Dnes Čtvrtek - zatazeno 7°C
Zítra Pátek - oblacno 6°C
Čtvrtek 28. 3. 2024
Svátek má Soňa
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
V jaké fázi je příprava velkého depa RegioJetu za čtvrt miliardy? Radnice vznesly požadavky
Vlaky společnosti RegioJet na smíchovském nádraží. Foto: JP

V jaké fázi je příprava velkého depa RegioJetu za čtvrt miliardy? Radnice vznesly požadavky

Soukromý železniční dopravce RegioJet se chystá vybudovat moderní depo pro technickou údržbu svého i konkurenčního vozového parku. Stát by mělo čtvrt miliardy korun, dokončení plánuje firma do dvou až tří let. Projekt má být realizován v Dolních Měcholupech u hranic s Prahou 15. Vedení těchto městských částí vidí na projektu pozitiva, ale zároveň i rizika dopadů na životní prostředí a obyvatele, kvůli čemuž byly vzneseny určité požadavky. 

Aktuálně probíhá údržba vlaků na Zličíně, kde má RegioJet základnu v bývalé továrně Siemens. Vlaky mají zázemí i na smíchovském nádraží, odkud se však firma musí odstěhovat kvůli developerského projektu.

Projekt výstavby nového depa v Dolních Měcholupech je v počáteční fázi, v současnosti probíhají projektové práce a stavební přípravy. Depo by mělo stát v místech, kde v minulosti fungoval kovošrot. Má mít kapacitu až 2000 vozů. Území je ohraničeno na severu ulicí Kutnohorská, na jihu ulicí Dolnoměcholupská.

„Cílem bylo nalézt lokalitu, která umožní nekomplikované napojení na železniční síť a poskytne dostatek kapacit pro integraci aktivit technické údržby dopravce. A právě tato lokalita těmto požadavkům odpovídala nejlépe,“ uvedl tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Vedení Dolních Měcholup, na jejichž území má depo stát, sice pozitivně vnímá snahu investora konzultovat záměr s městskou částí již ve fázi příprav, obává se však dopadů na okolí.

„Záměr vnímáme jako výraznou investici na našem území, ale máme velké obavy z dopadu na přilehlou obytnou zástavbu. Zde je nutné, aby následný projekt náležitě vyřešil prachové, hlukové a světelné emise předpokládaného provozu. Rovněž estetické vlastnosti projektu, takto blízko obytné zástavby, bude nutno posoudit,“ uvedl starosta Dolních Měcholup Jiří Jindřich (ODS).

„Vzhledem k tomu, že se záměr nalézá v těsném sousedství obytné zástavby, tak je nutné zajistit co nejmenší negativní vliv na chráněné venkovní a vnitřní prostory přilehlých rodinných domů. Naše výhrady ke studii záměru budou formulovány v tomto duchu,“ pokračoval.

V součinnosti s městskou částí Praha 15 navrhují Dolní Měcholupy prověření propojení ulice Dolnoměcholupské s ulicí U Kabelovny, které by umožnilo efektivní napojení areálu na obchvat Dolních Měcholup. Přejí si, aby byly zohledněny požadavky na využití jedné koleje vlečky pro osobní dopravu mezi městskou části a železniční stanicí Praha-Hostivař.  Požadují také protihluková opatření a optickou bariéru oddělující průmyslové stavby od obytné zástavby.

„V souvislosti s vlečkou také řešíme zlepšení prostupnosti krajiny směrem k nádraží Hostivař. Vlečka totiž přerušila starou obecní cestu do Hostivaře a my doufáme, že bude možné ji obnovit. Zde by nám stačilo vybudovat přechod pro pěší a cyklisty,“ pokračoval Jindřich.

Praha 15 doposavad nastínila požadavek alternativního dopravního napojení záměru na „hostivařskou spojku". „To jest do ulice Ke Kablu a nikoliv do ulice U Továren, která je přetížená dopravně a také tam bydlí občané. Ulice Ke Kablu je pro toto řešení vhodnější. Dalším požadavkem je minimalizace přilehlých manipulačních ploch a ochrana záměru ,zelenou izolací´, aby chránila v těsné blízkosti nacházející zahrádkářské kolonie a trvale bydlící občany v západní části Dolních Měcholup,“ uvedl místostarosta Prahy 15 Petr Neumann (TOP 09 a Naše 15 s podporou STAN). V oblasti je podle něj třeba řešit propojení pro cyklisty i pěší.

Na záměru se mu líbí, že zabírá nevyužívané plochy v průmyslové oblasti. A také to, že přinese řadu pracovních příležitostí pro místní obyvatele. „Jsem rád, že právě v oblasti průmyslové zóny na Praze 15, ale i v dalších městských částech vznikají postupnou transformací nové záměry. Nerušící výroba patří právě sem,“ pokračoval Neumann.

„Jsme rádi, že zanedbané území má nového majitele, který s námi komunikuje již ve fázi záměru. Pokud bude na straně investora pochopení pro naše připomínky, tak projekt bude ve výsledku znamenat pro Dolní Měcholupy přínos v podobě lepší dopravní dostupnosti obyvatel na nádraží Hostivař a obnovení pěšího propojení do Hostivaře,“ sdělil starosta Jindřich.

Podle mluvčího RegioJetu Ondrůje se s nárůstem automobilové dopravy v lokalitě nepočítá, firma nedisponuje žádnou flotilou silničních opravárenských vozů, které by najížděly do depa. „Nepředpokládáme, že by toto mělo být po vybudování nového depa nějakou zátěží pro okolí,“ uvedl. Vylučuje také negativní dopady na životní prostředí a obyvatele.

„Ochrana životního prostředí je součástí projektu a ekologická stránka musí striktně splňovat veškeré zákonné a další požadavky. Zároveň se bude jednat o moderní provoz pro údržbu nejmodernější a výrazně ekologicky fungující železniční techniky – a to zejména elektrických lokomotiv,“ dodal. Z pohledu ochrany životního prostředí se bude muset firma vypořádat se sanací půdy po kovošrotu. Bude také potřeba řešit nakládání s dešťovou vodou.

V depu by mělo být zaměstnáno zhruba sto lidí. I po dokončení depa se počítá s tím, že firma bude nadále pro některé činnosti – například v režimu záručních oprav – využívat externí kapacity jiných společností.


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru