dnes
Čtvrtek - jasno
14°C
zítra
Pátek - zatazeno
18°C
pozítří
Sobota - skorojasno
19°C
Unikátní vlak Stříbrný šíp byl před osmdesáti lety představen veřejnosti
Stříbrný šíp na kolejích. Foto: archiv ČD

Unikátní vlak Stříbrný šíp byl před osmdesáti lety představen veřejnosti

Jedinečný motorový vůz Stříbrný šíp letos slaví kulatiny. Jeho výroba byla dokončena na začátku roku 1939, 17. února téhož roku vykonal mezi Prahou a Kolínem technicko-policejní zkoušku, při které dosáhl rychlost 130 kilometrů v hodině a právě před 80 lety byl oficiálně představen veřejnosti a především tisku. Se zástupci médií se vydal na zvláštní jízdu 14. března 1939 z Prahy do Pardubic. Trať tehdy urazil za obdivuhodných 68 minut. Dnes tuto trať urazí expresy za 52 minut.

Rychlíky tažené elegantními parními lokomotivami „mikádo“ řady 387.0 tehdy potřebovaly na stejnou trasu skoro jeden a půl hodiny. Stříbrný šíp tak při své předváděcí jízdě novinářům demonstroval svou hlavní přednost, pro kterou měl být nasazen na důležité expresní vlaky. 

ČSD v čele motorizace železnic

stribrny-sip-4 Československé státní dráhy (ČSD) patřily v meziválečném období k průkopníkům motorizace železniční dopravy. Do roku 1939 si železniční podniky v Československu objednaly přes 600 motorových vozů různých typů od úzkorozchodných a lokálkových kolejových autobusů až po rychlíkové čtyřnápravové motorové vozy přezdívané pro svůj modro-krémový nátěr „Modré šípy“. V roce 1936 uvedly ČSD do provozu dva velmi rychlé aerodynamicky kapotované motorové vozy „Slovenská strela“, které mohly jezdit rychlostí až 130 kilometrů v hodině. V roce 1938 dosáhly mezi Prahou a Bratislavou rekordní cestovní rychlost 92 km/h překonanou teprve po roce 2000. Cesta mezi oběma městy tehdy trvala 4 hodiny a 18 minut.   

„Slovenská strela“ byla nebývale komfortní a rychlá, měla však jeden zásadní nedostatek. Jednalo se o jediný motorový vůz s kapacitou pouhých 72 míst, které byly nezřídka vyprodány. ČSD tak přemýšlely o zavedení dalších rychlých motorových expresů, které by nabídly větší počet míst. K tomu ale potřebovaly nové motorové vozy, ke kterým by bylo možné připojit další vozy.

V roce 1938 tak vznikl motorový vůz, který měl tyto požadavky splnit. Měl navrženou, podobně jako „Slovenská strela“, aerodynamicky řešenou skříň ovšem doplněnou o klasické nárazníky a spřáhlo, což by umožnilo připojit další vagóny. Maximální rychlost byla navržena na 130 kilometrů v hodině, ale protože se ukázaly brzdy prototypu jako málo účinné, byla mu rychlost omezena na 90 km/h.

Při konstrukci vozu bylo použito mnoho zcela nových prvků, které však nebylo možné v běžném provozu dostatečně ověřit a před sériovou výrobou zdokonalit. Den po předvedení vozu 15. března 1939 obsadila Česko-Slovensko německá armáda a byl zřízen Protektorát Čechy a Morava a za krátko vypukla 2. světová válka. V těchto podmínkách nebyl prostor pro další zkoušky, vývoj a nakonec ani pro sériovou výrobu nových motorových vozů. Do provozu se pak vrátil na krátkou dobu až po roce 1945 a podle dostupných údajů najezdil asi více kilometrů na lokálkách než na hlavních tratích, pro které byl původně určen. Definitivně dojezdil v roce 1953, kdy neměl na svém kontě ani 50 000 kilometrů.

Nebývalý komfort pro cestující

stribrny-sip-1 Nejen v technické části konstrukce motorového vozu bylo využito množství moderních řešení. Komfortně byl řešen také interiér tehdejší 3. třídy. Zatímco o něco starší „Modré šípy“ byly ještě vybaveny dřevěnými lavicemi jen drobně čalouněnými u zádové opěrky, nabízel „Stříbrný šíp“ pohodlná kůží potažená křesla s podhlavníky a opěrkami rukou v uspořádání 2+2 se středovou průchozí uličkou a s místy proti sobě. Cestující měly k dispozici také stahovací rolety, které chránily před ostrým sluncem. Mnoho detailů, např. madla, kliky a další součásti byly vyrobeny chromované a vozu dodávaly elegantní až luxusní vzhled. Ten podtrhovalo i barevné řešení ve stříbřité a vínověčervené barvě. Použitá stříbrná stojí také za označením „Stříbrný šíp“.

