dnes
Úterý - zatazeno
23°C
zítra
Středa - obcasny-dest
22°C
pozítří
Čtvrtek - obcasny-dest
17°C
V metropoli je 34 tramvajových linek, plánují se nové
Tramvaje přestaly jezdit horní částí Václavského náměstí v roce 1980. Během pár let se tam vrátí. Foto: archiv DPP

V metropoli je 34 tramvajových linek, plánují se nové

V Praze je nyní 34 tramvajových linek (25 denních a devět nočních) s celkovou délkou 557,3 kilometru, tramvajová síť v metropoli nyní měří 142,7 kilometru. Průměrná cestovní rychlost tramvají je 18,6 km/h, ročně pražské tramvaje přepraví přes 375 milionů cestujících. Před 25 lety, 26. května 1995, byla zprovozněna nová, asi tři kilometry dlouhá tramvajová trať z Braníka do Modřan.

Tramvajová doprava v Praze je provozována od září 1875, kdy zahájila provoz první linka koněspřežné tramvaje od Národního divadla do Karlína. První elektrická tramvaj následovala v červenci 1891. Provozovatelem sítě tratí i dopravy na nich je Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), jehož stoprocentním vlastníkem je město.

Po roce 1989 bylo zprovozněno několik nových tramvajových tratí, v roce 1990 trať z Ohrady na Palmovka a z Palmovky na Balabenku. Trať z Braníka do Modřan se objevila v návrhu Elektrických podniků na rozvoj tramvajové sítě již v roce 1936, v 60. letech 20. století byl ale záměr na čas opuštěn. S výstavbou se začalo v červnu 1991 po přeložce železniční tratě u branického nádraží. Trať do Modřan pak byla zprovozněna 26. května 1995.

Po delší době byla poté nová tramvajová trať, Hlubočepy – Sídliště Barrandov, otevřena v listopadu 2003, v říjnu 2008 byl zahájen pravidelný provoz na novém úseku Laurová – Radlická a v září 2011 byla trať z Vítězného náměstí prodloužena od hotelu International do nové smyčky u plánované železniční zastávky Podbaba. V říjnu 2014 se pak tramvaje rozjely po Novém trojském mostě.

V minulých letech byly zveřejněny plány na nové tratě v Praze:

– Asi tříkilometrová trať Modřany – Libuš – Nové Dvory má spojit dnešní konečnou Levského s plánovanými stanicemi Metra D Libuš a Nové Dvory.

- Má být prodloužena stávající trať z Divoké Šárky do Sídliště Na Dědině.

– Další novou tratí by mohla být trať ze Sídliště Barrandov do Holyně a Slivence.

– Měla by být prodloužena trať na Pankráci mezi stranicemi Na Veselí a Pankrác, trať má být dále prodlužována na Budějovickou.

– V plánu je i propojit tramvají Podbabu a Bohnice. Nová trať má vést přes nový most v cípu Císařského ostrova.

– Měly by také vzniknout tramvajové trati napojující bohnické sídliště na metro v Kobylisích a spojující Podbabu a metro Dejvická se Suchdolem.

– Pražští zastupitelé letos schválili trasu tramvaje z pražské Vinohradské třídy od Národního muzea ke Státní opeře a dále k hlavnímu nádraží a do Bolzanovy.

- Vedení hlavního města chce rovněž stavět trať z Vinohradské třídy přes Václavské náměstí a napojit ji na koleje spojující Vodičkovu a Jindřišskou ulici.

– V přípravě je i projekt výstavby tramvajové tratě z Malovanky na Strahov. Tramvaje by mohly jet z Bělohorské ulice od zastávky Malovanka dále Vaníčkovou ulicí a končily by v dnešním obratišti autobusů Stadion Strahov.


Rašínovo nábřeží směrem z centra je uzavřeno

Včera v 09:59

Od dnešního dne do 21. července je uzavřena část Rašínova nábřeží ve směru z centra.

Dopravní omezení v ulicích Sokolská, Legerova a Mezibranská

12. července 2020 ve 22:48

Od 13. července do 4. září bude omezen provoz na Sokolské, Legerově, Mezibranské a některých přilehlých komunikacích v Praze 1 a 2. Důvodem jsou stavební úpravy plynovodů. Práce a související dopravní opatření budou probíhat po etapách.

Dopravní omezení v Argentinské

10. července 2020 v 07:58

Od 11. do 23. července bude omezen provoz v Argentinské ulici v Praze 7. Důvodem je rekonstrukce plynovodu v úseku ulic Jateční – Dělnická.

Zítra v noci neprojedete Dejvickým a Brusnickým tunelem

8. července 2020 v 10:04

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů budou v noci uzavřeny tunely Brusnický a Dejvický od 9. července od 23 hodin do 10. července do 5 hodin.

Letenský tunel se bude uklízet

1. července 2020 v 19:15

V letenském tunelu proběhne od 7. července do 14. července, vždy od 23 do 5 hodin pravidelná údržba a mytí. Tunel bude obousměrně uzavřen.

Opěrné zdi Letenského tunelu budou opraveny

1. července 2020 v 08:17

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 4. července rekonstrukci opěrných zdí Letenského tunelu u severního portálu, v úseku Milady Horákové – Letenský tunel. Stavební práce jsou naplánované do konce září 2020.

Další články
Nahoru