dnes
Sobota - zatazeno
13°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
11°C
pozítří
Pondělí - obcasny-dest
16°C
Úpadek secesního klenotu pod Vyšehradem trvá od šedesátých let, budově uškodil i incident se squatterem
Pohled z kolejiště na chátrající nádražní budovu. Vlaky tu už dávno nezastavují. Foto(4x): Jan Puci

Úpadek secesního klenotu pod Vyšehradem trvá od šedesátých let, budově uškodil i incident se squatterem

Nádraží Vyšehrad bylo postaveno na počátku 20. století. Mělo hrát roli určitého mezičlánku v rámci takzvané Pražské spojovací dráhy, železniční tratě propojující Smíchov s tehdejším nádražím Františka Josefa (dnes hlavní nádraží).

Budova se mohla pochlubit železničním podchodem pro cestující, vůbec prvním na území Prahy, který představoval spojnici mezi budovou nádraží a nástupištěm umístěným mezi kolejnicemi. Při čekání na vlak se Pražané mohli uchýlit do dřevěné čekárny, která si díky unikátnímu architektonickému profilu vysloužila zápis mezi kulturní památky i sama za sebe. Už v roce 1960 se ale zastávka na Vyšehradě ukázala jako nadbytečná, byla přeměněna na pouhou výhybnu, čímž se začal psát příběh jejího úpadku.

V roce 1990 proběhla nezdařilá rekonstrukce, v jejímž důsledku došlo k promáčení stropů, což budovu poškodilo ještě víc. Během 90. let zde navíc proběhl incident se squattujícím bezdomovcem, kterému se omylem podařilo nádraží podpálit. Vzniklý požár sice nebyl fatální, na druhou stranu budově v již tak dezolátním stavu taktéž moc nepomohl.

nadrazi-vysehrad-clanek-1 Naděje svitla, když nad secesní budovou v roce 2001 převzal patronát Národní památkový ústav a prohlásil ji za kulturní památku. Paradoxně se díky tomu situace dále zkomplikovala, což dokazují budoucí vleklé spory o její vlastnictví.

V témže roce České dráhy podepsaly nájemní smlouvu s neziskovou organizací Nádraží z.s., jež chtěla budovu přetvořit na multifunkční kulturní centrum. Ambiciózní projekt byl veřejností kvitován s povděkem, na původní podobě budovy by se podepsal minimálně, a zamýšlená kompletní renovace měla potenciál vyřešit zoufalou situaci v rovině bezpečnostní i estetické.

Je patrné, že projekt nebyl dotažen, a to v důsledku transformace státního podniku České dráhy z roku 2003. Tehdy se totiž národní dopravce rozpadl na dvě nástupnické společnosti – původní České dráhy a Správu železniční dopravní cesty (dnes Správa železnic). Mezi těmito státními organizacemi téměř ihned zavládly vleklé spory o nemovitosti v majetku původních Českých drah, a nejasná situace vyústila mimo jiné k vypovězení nájmu spolku Nádraží.

O rok později se obě organizace shodly, že znovu vidí potenciál ve zřízení železniční zastávky Praha – Vyšehrad. Z hlediska uživatelské příjemnosti bylo ale vhodnější umístit ji do oblouku u Ostrčilova náměstí. Budova nádraží byla pro tento záměr zbytečná – a tak došlo k jejímu zařazení do veřejné aukce.

nadrazi-vysehrad-unor-2020-clanek-1 O koupi nádraží měla zájem radnice městské části Prahy 2, ta ale doplatila na striktní předpisy o transparentnosti ve veřejné správě, které po ní požadovaly zveřejnění zamýšleného podání ještě před datem uzavření nabídek a konání aukce. Radnici tak nebylo těžké přeplatit, a Nádraží Vyšehrad se dostalo do vlastnictví společnosti TIP Estate.

Firma v roce 2008 bez potřebných povolení zbourala dřevěnou hrázděnou čekárnu a vykácela přilehlé aleje lip a topolů v okolí nádraží. Tím se dostala do konfliktu s řadou státních institucí, včetně Národního památkového ústavu, České inspekce životního prostředí i Drážním úřadem. Pokutována byla maximální částkou 100 tisíc korun, což ale firmu k žádné výjimečné rekultivační aktivitě nemotivovalo. Projekt na výstavbu dvou prosklených administrativních budov s podzemními garážemi se v místě nepodařil realizovat.

Cenné historické nádraží dodnes chátrá. Na začátku letošního roku začalo vedení hlavního města hovořit o tom, že magistrát by mohl opuštěnou stavbu ve špatném stavu zakoupit. Architekti z Institutu plánovaní a rozvoje Prahy nyní posuzují, zda je místo vhodným objektem pro umístění Slovanské epopeje, jak ostatně nedávno navrhla druhá městská část.

Pro výstavu cyklu dvaceti velkoformátových obrazů Alfonse Muchy by vyšehradské nádraží mohlo být doplněno přístavbami. Pokud objekt vhodný nebude, mohlo by být bývalé nádraží přestaveno na byty či kanceláře. Opětovné využití budovy jakožto železniční zastávky možné není, nynější systém železnic již tento typ nádražních budov nepotřebuje.

nadrazi-vysehrad-unor-2020-clanek-3 Jestli hlavní město secesní budovu koupí a za kolik to bude, se nyní jedná, uvedla ČTK. Zahraniční vlastník památkově chráněné budovy za ni požaduje 117 milionů korun, magistrát je ochotný za historické nádraží zaplatit asi 67 milionů korun.

Diskutuje se i o možnosti vyvlastnění. K tomu by mohlo dojít v případě, že se metropole nedohodne na ceně s majitelem nemovitosti. O případném vyvlastnění se však v pražské magistrátní koalici bude jednat až tehdy, bude-li jednání s vlastníkem budovy neúspěšné.


Začátkem listopadu nepoteče voda v těchto ulicích

29. října 2020 v 11:45

Pražské vodovody a kanalizace oznámily přehled plánovaných výluk v dodávkách pitné vody na následující týden. Výluky jsou z důvodu provádění plánovaných oprav, udržovacích a revizních prací.

Další slevy pro živnostníky chystá Praha 1

28. října 2020 v 18:07

Provozovny ze sítě občanské vybavenosti, kulturní zařízení anebo provozovny veřejného stravování budou z rozhodnutí radnice Prahy 1 zařazeny mezi subjekty, které od ní od listopadu na dobu 6 měsíců obdrží padesátiprocentní slevu na nájemném. Sleva se bude týkat provozoven v nebytových prostorech...

Další články
Nahoru