Dnes Středa - zatazeno 2°C
Zítra Čtvrtek - oblacno 1°C
Středa 7. 12. 2022
Svátek má Ambrož, Benjamín
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
V Brně zrenovovali pražskou tramvaj K2, která v metropoli nikdy nevozila cestující. Brzy začne
Zrenovovaná tramvaj K2. Foto: Dopravní podnik města Brna

V Brně zrenovovali pražskou tramvaj K2, která v metropoli nikdy nevozila cestující. Brzy začne

Brněnský dopravní podnik dokončuje práce na renovaci tramvaje K2 Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). Po čtrnácti měsících se vozu vrátila původní podoba a taky dostal nové evidenční číslo. V průběhu prosince se vydá do hlavního města. Informovala o tom mluvčí DPP Aneta Řehková.

Zaměstnanci ústředních dílen Dopravního podniku města Brna (DPMB) vrátili tramvaji K2 DPP původní podobu z roku 1977. Tramvaj dostala také nové evidenční číslo 7000.

„Aktuálně již finišujeme s interiérem vozu a na zkušebně ověřujeme, zda všechna zařízení správně fungují. Ladí se poslední detaily, například seřízení světel či stěračů. Plánujeme, že v polovině listopadu vyjede vůz do ulic Brna, abychom ho mohli vyzkoušet i na kolejích,“ popsal Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.

Tím práce zaměstnanců DPMB na opravě pražského vozu zdaleka nekončí. Následovat totiž bude převoz do Prahy, kde si tramvaj převezme DPP a následně absolvuje další zkušební jízdy a technickobezpečnostní zkoušku.

V pražském dopravním podniku rozšíří K2 sbírku retro vozidel. Navíc její uvedení do provozu s cestujícími bude v Praze premiérou.

„Dvoučlánkové tramvaje K2 jezdily v Praze jen v rámci výrobních zkoušek v letech 1965 až 1966, a to v režimu bez cestujících. Nikdy jsme je neměli ve vozovém parku DPP. Dokoupili jsme ji kvůli kompletaci sbírky nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra, pod jejichž unikátním designem je podepsán výtvarník František Kardaus,“ uvedl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP.

„Po absolvování zkušebních jízd a instalaci odbavovacího a informačního systému bude naše první K2 připravena k nasazení do provozu. Bude jezdit jak na nostalgické lince číslo 23, tak i na historické číslo 42, s prvním vypravením počítáme v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku,“ dodal.

Od října 2021 zvládli zaměstnanci brněnského dopravního podniku celý vůz kompletně zrekonstruovat. „Na voze nikdy neproběhla žádná větší oprava. Nemilé překvapení na nás čekalo, když jsme celý vůz odstrojili. Karoserie totiž byla hodně zdeformovaná a museli jsme vyměnit velkou část nosných prvků,“ zhodnotil Havránek.

Proměnou k nepoznání prošel i interiér vozu a kabina řidiče, která sice odpovídá původnímu provedení, řidiči zde však najdou i moderní prvky, které jsou citlivě skryty, aby nenarušovaly původní vzhled vozu.

Historie tramvaje sahá do roku 1977, kdy byl vyrobena v závodě ČKD Tatra Praha. Odtud putoval vůz rovnou do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro řidiče. Tam sloužil až do roku 2009.

Zajímavostí je, že do provozu s cestujícími nebyla nikdy zařazena. V loňském roce tramvaj tamní dopravce nabídl k prodeji. Zájem o koupi projevil DPP, který současně vypsal veřejnou soutěž na její opravu. Tu vyhrál právě DPMB.


Autor: Jan Puci

Praha 5 zhodnotí, jak se chovají řidiči v parkovacích zónách

27. listopadu 2022 v 19:58

Praha 5 zatím neplánuje iniciovat zavádění nových parkovacích zón, nicméně chtěla by zhodnotit a podle toho případně i přehodnotit režimy v těch stávajících. Uvedl to místostarosta páté městské části Milan Kryl (Piráti) na nedávném setkání s novináři.

Výměna požární signalizace omezí provoz Strahovského tunelu

25. listopadu 2022 v 09:14

Z důvodu výměny elektrické požární signalizace budou probíhat uzávěry Strahovského tunelu.

Další články
Nahoru