Navzdory tomu, že byl vyroben jen jediný kus, který navíc nenajezdil ani mnoho kilometrů, stal se „Stříbrný šíp“ legendou. Toho dosáhl během další pohnuté historie, kdy sloužil jako sklad, šatna, nebo jako klubovna železničních modelářů. Kdy ho množství železničních fanoušků obdivovalo při cestě na východ republiky a vzpomínalo na úspěchy českého železničního průmyslu při průjezdu Ústím nad Orlicí, kde byl řadu let odstaven na kusé koleji. A v neposlední řadě se stal legendou díky tomu, že představuje jeden z mála dochovaných a navíc také úspěšně rekonstruovaných rychlíkových motorových vozů ČSD ze 30. let minulého století. Tedy ze slavného období předválečné motorizace našich železnic.

Znovu se narodil v Nymburce, jako bájný Fénix 
 

Úvahy a snahy o záchranu provázejí „Stříbrný šíp“ doslova od jeho vyřazení z provozu. Díky péči desítek bezejmenných fandů z různých míst republiky se několik desetiletí dařilo bránit rychlému chátrání vozu a provádět menší opravy. Teprve v roce 2011 se na základě dohody Českých drah a jejích dceřiných firem VUZ Praha a nymburského provozu DPOV podařilo zahájit náročnou a kompletní opravu do provozuschopného stavu.

stribrny-sip-8 Náročná byla už příprava opravy, která znamenala zmapování celé konstrukce vozu a prakticky jeho nové vyprojektování. Množství zničených, ztracených nebo nefunkčních dílů muselo být znovu vyrobeno podle původních vzorů a zcela nově bylo nutné vyprojektovat řízení a pohon vozu. Ten v současnosti zajišťují dva agregáty TEDOM TD 242 RV TA 25, které pohánějí vůz prostřednictvím hydromechanické převodovky.

Nové motory rekonstruovaného vozu byly poprvé nastartovány 14. ledna 2016 a 15. března 2016, tedy skoro přesně po 77 letech od své první prezentace byl vůz v areálu nymburských dílen slavnostně představen. Od té doby představuje „Stříbrný šíp“ vlajkovou loď muzejních vozidel moderních trakcí ve skupině České dráhy.

Je ozdobou mnoha železničních akcí, historických oslav. Výlet Stříbrným šípem si mohou objednat i jednotlivci a skupiny například při cestě na svatbu, při oslavě životního jubilea, pro firemní akce a výlety nebo při organizaci nevšední cesty pro domácí i zahraniční turisty po krásách naší země. Vůz se už představil také na velkých mezinárodních akcích například v Drážďanech nebo v Budapešti, kde budil velký zájem u zahraničních železničních fanoušků. 

Základní parametry „Stříbrného šípu“ M 260.0 (původní provedení)

Spořádání pojezdu:                (1A)´(A1)´

Přenos výkonu:             mechanický

Výkon:                                   2×168 kW

Max. rychlost povolená:                  90 km/h

Max. rychlost konstrukční:    130 km/h

Hmotnost:                     39 tun

Délky přes nárazníky:            22,45 m

Šířka:                                      2,985 m

Počet míst k sezení:                64    


Cvičení jednotek Sborů dobrovolných hasičů omezí parkování v Praze 11

Dnes v 07:18

V neděli 24. března od 9 hodin do 18 hodin proběhne v ulici U Chodovského hřbitova v objektu bývalého hotelu Opatov v Praze 11 taktické cvičení jednotek Sborů dobrovolných hasičů hl. m. Prahy. Od 7:30 bude v daném místě větší pohyb vozidel z důvodu přípravy...

Praha 2: Omezení parkování v modré zóně

Včera v 08:44

Z důvodu rekonstrukce tramvajové tratě ve Vinohradské ulici budou do 12. července vypnuty v rezidentních modrých zónách virtuální parkovací hodiny v těchto ulicích: Polská, Na Smetance, Mánesova, Anny Letenské, Balbínova, Italská, Římská, Blanická, Budečská, Třebízského, Sázavská, Slezská,...

Parkovací zóny v Praze 13? Odpoví průzkum mínění obyvatel

17. března 2019 v 06:28

V období od 18. března do 30. dubna bude v Praze 13 probíhat průzkum, jak obyvatelé pohlížejí na případné zavedení parkovacích zón.

Uzavření Bubenečského tunelu na víkend

15. března 2019 ve 14:53

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude Bubenečský tunel od soboty 16. března od 23 hodin do neděle 17. března do 5 hodin uzavřen.

U Vršovického hřbitova bude uzavřen podjezd pod železniční tratí

14. března 2019 v 15:37

Od 17. do 22. března bude vždy v noci, a to od 21 do 5 hodin, uzavřen podjezd pod železniční tratí na ulici U Vršovického hřbitova. Důvodem je pokračující rekonstrukce železničního mostu v rámci optimalizace traťového úseku Praha Hostivař – Praha hl. nádraží.

Další články
Nahoru