dnes
Středa - skorojasno
15°C
zítra
Čtvrtek - polojasno
14°C
pozítří
Pátek - skorojasno
15°C
Unikátní Stříbrný šíp měl smůlu, jeho rozlet neumožnila válka. Po ní měl pohnutý osud
Stříbrný šíp na kolejích. Foto: archiv ČD

Unikátní Stříbrný šíp měl smůlu, jeho rozlet neumožnila válka. Po ní měl pohnutý osud

Jedinečný motorák Stříbrný šíp letos oslavil osmdesáté narozeniny. Když krátce před začátkem 2. světové války vyjel na koleje, hned při technicko-policejní zkoušce dosáhl rychlosti 130 kilometrů na hodinu. Při představení veřejnosti dokázal tehdy trasu mezi Prahou a Pardubicemi zvládnout jen za 68 minut. Dnes to zvládají rychlíky za 54 minut, to není zas až takový rozdíl, když si vezmete, že dosažení obou těchto časů dělí tři čtvrtě století.

A ještě jedno srovnání. Když na konci třicátých let Stříbrný šíp zvládnul uvedenou trasu za hodinu a osm minut, rychlíky tažené elegantními parními lokomotivami „mikádo“ řady 387.0 tehdy potřebovaly na stejnou trasu skoro jeden a půl hodiny.

Československé státní dráhy (ČSD) patřily v meziválečném období k průkopníkům motorizace železniční dopravy. V roce 1936 uvedly do provozu dva velmi rychlé aerodynamicky kapotované motorové vozy „Slovenská strela“, které mohly jezdit rychlostí až 130 kilometrů za hodinu. Strela byla nebývale komfortní a rychlá, měla však jeden zásadní nedostatek. Jednalo se o jediný motorový vůz s kapacitou pouhých 72 míst, které byly nezřídka vyprodány.

ČSD tak přemýšlely o zavedení dalších rychlých motorových expresů, které by nabídly větší počet míst. K tomu ale potřebovaly nové motorové vozy, ke kterým by bylo možné připojit další vozy.

V roce 1938 tak vznikl motorový vůz Stříbrný šíp, který měl tyto požadavky splnit. Měl navrženou, podobně jako „Slovenská strela“, aerodynamicky řešenou skříň ovšem doplněnou o klasické nárazníky a spřáhlo, což by umožnilo připojit další vagóny. Maximální rychlost byla navržena na 130 km za hodinu, ale protože se ukázaly brzdy prototypu jako málo účinné, byla mu rychlost omezena na devadesátku.

Při konstrukci vozu bylo použito mnoho zcela nových prvků, které však nebylo možné v běžném provozu dostatečně ověřit a před sériovou výrobou zdokonalit. Den po předvedení vozu 15. března 1939 obsadila Česko-Slovensko německá armáda a byl zřízen Protektorát Čechy a Morava. Za krátko vypukla 2. světová válka.

stribrny-sip-4 V těchto podmínkách nebyl prostor pro další zkoušky, vývoj a nakonec ani pro sériovou výrobu nových motorových vozů. Do provozu se pak v Stříbrný šíp vrátil na krátkou dobu až po roce 1945 a podle dostupných údajů najezdil asi více kilometrů na lokálkách než na hlavních tratích, pro které byl původně určen. Definitivně dojezdil v roce 1953, kdy neměl na svém kontě ani 50 000 kilometrů.

Nebývalý komfort pro cestující

Nejen v technické části konstrukce motorového vozu bylo využito množství moderních řešení. Komfortně byl řešen také interiér tehdejší 3. třídy. Zatímco o něco starší „Modré šípy“ byly ještě vybaveny dřevěnými lavicemi jen drobně čalouněnými u zádové opěrky, nabízel „Stříbrný šíp“ pohodlná kůží potažená křesla s podhlavníky a opěrkami rukou v uspořádání 2+2 se středovou průchozí uličkou a s místy proti sobě.

Cestující měli k dispozici také stahovací rolety, které chránily před ostrým sluncem. Mnoho detailů, například madla, kliky a další součásti byly vyrobeny chromované a vozu dodávaly elegantní až luxusní vzhled. Ten podtrhovalo i barevné řešení ve stříbřité a vínověčervené barvě. Použitá stříbrná stojí také za označením „Stříbrný šíp“.

