V červnu začne geologický průzkum pro stavbu linky D pražského metra
9. května 2018 07:33
Linka D by měla spojovat Písnici s náměstím Míru. Odtud povede buď na náměstí Republiky nebo na Žižkov a do Vysočan, o variantě zatím město nerozhodlo. Pro případ, že by došlo na druhou možnost, zastupitelé nedávno schválili změnu územního plánu, která případné vedení metra na Prahu 3 umožní.
Geologický průzkum pro stavbu by měl začít 1. června a práce mají skončit nejpozději 31. srpna 2019. Průzkum se uskuteční na čtyřech místech a vyjde asi na jednu miliardu korun. Z důvodu výkupu pozemků bude následná stavba rozdělena na několik fází.
Nejprve vznikne úsek Pankrác – Olbrachtova, následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Poté se dostaví úsek z Pankráce na náměstí Míru. Stavba má vyjít podle odhadů na 50 miliard korun.
Dopravní podnik (DPP) plánuje za účelem usnadnění výkupu stovek pozemků založit společný podnik se soukromou firmou, která by na oplátku získala možnost stavět v okolí nových stanic.
Komise doporučila společnost Penta, o případném vzniku podniku budou příští týden rozhodovat pražští radní. Podle DPP a vedení města angažmá soukromého partnera usnadní vyjednávání s majiteli parcel zejména proto, že podnik, kde má mít Penta většinu, nebudou vázat pravidla platná pro veřejnoprávní subjekty.
Kromě linky D magistrát nedávno oprášil plány na vybudování metra na letiště. Nechal si od firmy Metroprojekt vypracovat analýzu, podle které by jeho stavba vyšla na 26,8 miliardy korun a trvala by 11 let.
Pražské metro nyní zahrnuje 61 stanic na třech linkách. Celková délka všech tří linek překračuje 66 kilometrů. V roce 2016 tvořil vozový park metra 730 vozidel, z toho 265 nových vozů M1 a 465 rekonstruovaných souprav typu 81–71M.