
V březnu začne roční oprava lanovky na Petřín
24. února 2025 11:17
„Jedná se o kompletní rekonstrukci drážního tělesa lanové dráhy formou výměny za novou. Rekonstrukce řeší stávající nevyhovující technický stav tratě, která je dožilá, navíc poškozena extrémními srážkami v polovině září 2024, od kdy je mimo provoz,“ popsala mluvčí.
Po nezbytných přípravných pracích začne samotná rekonstrukce ve druhé polovině března vyzvednutím a odvozem obou stávajících vozů lanovky. Jeden vůz poputuje do Ústředních dílen DPP v Hostivaři, kde bude dočasně deponován do jeho finálního umístění v Muzeu MHD DPP ve vozovně Střešovice.
Nestabilní petřínský svah v trase dráhy zpevní celkem pět stěn složených ze železobetonových mikropilot. Jejich přesné umístění, hloubka a počet mikropilot ve stěně vychází z výsledků rozsáhlého geotechnického průzkumu a následných výpočtů statiky.
Čtyři mikropilotové stěny budou umístěny v dolní části tratě, mezi spodní stanicí a mostem Nebozízek, pátá pak v horní části nad Nebozízkem. Stěny budou uloženy v hloubce 10 až 15 metrů a budou přes celou šířku dráhy. Na takto zpevněný podklad začne zhotovitel stavět nové drážní těleso lanovky.
V rámci rekonstrukce tratě proběhnou pouze nezbytné opravy samotného mostu Nebozízek, protože k výměně nosné konstrukce včetně nástupiště došlo v roce 2016. Součástí rekonstrukce tratě je také kompletní výměna osvětlení kolejiště.„Z urbanistického ani z architektonického hlediska nedojde v rámci rekonstrukce drážního tělesa petřínské lanovky k žádným zásadním změnám. Také nová dráha bude zachovávat půdorysně i výškově řešení stávající dráhy. Pro nové vozy využijeme stávající strojovnu. V obou stanicích budou s ohledem na novou technologii kompletně modernizovány velíny pro řízení obou vozů. Vozy závazně objednáme na konci letošního března tak, aby se obě investiční akce potkaly ve stejném termínu a na zrekonstruované trati mohla ihned začít homologace nových vozů,“ uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský.
Paralelně s rekonstrukcí lanovky dojde k odvodnění zahrad Strahovská, Lobkovická a Seminářská, přičemž obě akce budou navzájem úzce koordinovány.
Kromě rekonstruované trati z Újezda na petřínský kopec bude mít lanovka také nové vozy podle designu studia Anna Marešová designers. Vozy mají být prosklenější, budou mít sklápěcí sedačky a upravenou vyhlídkovou plošinu. Při míjení na trati na sebe vozy zablikají. Kapacita jedné soupravy se má zvýšit ze 100 na 120 osob.