Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Úpravy magistrály se odkládají, pražské zastupitelstvo chce mít nejdřív studii dopadů na dopravu
Hustý provoz na magistrále. Foto: archiv

Úpravy magistrály se odkládají, pražské zastupitelstvo chce mít nejdřív studii dopadů na dopravu

Praha odložila plánované úpravy magistrály, které mají zlepšit podmínky pro pěší. Jednalo by se například o seřízení semaforů, vybudování nových přechodů a zúžení pruhů pro automobily. Magistrát nejprve nechá udělat dopravní model důsledků úprav. Dnes o tom po mnohahodinových diskusích a hádkách rozhodli zastupitelé.

Plánované změny schválili předminulý týden radní, pro však hlasovali jen zástupci ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN). Proti bylo ANO. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) proto platnost usnesení pozastavila s tím, že dnes rozhodnou zastupitelé.

Podle Krnáčové a dalších radních za ANO byl návrh nekonkrétní, chyběl v něm podrobný popis a vizualizace opatření a jejich dopady na plynulost dopravní tepny.

„Nelze stavět na nepodložených domněnkách, což návrh dělal. Nepopisoval dopady takových opatření. Jako hnutí ANO nemáme výhrady proti zklidňování magistrály, ale tento návrh byl měl efekt v podobě zneklidnění řidičů a zhoršení dopravní situace. Proto jsem rozhodnutí radních pozastavila, je to v zájmu Pražanů,“ řekla dnes primátorka v úvodním slově k projednávanému bodu.

„Když se bude čekat na další studie, už to nestihneme prosadit. Šancí pro zklidnění magistrály bylo už dost. Hnutí ANO opakovaně přišlo s požadavky na další studie a věci, které humanizaci zdrželo. A když to bylo vše dodáno, furt se zklidnění nekonalo a vraceli jsme se na začátek. Najednou slyšíme, že má být nějaký mikroskopický model. Jak máme věřit, že až bude, tak vám to bude stačit? Jestli tato věc neprojde, tak se zamyslím, jestli vůbec byl správný krok jít do koalice. Prosím zastupitele, aby nekonali a nechali to na Radě, která už rozhodla. Stačí, když nebudete hlasovat, ale půjdete na oběd,“ řekl zastupitel Trojkoalice Matěj Stropnický, člen Strany zelených.

Následně se rozpoutala diskuse, která často přecházela v hádky i osobní výpady. „Paní primátorko, kopněte už Zelené do zadku. Jako ODS nabízíme, že v rámci programu budeme do voleb vaše kroky podporovat. Tato koalice Prahu vraždí. Zavřené mosty, taxikáři, zóny šikanují řidiče. Opakuji nabídku, vyhoďte Trojkoalici, podpoříme vaše body,“ uvedl zastupitel občanských demokratů Filip Humplík.

„Ta humanizace je brána bez souvislostí. Nevadí mi odstranění zábradlí a vysazení stromů. Ale vadí mi nové přechody. Pojďme nekomplikovat čtyřproudou magistrálu děláním nových kolon. Cyklista pojede kolem kolon, kavárničky budou čichat smrady. Dopravu nechme plynulou. Nehazardujme už s tak vachrlatou dopravní situací, jaká tu je,“ sdělil zastupitel Petr Novotný (ANO).

Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Trojkoalice) má jít o drobné úpravy, které nebudou mít větší vliv na plynulost dopravy. Jde podle ní o první krok v dlouho připravovaném plánu, ke kterému vznikla řada podkladů, včetně studie týmu dánského urbanisty Jana Gehla.

V první fázi úprav se mělo jednat o křižovatku I.P. Pavlova, kde se měly objevit další přechody a také o území u budovy Národního muzea na Václavském náměstí. Tam by měly být u silnice zrušeny řetězy a prodloužena doba, kdy mají chodci zelenou. „Chceme zkultivovat chůzi mezi muzeem a náměstím. Nestalo by se nic revolučního, nesníží se kapacita magistrály,“ řekla Kolínská.

„Jsme pro kultivování veřejného prostoru v okolí magistrály a pro její humanizaci. Ale nyní je potřeba postupovat obezřetně, dokud není dokončen vnitřní a vnější silniční okruh. Čas několika měsíců můžeme využít k tomu, abychom si byli naprosto jisti, že nenastane něco, že se doprava z magistrály přenese do okolních ulic,“ podpořil odložení rozhodnutí o úpravách magistrály zastupitel Ivan Hrůza (KSČM).

„Akorát vytvoříte špunt. Takové opatření bude mít negativní dopad na řadu městských částí. Raději se věnujte věcem, které jsou palčivými problémy Pražanů, tedy padající mosty, výstavbu metra D či dostavbu silničních okruhů,“ vzkázal v diskusi Trojkoalici zastupitel Ondřej Martan (ODS).

