
Úraz při dovolené v zahraničí může se špatným pojištěním hodně bolet i peněženku
24. června 2025 07:01
Podle čeho cestovní pojištění vybírat?
Klienti by si měli především podle rozsahu pojištění – jaká rizika mají pojištěna a s jakými limity. Jestli není aktivita, kterou budou provozovat ve výlukách. Jestli mají správnou územní platnost. Zároveň jakou nabízí pojištění asistenční službu, jestli třeba mohu konzultovat své zdravotní problémy s česky mluvícím lékařem, apod. Obecně si myslím, že není rozumné se rozhodovat jen podle ceny. Několik ušetřených stokorun za pojištění na dovolenou se může nepříjemně vymstít.
S čím může klientům asistenční služba pomoci?
Například asistenční služba Kooperativy je dostupná 24 hodin denně po celý rok. Klient nahlásí, jaký má problém a telefonní číslo, na kterém je k zastižení. O vše ostatní se postarají operátoři asistenční služby, kteří klienta zpátky kontaktují. Mohou pomoci najít zdravotnické zařízení, případně pomohou s překladem. Zajímavá je i další asistenční službu – telefonická konzultace s česky mluvícím lékařem, kterou je možné využít pro konzultaci zdravotního stavu, postupu při zdravotních potížích nebo vysvětlení nálezů z odborných vyšetření. Částka, kterou klient provolal, je mu uhrazena v rámci likvidace pojistné události.
Jak by mělo být cestovní pojištění nastavené, aby v případě nutnosti správně zafungovalo?
Pojištění na cesty a pobyty v zahraničí mají pojišťovny územní platnost rozdělenu většinou na Evropu a Svět, ale někdy i na více územních pásem. Proto je nutné nastavit správně územní platnost pojištění. V rámci léčebných výloh hradí Kooperativa i případný zásah horské služby, záchranných složek, celková částka za zásah a léčení se tedy může vyšplhat na několik milionů korun.
Řešili jsme například zásah, který se stal při turistice v horách. Klient spadl ze skály, přežil, ale utrpěl mnohačetná zranění, včetně poraněných obratlů. Do nemocnice ho musel transportovat vrtulník. Celkové náklady na jeho záchranu a léčení přesáhly 4,5 milionu korun. V zámoří může být podobný zásah ještě mnohem horší. Doporučujeme tedy nastavit limity pro pojištění léčebných výloh minimálně ve výši 10 milionů korun.Zároveň i v zahraničí se klient může dostat do situace, kdy někomu jinému způsobí škodu, takže je určitě důležité mít sjednáno i pojištění odpovědnosti. Některé škody mohou dosáhnout výše v řádu statisíců, někdy i milionů. Doporučujeme limit alespoň 3 miliony korun.
Jaká rizika by měla být pokryta za každých okolností, i když nás třeba omezuje rozpočet?
Jak už jsem zdůraznila, na cestovním pojištění se nevyplatí šetřit. Nicméně minimálně by měl mít klient již zmíněné pojištění léčebných výloh. Dále nabízíme i pojištění odpovědnosti, zavazadel nebo i storna zájezdu.
Jako jsou nejčastější pojistné události, které řešíte v letní sezóně?
Zažívací obtíže, úpaly, úžehy, vymknuté kotníky, drobnější zlomeniny, záněty středního ucha. Střevní obtíže, úpaly, nebo úžehy většinou vyřeší místní lékař – náklady za ošetření a léky se pohybují do 500 eur. Lehčí úraz bez operace v zahraničí je obecně v rozmezí 500 až 1 200 eur za vyšetření, medikaci a zafixování. U těžších úrazů s operací je cenové rozpětí větší, obecně mezi 5 000 až 15 000 eur v závislosti na akutnosti a rozsahu zranění. Transport vrtulníkem z místa pojistné události, například při horské turistice nebo stále oblíbenější ferratě do nemocnice se pohybuje obvykle v rozmezí 1 000 až 3 500 eur.
Jaký kuriózní případ, který jste řešili, vás napadne z poslední doby?
Klient nám nahlásil zničení zubní náhrady, zajímavé bylo, jak k tomu došlo. Šel po nějakém chodníčku v horách, který ústil do tunelu skrz skálu. Bohužel tam byla nějaká nerovnost a než si oči přivykly na šero, o nerovnost zakopl. Z úleku mu z úst vypadla zubní náhrada a jak balancoval, aby neupadl, tak si ji rozšlápl.
Snaží se někteří klienti podvádět?
Ano, občas se s tím se setkáme. Například nám klientka předložila doklady ze zdravotního zařízení a tvrdila, že se jednalo o akutní ošetření. Když jsme to prověřili, zjistili jsme, že žena podstoupila předem plánovaný zákrok na klinice plastické chirurgie v zahraničí. Také jsme měli případ klienta, který v Jihoafrické republice údajně podstoupil nutný operační zákrok. Ale když jsme prověřili doklady, které nám předložil, zjistili jsme, že pocházely z gynekologické ambulance. Oba tyto pokusy o pojistný podvod jsme samozřejmě zamítli uhradit.