Úplný zákaz sdílení motorových koloběžek na svém území chce Praha 1
12. června 2024 22:20
„Situace je naprosto neudržitelná,“ řekla starostka Terezie Radoměřská (TOP 09). „K úplnému zákazu nás vede zásadní nerespektování pravidel silničního provozu i absence prosté lidské slušnosti a ohleduplnosti provozovateli i uživateli sdílených koloběžek,“ dodala.
Jedná se zejména o opakovanou jízdu po chodnících, nedodržování elementární ohleduplnosti vůči chodcům a ostatním uživatelům veřejného prostoru. „Uživatelé navíc koloběžky často používají pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, pohybují se nezřídka i v početných skupinách čítajících i více než deset lidí, a zcela nepřiměřeným počtem koloběžek, navíc poházených bez ladu a skladu, zaplňují určená stanoviště,“ upozornil Vojtěch Ryvola (dříve ANO), radní pro dopravu MČ Praha 1.
Podle starostky Terezie Radoměřské tak zcela bezostyšně dochází k užívání veřejného prostoru k výnosnému podnikání na úkor jeho ostatních uživatelů, u kterých jakýkoliv zábor veřejného prostranství podléhá vyměření místního poplatku.
„Z nabízení koloběžek s motorovým pohonem k pronájmu na území Prahy 1 se stala výlučně turistická atrakce, která je svým rozsahem extrémně zatěžující, nebezpečná a život ohrožující pro všechny zúčastněné. Je zcela neslučitelná s běžným životem obyvatel naší městské části,“ zdůraznila.
Vedení Prahy 1 proto sepsalo stanovisko k návrhu řešení této situace ze strany hlavního města. Jeho adresátem je Filip Hájek, generální ředitel TSK, která má smlouvu s provozovateli za hlavní město uzavřít, a náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), který má oblast dopravy v metropoli v kompetenci.
Praha 1 si ale zároveň uvědomuje, že se svým požadavkem na úplné vyloučení provozu koloběžek z jejího území nemusí na pražském magistrátu uspět. Pro takový případ proto naformulovala striktní podmínky pro regulaci provozu motorových koloběžek.
MČ Praha 1 požaduje právo určovat na svém území konkrétní stanoviště, a to včetně jejich počtu, umístění, kapacity a typu jednostopých vozidel, které mohou na nich stát. Přitom mimo tato stanoviště, nebo pokud budou naplněná, nebude možné je jinde odstavit. Seznam stanovišť bude mít navíc možnost kdykoliv aktualizovat.
Za každé takovéto vozidlo má provozovatel odvádět městu poplatek 100 Kč/den, tedy tolik, kolik jiný podnikatel zaplatí například za reklamní „áčko“.
MČ Praha 1 požaduje možnost určení „zakázaných oblastí“ pro provoz uvedených vozidel, a to zejména na vybraných pěších zónách a v okolí školských či zdravotnických zařízení.
Rovněž požaduje plošné omezení rychlosti vozidel s přídavným motorem na maximálně 6 km/hod. v čase od 22.00 do 6.00 na celém území Prahy 1.
Zároveň chce mít právo odstraňovat uvedená vozidla vlastními silami a na náklady vlastníka, a to za stejných podmínek, jaké jsou stanoveny pro Technickou správu komunikací, a.s. Výše jednorázové pokuty i výše nákladů na odstranění a uskladnění vozidla by se pak měly výrazně navýšit. Odstraněná a uskladněná vozidla by se měla vydávat pouze jejich vlastníkovi, a to oproti úhradě pokut a vynaložených nákladů.
Po odstranění vozidla nezpůsobilého k provozu pak chce Praha 1 zkrátit bezplatnou lhůtu z 24 hodin na 4 hodiny, jak je tomu u funkčních vozidel umístěných mimo stanoviště.
MČ Praha 1 dále požaduje i průběžný přístup k informacím, které provozovatelé sdílených jednostopých vozidel sdílejí s Technickou správou komunikací, a.s.
Zdroj: MČ Praha 1