
Už roky se nedaří najít někoho, kdo opraví historický kolotoč. Firmy nemají o práci na kulturní památce zájem
23. září 2020 11:01
„Aktuálně se připravuje vypsání v pořadí již pátého zadávacího řízení na dokončení obnovy kolotoče a současně proběhla další jednání s dodavateli. Pokud by byl tentokrát výběr dodavatele úspěšný, je reálné dokončení obnovy kolotoče v druhém pololetí 2021,“ sdělila serveru Pražský patriot Jana Dobisíková z PR oddělení Národního technického muzea (NTM), které kolotoč vlastní.
Do roku 2018 se podařila oprava součástí interiéru nejstaršího podlahového kolotoče v Evropě včetně 20 figur koní, které byly obnoveny původní technologií a vystaveny v muzeu. Problém nastal s opravou stavby kolotoče. Hlavně z důvodu nezájmu vhodných dodavatelů a některých omezení vyplývající ze zákona o zadávání veřejných zakázek.
V prvním otevřeném zadávacím řízení v roce 2016 podal nabídku na obnovu stavby kolotoče jediný dodavatel, se kterým musela být ukončena smlouva v závěru roku 2017 v důsledku nedostatků v projektové dokumentaci.
Zároveň se zjistilo, že stavba je ve výrazně horším stavu, než se při zpracování projektu původně předpokládalo. Po přepracování projektové dokumentace se v letech 2018 až 2019 uskutečnila celkem tři otevřená zadávací řízení na výběr dodavatele na dokončení obnovy stavby kolotoče.
Předpokládaná hodnota zakázky byla vždy 5,5 milionu korun bez DPH. Všechna řízení byla neúspěšná, nebyla při nich podána žádná nabídka. NTM se proto rozhodlo, že zkusí jít cestou zadání zakázky na přímo. Oslovilo celkem sedm potenciálních dodavatelů, předpokládaná hodnota zakázky byla opět 5,5 milionu.
Zájem? Opět minimální, nabídku podala jen jedna společnost, jejíž nabídková cena však překročila původně předpokládanou cenu o 58 procent. „Po konzultacích s Ministerstvem kultury, které je poskytovatelem dotace, nebyla nabídka přijata a zadávací řízení muselo být zrušeno a bylo rozhodnuto vypsat nové otevřené zadávací řízení,“ popsala Dobisíková patálie se sháněním někoho, kdo legendární kolotoč konečně opraví.
Muzeum podle informací serveru Pražský patriot aktuálně připravuje vypsání v pořadí již pátého zadávacího řízení na dokončení obnovy kolotoče a již proběhla další jednání s dodavateli. I kdyby se nakonec podařilo někoho najít, kolotoč nebude fungovat ještě minimálně rok. A to přitom původní ambicí bylo, že začne vozit děti v létě nebo na podzim 2018.Celkové náklady na opravu Letenského kolotoče budou nakonec určitě vyšší, než 5,5 milionu korun bez DPH, z nichž polovinu pokryje zmíněná dotace z ministerstva a zbytek uhradí NTM ze svých zdrojů.
K sumě za opravu kolotoče bude potřeba v konečném účtování přičíst 7,2 milionu korun. což jsou náklady na etapu, která zahrnuje opravy vnitřního zařízení a figur koní. V rámci veřejné sbírky na tuto etapu se podařilo vybrat 1,8 milionu korun. Celkem 800 tisíc se sešlo na transparentním účtu, 600 tisíc dal Nadační fond Avast a částkou 400 tisíc přispěl pražský magistrát.
Dvě desítky koní různých velikostí již byly opraveny, stejně jako několik rytířů z papírmaše a autíček. Oprava koní byla velmi náročná, zapojila se různá specializovaná pracoviště, kde byly koně opraveny technikami, pomocí kterých byly před více než 100 lety postaveny.
Většina z koní byla v tak špatném stavu, že vyžadovala opravu vlastní dřevěné konstrukce, těla byla vytvořena z tvarově upravených jutových pytlů vyplněných slámou a africkou travou, potažena jsou koňskou kůží dovezenou z Francie. Kromě čtyř koní – Poly, Flora, Blesk a Šemík – má „stádo“ nová sedla.
Uvnitř koní se dochovaly zajímavé památky na minulost – novinové články z roku 1923 a 1937, mince z doby monarchie a historické vstupenky, například do Parku kultury a oddechu Julia Fučíka Praha 7 (dnešní Výstaviště Praha).
Letenský kolotoč je unikátní památka, která byla postavena v roce 1892 a dva roky stála na Vinohradech. Pak majitel kolotoč přemístil na Letnou, kde fungoval do roku 2006, kdy musel být provoz kvůli havarijnímu stavu spouštěcího mechanismu a zabezpečovacího zařízení zastaven.