Dnes Pátek - zatazeno 1°C
Zítra Sobota - zatazeno 1°C
Pátek 9. 12. 2022
Svátek má Vratislav
Advent v Praze
Tipy na adventní akce v metropoli
Ústavní soud: V části Prahy bude dál platit omezení vozítek segway
Vozítka Segway už u Pražského hradu a v dalších lokalitách centra metropole. Foto: archiv

Ústavní soud: V části Prahy bude dál platit omezení vozítek segway

V centru Prahy a na některých dalších místech bude nadále platit omezení elektrických vozítek segway. Ústavní soud zamítl stížnost Asociace Segway ČR, která bojovala proti omezení. Soud nezjistil porušení základních práv stěžovatele. Spolu se zamítnutím stížnosti soud odmítl návrh na zrušení části zákona o provozu na pozemních komunikací.

Magistrát hlavního města přijal regulaci v památkové rezervaci a dalších oblastech s vysokou koncentrací pěších v roce 2016. Zdůvodnil ji hlavně ochranou bezpečnosti a zdraví chodců.

Soudce Jan Filip uvedl, že lze stanovit zákazy tam, kde hrozí nějaké nebezpečí. Soud tak neshledal nic neústavního na tom, že hlavní město reguluje provoz přepravníků v historickém a širším centru s ohledem na bezpečnost chodců.

Magistrát přijetí regulace objasnil tím, že oblast zahrnuje Pražskou památkovou rezervaci, kde je vysoká koncentrace pěších, dále i širší území hustě obydlené a s velkým množstvím chodců. Cílem omezení bylo chránit chodce před rizikem kolize s přepravníky.

„Omezením pohybu těchto vozítek jsme reagovali na stížnosti občanů zejména v centru města. K připomínkám se následně připojily i městské části, které vozítka na svém území nechtěly. Vozítka totiž způsobovala problémy a docházelo ke střetům s chodci, kterým tak hrozilo nebezpečí. Současné rozhodnutí soudu proto vítáme," uvedl dnes v reakci na rozhodnutí soudu mluvčí Prahy Vít Hofman. Rozhodnutí soudu ocenil i náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Město či jakákoliv obec si může určit, co na svém území chce provozovat a co ne a co obtěžuje život řidičů či občanů v daném místě, a podle toho si nastavit pravidla," řekl.

Asociace v ústavní stížnosti uvedla, že přepravníky nejsou nebezpečné a ke střetům s chodci v praxi nedochází. Podle Ústavního soudu může být zákaz vjezdu i preventivní, aniž existuje určitá statistika policie nebo stížnosti občanů.

Soud uvedl, že důvody ohrožení bezpečnosti chodců není nutné dokládat, protože vycházejí z technických vlastností a parametrů osobních přepravníků. Podle Fialy váží přepravník 47 kilogramů, a pokud člověk s hmotností okolo 100 kilogramů projede rychlostí 20 kilometrů za hodinu okolo slepého nebo matky s dětmi, může nastat nepříjemná situace.

Soudce také uvedl, že v některých zemích provoz těchto zařízení dovolený je, v některých není. Jako příklad zmínil například Velkou Británii, kde se v místě pohybu chodců nemohou pohybovat dopravní prostředky.

Asociace neuspěla už dříve se žalobou u Městského soudu v Praze ani s následnou kasační stížností u Nejvyššího správního soudu. Konkrétně se soudy zabývaly opatřením obecné povahy, které umožnilo rozmístit dopravní značky v území definovaném jiným magistrátním nařízením. Nejvyšší správní soud zhodnotil regulaci jako přiměřenou a řádně odůvodněnou.


Autor: ČTK

Pietní shromáždění v Praze 15 k uctění památky Antonína Švehly

Včera ve 12:46

U příležitosti výročí úmrtí státníka Antonína Švehly se koná pietní shromáždění k uctění jeho památky v sobotu 10. prosince od 14 hodin u hrobky Antonína Švehly.

Anketa: Kudy se bude ubírat Praha 5?

Včera v 06:46

Strukturální plán Prahy 5 řeší kde měnit územní plán, jak se má městská část a její čtvrti rozvíjet i kam umístit nové školy, školky a další veřejnou vybavenost. Aby tento dokument opravdu vyjadřoval potřeby občanů Prahy 5, nemohou ho tvořit pouze odborníci, pracovníci úřadu a političtí zástupci....

Další články
Nahoru