„Magistrála je lokalita, do které kdo nemusí, nejde tam. Jsem pěvně přesvědčen, že když se tam dají lavičky a vysadí stromy, tak to situaci nevyřeší. Vyřeší to až dostavba okruhu, protože jiné trasy nejsou. Další omezení dopravy není dobré,“ řekl zastupitel Petr Prchal (TOP 09).

„Podívejte se třeba do Paříže, Římu, Londýna, New Yorku. Jsou protkané magistrálami, lidé tam sedí, popíjejí, žije to tam. Není pravda, že je všechno potřeba dělat, až se dodělají okruhy. Se sázením stromů na to čekat nemusíme. Můžeme mít okolí magistrály polidštěné hned,“ reagovala radní Jana Plamínková (Trojkoalice).

„Není pravda, že v zahraničí jsou u magistrál kavárny, není to pravda, lidé se tomu vyhýbají a je tam snaha klást řidičům co nejméně překážek na těchto okruzích,“ řekl zastupitel Alexander Bellu (ODS).

„Humanizaci magistrály podporujeme. Je potřeba ukázat vstřícnější tvář chodcům a zlepšit jejich situaci. Město, které je průchozí, je přehledné a vstřícné a láká k procházkách,“ řekl zastupitel Jan Čižinský (Trojkoalice). „Bez opatření pro chodce ke zklidnění magistrály nedojde. Chodci se tam musí pohybovat s komfortem,“ řekl zastupitel Petr Štěpánek (Trojkoalice).

„Materiál navržený paní Kolínskou říká, že proběhne zúžení ulici Legerova a Sokolská. Pokud zároveň nebudeme pokračovat ve stavbě silničního okruhu, tak to je nepřijatelné. Mně úpravy okolí magistrály nevadí, ale do magistrály takto zasahovat ano,“ řekl zastupitel Jiří Haramul (ANO).

„Zúžení pruhů nevadí. Vezměte rozum do hlavy, nedělejme z toho kauzu, že to bude vytvářet nové kolony, to se nestane,“ nesouhlasil zastupitel Ondřej Mirovský (Trojkoalice).

„Už dva roky říkáme, oddělme humanizaci s úpravami, které budou mít nedozírný dopad na dopravu. Spíše přestaňte torpédovat dokončení městského okruhu,“ vzkázal Trojkoalici zastupitel ANO Patrik Nacher.

„Nelze nám podsouvat, že nechceme humanizaci magistrály. I odborníci jsou proti jakýmkoli úpravám, které by snížili propustnost magistrály. Když studií zjistíme, že to propustnost nezhorší, tak navrhované kroky podpoříme,“ podpořil ho stranický kolega Ondřej Prokop.

„My to nezpochybňujeme, ale chceme vědět, co se tam bude dít. Nedivte se nám, že se obáváme, co to vyvolá. Ten materiál neházíme pod stůl, ale chceme o něm vědět víc,“ řekl další zastupitel ANO Radomír Nepil (ANO).

„Je vidět, že někteří zastupitelé o humanizaci pouze mluví, ale nic pro ni ve skutečnosti dělat nechtějí. Mnoho opatření lze dělat i samostatně, ale humanizace musí mít sjednocující koncepci a ta se nyní značně vzdálila,” řekla radní Jana Plamínková. „Léčba této jizvy na tváři Prahy se opět odsouvá, zřejmě o několik let“ dodala náměstkyně primátorky Petra Kolínská.

Ačkoli humanizace magistrály byla teprve druhým bodem čtvrtečního jednání pražského zastupitelstva, rozprav k němu skončila až v půl šesté večer. Pro odložení úprav magistrály hlasovalo 35 zastupitelů, takže návrh byl těsně přijat. Členové Trojkoalice a ČSSD se zdrželi hlasování. Jak dlouho bude vytvoření studie důsledků úprav, není jasné, ale podle odhadů to bude minimálně půl roku.


Autor: puc

Na Štěrboholské spojce budou opravena svodidla

25. března 2024 v 06:58

V termínu od 28. března do 28. dubna bude na Štěrboholské spojce probíhat oprava svodidel a zábradlí mostní konstrukce přes Hostavický potok.

Výměna plynového potrubí na Lehovci a omezení dopravy v Kukelské

24. března 2024 v 07:47

V termínu od 6. dubna do 30. dubna bude postupně pro veškerý automobilový provoz i parkování uzavírána Kukelská ulice na Lehovci. Důvodem postupného uzavírání ve 3 fázích je výměna starého plynového potrubí, které vede ve vozovce.

Koncem března se mění vedení dopravy v Komořanské ulici

22. března 2024 v 09:35

Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) naplno obnoví po zimní přestávce práce na Komořanské ulici. V pondělí 25. března se změní aktuální vedení dopravy, a to s ohledem na postup stavebních prací. Spočívat bude v převodu automobilové dopravy ve směru do centra na novou komunikaci...

Další články
Nahoru