Navzdory tomu, že byl vyroben jen jediný kus, který navíc nenajezdil ani mnoho kilometrů, stal se „Stříbrný šíp“ legendou. Toho dosáhl během další pohnuté historie, kdy sloužil jako sklad, šatna, nebo jako klubovna železničních modelářů.

Množství železničních fanoušků ho obdivovalo při cestě na východ republiky a vzpomínalo na úspěchy českého železničního průmyslu při průjezdu Ústím nad Orlicí, kde byl řadu let odstaven na kusé koleji. A v neposlední řadě se stal legendou díky tomu, že představuje jeden z mála dochovaných a navíc také úspěšně rekonstruovaných rychlíkových motorových vozů ze 30. let minulého století. Tedy ze slavného období předválečné motorizace našich železnic.

Znovu se narodil v Nymburce, jako bájný Fénix

stribrny-sip-8 Úvahy a snahy o záchranu provázejí „Stříbrný šíp“ doslova od jeho vyřazení z provozu. Díky péči desítek bezejmenných fandů z různých míst republiky se několik desetiletí dařilo bránit rychlému chátrání vozu a provádět menší opravy. Teprve v roce 2011 se podařilo zahájit náročnou a kompletní opravua uvěst vůz do provozuschopného stavu.

Náročná byla už příprava opravy, která znamenala zmapování celé konstrukce vozu a prakticky jeho nové vyprojektování. Množství zničených, ztracených nebo nefunkčních dílů muselo být znovu vyrobeno podle původních vzorů a zcela nově bylo nutné vyprojektovat řízení a pohon vozu. Ten v současnosti zajišťují dva agregáty, které pohánějí vůz prostřednictvím hydromechanické převodovky.

Nové motory rekonstruovaného vozu byly poprvé nastartovány 14. ledna 2016 a 15. března 2016, tedy skoro přesně po 77 letech od své první prezentace byl vůz v areálu nymburských dílen slavnostně představen. Od té doby představuje „Stříbrný šíp“ vlajkovou loď muzejních vozidel.


V Hostivaři se cvičně postaví protipovodňové zábrany

Včera v 08:42

Praha 15 rozhodla, v rámci ochrany před povodněmi na toku Botiče v katastrálním území Hostivař, prověřit výstavbu protipovodňových zábran v ulici U Břehu.

V Prosecké bude omezen provoz

11. září 2019 v 15:04

V Prosecké ulici bude pokračovat rekonstrukce kanalizace v úseku ulic Zenklova – Čuprova, která omezí provoz do 27. listopadu.

Strahovský tunel bude dvanáct nocí uzavřen

10. září 2019 v 15:52

Od 16. září do 22. září vždy v noci od 23 do 5 hodin bude uzavřena západní tunelová trouba (směr Smíchov) a druhá trouba bude jednosměrná s původním směrem provozu.

Zastávka Sušická bude přemístěna

10. září 2019 ve 12:03

Z důvodu další etapy rekonstrukce vodovodu v ulici Na Pískách dochází od středy 11. září od zahájení denního provozu do odvolání, pravděpodobně přibližně měsíc, k dočasnému přemístění zastávek Sušická pro linky číslo 131, 216 a 907.

Parkovací zóny v Praze 6 od listopadu

9. září 2019 v 18:49

Nová etapa rozšíření zón, přinášející zlepšení parkování pro rezidenty, se bude týkat oblastí Dědina, Dolní Liboc, části Hanspaulky, Baterií a části Ořechovky. Technická zpráva komunikací připravuje rozšíření zón placeného státní. Nové zóny by měly platit od...

Na podvozek metra se namotal kabel, podzemka na části linky C hodinu a půl stála

9. září 2019 ve 13:48

Kvůli technické závadě dnes ráno nejezdilo od 8:20 do 9:52 metro na lince C mezi Nádražím Holešovice a Florencí. Příčinou závady byl kabel namotaný na podvozek jednoho z vozů. V úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava. V dalších úsecích „céčka“ mezi Letňany a Nádražím Holešovice a mezi...

Praha 12: V Rorýsové ulici přibyla parkovací místa

9. září 2019 ve 13:36

Koncem srpna vzniklo sedm nových parkovacích míst v Rorýsové ulici v Praze 12. Jejich realizace proběhla v rekordním čase, nepřesáhla deset dní.

Další články
Nahoru