dnes
Pondělí - zatazeno
6°C
zítra
Úterý - zatazeno
7°C
pozítří
Středa - polojasno
4°C
V Holešovicích otevřel Supermarket mrtvých, ve kterém se pálí bankovky
Supermarket mrtvých. Instalace zápalných obětin. Foto: Se svolením Courtesy of the Museum & Research Foundation (Drážďany)

V Holešovicích otevřel Supermarket mrtvých, ve kterém se pálí bankovky

Výstavní projekt Duše peněz v holešovickém Centru současného umění DOX se soustřeďuje na peníze. Prostřednictvím obrazů, instalací, objektů, fotografií nebo videí bezmála třiceti zahraničních i českých umělců se pokouší zkoumat způsob a některé důsledky toho, jak je dnešní svět důsledně „kolonizován“ prostřednictvím současného ekonomického modelu. Součástí výstavy je Supermarket mrtvých.      

Téměř magickým dojmem působí velkoformátové obrazy bankovek, které technikou enkaustiky (malbou horkým voskem na plátně) vytvořil známý španělský umělec José María Cano. Stejnou technikou ztvárnil tento autor logo deníku Financial Times – panorama fiktivního města, sestávajícího z výškových budov světových metropolí.

Peníze, jejich roli v současném světě a náš vztah k nim reflektují různými způsoby například obrazy Thomase Lochera zachycující citáty z Marxova „Kapitálu“, sochy-objekty „Zlaté tele“ autora Roberta Palúcha a „Neviditelná ruka trhu“ Jána Macka, či slavný obraz Františka Kupky „Peníze“, který pro výstavu zapůjčila Národní galerie v Praze.

Téměř 30 milionů lidí se dotýká takzvaný fenomén novodobého otroctví, k němuž odkazují fotografie Lisy Kristine, Iana Berryho, Fernanda Molerese či Paola Patriziho.

Dílo speciálně pro výstavu DUŠE PENĚZ vytvořila umělecká dvojice Libia Castro (ES) a Ólafur Ólafsson (IS). Jedná se o radikální manifest odrážející socio-ekonomickou a politickou situaci v Evropě i mimo ni po finančním krachu v roce 2008.

Gilotina ze zrcadel, jejíž autorem je Jota Castro, je symbolickým vyjádřením „viditelných“ společenských změn, o nichž se neustále mluví, ale jejichž dopad je ve skutečnosti mizivý. Tento původem peruánský umělec je také autorem instalace ze smyček uvázaných z dolarových bankovek s příznačným názvem Hypotéka.

dox-duse-penez-nahled

Ghana, Cape Coast / Ian Berry

Každodenní realitu světa ovládaného mechanismy tržní ekonomiky na nejrůznějších úrovních – globální i lokální, osobní i veřejné –, ale také roli umění ve světě peněz komentuje v sérii ironických minimalistických kreseb na zdech galerie Dan Perjovschi.

Také díla některých dalších umělců se vyjadřují ke vztahu současného ekonomického modelu a světa umění. Švýcarský umělec Thomas Hirschhorn připomíná ve své instalaci nechvalně známou aukci v Lucernu r. 1939, na níž se dražila nacisty zabavená umělecká díla takvaného „zvrhlého umění“ (Entartete Kunst). Projekt umělecké dvojice Núria Güell a Levi Orta se dotýká problematiky daňových rájů.

V prvním patře galerie výstava pokračuje instalací nazvanou Supermarket mrtvých.  Instalace, která vznikla ve spolupráci kurátora Wolfganga Scheppeho se Staatliche Kunstsammlungen Dresden a Museum and Research Foundation dokládá, že uctívání kultu konzumu v západním světě významně ovlivňuje svébytné kultury i v těch nejvzdálenějších koutech světa.

V prvním patře galerie jsou v rámci této instalace představeny papírové napodobeniny peněz a spotřebního zboží, které jsou podle prastarého čínského zvyku rituálně spalovány za účelem získání přízně předků, bohů a duchů posmrtného života.

dox-duse-penez-a-nahled

Z cyklu Architektura hustoty / Michael Wolf

Ten je podle této tradice věrným odrazem ekonomické situace skutečného světa. Namísto replik tradičních čínských předmětů se ale v současnosti spalují papírové napodobeniny výlučně značkových produktů a luxusního zboží s logy světových značek – jako jsou lodičky Prada, televize Samsung, počítače Apple nebo cigarety Marlboro. Instalace tak poukazuje na kvazináboženský fetišismus spojený s nakupováním značkového zboží.

Doprovodný program k výstavě, který zahrne přednášky a panelové diskuze se zahraničními hosty, workshopy a projekce dokumentárních snímků, se bude týkat témat jako všeobecný rovný příjem, sociální nerovnost ve světě nebo obchod s lidskými orgány.

Představí také některé současné světové experimenty a iniciativy, které se pokoušejí nabídnout – pokud ne reálnou alternativu neudržitelné ekonomiky založené na trvalém růstu – alespoň změnu perspektivy.

Výstava je pro veřejnost otevřena v Centru současného umění DOX až do 6. června.

Centrum současného umění DOX
Poupětova 1, 170 00, Praha 7
Otevírací doba: Po 10–18, Út zavřeno, St a Pá 11–19, Čt 11 – 21 (kavárna do 22), So–Ne 10–18.
Prostory centra jsou bezbariérové.


Simona Ahrnstedt: Oheň a voda

28. listopadu 2017 v 16:31

Komu otevřete svou třináctou komnatu? Oheň a voda přináší volné pokračování bestselleru Nepřátelé a milenci.

Novinka: Christina Brownová, Moderní jóga od A do Z

28. listopadu 2017 v 16:20

Moderní jóga od A do Z je dokonalým průvodcem, který vás krok za krokem zasvětí do cvičení sérií pozic aktivní jógy, regeneračních ásan či praktikování meditace. Prostřednictvím jógy střižené na míru modernímu životu se naučíte lépe zacházet se svým tělem, myslí i energií. Potřebujete ulevit od...

Knižní novinka: Sára a toulavý dědeček

24. listopadu 2017 ve 13:11

Plné fantazie, dobrodružství, překvapení, vtipu, historických postav i moderních předmětů obklopujících dnešní děti – takové jsou pohádky Sára a toulavý dědeček. Novinka z nakladatelství Práh potěší děti a také rodiče, kteří svým potomkům rádi dopřejí zábavné a přitom podnětné čtení....

Bytový interiér jako zrcadlo jeho obyvatele

24. listopadu 2017 v 11:22

Na předvánoční trh přináší toto téma výpravná publikace s množstvím fotografií, která by se ráda stala průvodcem bytových designérů i slabikářem laiků s nadšením pro zařizování interiérů. Autorkou knihy s názvem Styly interiérů je Ing. arch. Veronika Haroldová a vydavatelsví Baron ji od...

Další články
Nahoru