
Už přes 200 autovraků zmizelo od loňského roku z Prahy 10
27. července 2021 08:59
Mezi lety 2016 a 2019 bylo podle informací radnice v Praze 10 odtaženo pouze 15 vozů, od roku 2020 doposud to je už 109 aut.
„Díky tomu, že jsme vraky začali viditelně odtahovat, objevil se ještě jeden kýžený efekt. Spoustu z nich odstraňují sami jejich majitelé, protože pochopili, že to tvrdě řešíme. Jsem moc rád, že když jsme ukázali, že vraky tolerovat nebudeme, tak to občané pochopili,“ uvedl místostarosta Prahy 10 pro dopravu a parkování Martin Sekal (ODS).
Výrazně vyšší efektivita v „čištění veřejného prostoru“ souvisí s novelou zákona o pozemních komunikacích, jež vstoupila v platnost na konci loňského dubna.
„Mimo komunikace se nyní mohou odstraňovat i vozidla, která mají ,pouze´ déle než šest měsíců neplatnou technickou prohlídku. Dříve bylo možné z komunikací odstranit výhradně vraky, které jsou v zákoně definovány jako vozidla z technického hlediska zjevně nezpůsobilá k provozu, a této definici neodpovídala drtivá většina i roky odstavených vozů,“ pokračoval místostarosta.
Jen za polovinu letošního roku bylo z území Prahy 10 odtaženo pětačtyřicet nepojízdných aut. „Očekávám, že počet bude skokově narůstat. Správa služeb hl. města Prahy řeší každý měsíc desítky nových podnětů. Od samotných občanů jich přišlo 279,“ dodal Martin Sekal.
Celkem bylo od loňského jara do poloviny letošního července nahlášeno 734 vozidel k prošetření, zda splňují podmínky zákona, a mohou být odtažena. Ta, která už jsou v řešení, označí městská část speciální samolepkou, aby je už lidé nemuseli hlásit.
Odtahy v metropoli zajišťuje městská příspěvková organizace Správa služeb hlavního města Prahy. Podle loňské novely vlastník komunikace nejprve vyzve provozovatele automobilu s déle než půl roku propadlou STK k tomu, aby vozidlo podrobil technické prohlídce, nebo je odstavil jinam. Pokud dva měsíce nereaguje, je vůz na náklady města odstraněn.
Provozovatel také dostane informaci, kde si může automobil vyzvednout. V případě, že by o vozidlo nejevil zájem, vlastník komunikace je může vydražit nebo zlikvidovat. U vraků to funguje podobně.