
V bývalém nákladovém nádraží na Žižkově bude sídlit filmový archiv, z centra se tam přemístí kino Ponrepo
23. února 2020 15:28
Podpisem memoranda jednotliví zástupci institucí a dalších společností deklarují svůj zájem na revitalizaci budovy Nákladového nádraží Praha – Žižkov, která je kulturní památkou. Zároveň mají zájem o vznik a rozvoj nového celoměstsky významného veřejného prostoru ve vnitrobloku budovy a na výstavbě městské, převážně rezidenční, zástavby v okolí budovy.
„Jsem rád, že Praha dělá vše pro to, aby došlo k znovuoživení budovy Nákladového nádraží Žižkov a okolního prostoru. Nádraží je kulturní památkou a jako takové by mělo sloužit lidem. O to víc, že se do budoucna stane centrem nově vznikající čtvrti,“ řekl po podpisu primátor Hřib.
Znění memoranda schválili před necelým měsícem pražští radní. V čelní budově někdejšího nákladového nádraží by měl v budoucnu sídlit NFA, který do nového sídla přesune i odborná pracoviště, knihovnu a kino Ponrepo. To nyní sídlí v Bartolomějské ulici na Starém Městě. V severním křídle má vzniknout základní škola a v jižním by měla firma Sekyra Group vybudovat komerční prostory a střešní nástavbu s byty. Samotné majetkové řešení s odkazem na memorandum by mělo být realizováno příští rok.

„Doufám, že se nám podaří dotáhnout tuto náročnou majetkoprávní operaci do zdárného konce. V rámci přeměny lokality tak bude moci v budoucnu sloužit tento objekt nejen jako nové centrum, ale věřím, že se stane kultovním místem i v rámci celopražského vnímání,“ uvedl pražský radní pro oblast majetku Jan Chabr.
Metropole v minulém volebním období schválila, že rozsáhlou funkcionalistickou budovu odkoupí samo, nové vedení však s ohledem na nutné náklady na rekonstrukci přišlo s plánem spoluvlastnictví.
Náklady pro město na odkup části, kterou by mělo využívat, budou podle Chabra zřejmě zhruba třetinové proti původně plánované částce na odkup celé budovy. Tu určil posudek na 660 milionů korun.
Město původně zvažovalo, že středem nádraží povede tramvaj, nyní to však vypadá, že povede severně od něj paralelně s Malešickou ulicí. Město nyní připravuje změnu územního plánu, která je nutná pro zástavbu brownfieldu a hotova by měla být v druhé polovině letošního roku.
Osud nádraží, které přestalo fungovat v roce 2002, se řeší roky. Původně mělo ustoupit výstavbě, po tlaku aktivistů z demolice sešlo. Podle studie Institutu plánování a rozvoje by na okolních pozemcích měla v budoucnu vzniknout čtvrť pro až 15000 obyvatel.Společně s ministrem kultury, primátorem hlavního a starostou Prahy 3 podepsali memorandum generální ředitel NFA Michal Bregant, za developerskou společnost Sekyra Group předseda představenstva Luděk Sekyra a místopředseda představenstva Leoš Anderle.
Dále se za národního dopravce České dráhy se podpisu zúčastnil předseda představenstva Václav Nebeský a člen představenstva Petr Pavelec a za Žižkov Station Development předseda představenstva Leoš Anderle a místopředseda představenstva Petr Král.