Zkušební provoz elektrobusu se systémem nabíjení při provozních přestávkách během dne z tramvajové trakční sítě prostřednictvím dvoupólového pantografu byl zahájen loni na začátku září. V Česku unikátní celoelektrický vůz je bezemisní a vybaven elektrickým topením.
Elektrobus je v provozu denně zhruba od 4:30 do 23:00 hodin a dosud má najeto 38 249 kilometrů. V pracovní dny jezdí na pravidelné lince číslo 213, o víkendu na lince 163. Od října jezdí s vytápěním elektrickým topením, jehož nastavení je průběžně optimalizováno. Plnohodnotný provoz zvládl i v mrazivých dnech.
„Konkrétní kroky z hlediska případného nákupu elektrobusů budou silně závislé na získaných technických, provozních i ekonomických zkušenostech z probíhajícího zkušebního provozu. Svou roli samozřejmě hrají předchozí zkušenosti dopravního podniku, informace profesních skupin i z různých evropských projektů,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
Pro nabíjení je prioritní využití stanice v obratišti Želivského, důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař.
Výsledky za téměř půl roku provozu s cestujícími ukazují, že elektrobus je schopen zajistit celodenní výkony na běžných pražských autobusových linkách, a to i při využívání elektrického topení.
Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro nabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 kilometrů, závisí to například na typu linky, provozních parametrech a dnech, kdy je vůz v provozu. Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné letos na podzim.