dnes
Sobota - jasno
8°C
zítra
Neděle - jasno
6°C
pozítří
Pondělí - prehanky-snih
5°C
Unikátní střecha je v havarijním stavu, halu hloubětínské vozovny proto čeká odstřel
Interiér hlavní haly hloubětínské vozovny. Foto: Jan Puci

Unikátní střecha je v havarijním stavu, halu hloubětínské vozovny proto čeká odstřel

I když je nejmladší, jako první se bude poroučet k zemi. Zatímco staré modernizované vozovny z dob Rakouska-Uherska či první republiky bez problémů fungují, halu hloubětínské vozovny z poloviny minulého století čeká demolice. Unikátní skořepinová betonová konstrukce střechy je totiž v havarijním stavu.

Před čtyřmi lety byl zjištěn neobvyklý průhyb střešní konstrukce budovy, ve které mají zázemí tramvaje, převážně typu T3. Vzhledem k ojedinělému provedení střechy byla snaha ji zachránit, ale odborníci nakonec přišli po řadě měření s verdiktem, který nepotěší příznivce dopravních staveb: záchrana není možná. Náhradu střešní konstrukce nelze provést bez demolice celé haly. Statici proto jednoznačně doporučili stržení budovy a výstavbu zcela nové haly. Ze stávajících budov zůstanou zachovány haly s myčkou tramvají a soustruhem pro údržbu kol.

„Pro záchranu by bylo nutné nad i pod konstrukcí použít dost betonu, takže by se sice původní střechu podařilo zachránit, ale nebyla by vidět. Takže jaksi by se vytratil původní záměr,“ sdělil technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský. A jelikož novou konstrukci střechy nejde nelze osadit na nynější budovu, tak musí dojít k demolici celého objektu.

vozovna-hloubetin-strecha
Odlehčenou konstrukci střechy tvoří celkem 65 železobetonových monolitických skořepin navržených po sovětském vzoru z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu. Tato neobvyklá konstrukce dnes však dosluhuje, na vině je i nedodržení technologií při stavbě. Tloušťka betonové konstrukce byla v projektu navržena pouze pět centimetrů, přičemž podle současných technických norem by již takováto konstrukce nesměla být navržena.

Jelikož se stav střechy stále zhoršuje, od pondělí 15. ledna se z bezpečnostních důvodů uzavře hala, ve které jsou odstavovány tramvaje, pro veškerý pravidelný provoz. Podle dopravního podniku není možné nadále zajistit bezpečnost osob a tramvajového provozu pod střešní konstrukcí a současnými měřicími metodami není možné předvídat případné zřícení narušené konstrukce. Už od roku 2014 jsou vybrané části střechy podepřeny, v části haly byl zakázán běžný provoz tramvají.

vozovna-hloubetin
Za stanovených bezpečnostních opatření bude areál vozovny nadále fungovat ve výrazně omezeném provozu. Počet tramvají ve vozovně bude snížen o zhruba 40 % na 80 vozů, jež budou odstaveny pouze na dvoře vozovny. Zbylé tramvaje budou vypravovány z jiných areálů dopravního podniku. Práce zaměstnanců i pohyb tramvají bude nadále umožněn pouze v těch částech vozovny, u kterých nehrozí nebezpečí v případě havárie střešní konstrukce haly.


Zatím není přesně určeno, kdy dojde k odstranění haly. Vzhledem k technickému stavu asi dojde k odstřelu, což je v současnosti při demolicích jen zřídkakdy užívaný způsob. Areál vozovny je v ochranném pásmu metra, pro odstřel bude potřeba získat řadu povolení.

Dopravní podnik plánuje projekt nové haly několik let. „Ještě v letošním roce je plánováno zažádat s podrobnějším projektem i o stavební povolení. Novou budovu vozovny bychom chtěli začít stavět již příští rok s tím, že hotová by měla být nejpozději do konce roku 2021,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva dopravního podniku.

Celkové předpokládané náklady stavby činí zhruba 1,6 miliardy korun, až 85 procent nákladů by mohly být hrazeny z dotačních programů Evropské unie.


V pondělí začne oprava povrchu ve Vršovické

Včera ve 14:43

V pondělí 19. listopadu zahájí Technická správa komunikací práce na obnově povrchu Vršovické ulice v úseku Kodaňská – Bělocerkevská obou směrech. Jedná se o odfrézování starého a položení nového povrchu komunikace v délce 100 metrů v celé její šíři.  

V úterý začne oprava Novodvorské ulice na kruhovém objezdu

15. listopadu 2018 v 10:31

V úterý 20. listopadu zahájí Technická správa komunikací práce na stavebních úpravách okružní křižovatky Chýnovská – Novodvorská v Praze 12. Jedná se o první část souvislé údržby Novodvorské ulice, která bude pokračovat na jaře příštího roku. Až do 15. prosince musí řidiči počítat s omezeným...

Florenc B: Oprava výtahu omezí přístup imobilních osob do vestibulu metra

15. listopadu 2018 v 08:27

Z důvodu plánované opravy osobního výtahu mezi vestibulem a ulicí dojde od úterý 20. listopadu do odvolání, pravděpodobně do 22. listopadu, k dočasnému omezení přístupu imobilních osob ve stanici metra B – Florenc.

Noční uzavření tunelů

12. listopadu 2018 ve 14:53

Tunely Brusnický a Dejvický budou z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie uzavřeny vždy v noci od 14. listopadu od 23 hodin do 18. listopadu do 5 hodin.

Nové stromy, keře a více místa na parkování v Belušově

11. listopadu 2018 v 08:41

Ve čtvrtek 8. listopadu bylo v Bellušově ulici v Praze 13 vysázeno 57 nových stromů – javory, duby letní a habry. Některé z původních stromů musely být vykáceny v souvislosti s rozšířením parkovacích míst v této ulici, teď už je však nahradily stromy nové, které jsou doplněny o 336 ks keřů a...

Uzavření Strahovského tunelu

8. listopadu 2018 ve 12:12

Z důvodu prohlídky tunelu bude uzavřen v těchto termínech:

Tunel Mrázovka se bude v noci čistit

8. listopadu 2018 ve 12:08

Z důvodu čištění kamer bude tunel Mrázovka uzavřen od soboty 10. listopadu od 23 hodin do neděle 11. listopadu do 5 hodin.

Řidičský průkaz si musí do konce roku vyměnit ještě 30 procent řidičů

7. listopadu 2018 ve 13:33

Řidičský průkaz si letos vyměnilo zatím 514 tisíc řidičů. Pro nový doklad si tak přišlo 70 % motoristů, 140 tisíc lidí výměna dokladu ještě čeká.

Další články
Nahoru