dnes
Pátek - jasno
2°C
zítra
Sobota - prehanky-snih
2°C
pozítří
Neděle - snih
1°C
Unikátní střecha je v havarijním stavu, halu hloubětínské vozovny proto čeká odstřel
Interiér hlavní haly hloubětínské vozovny. Foto: Jan Puci

Unikátní střecha je v havarijním stavu, halu hloubětínské vozovny proto čeká odstřel

I když je nejmladší, jako první se bude poroučet k zemi. Zatímco staré modernizované vozovny z dob Rakouska-Uherska či první republiky bez problémů fungují, halu hloubětínské vozovny z poloviny minulého století čeká demolice. Unikátní skořepinová betonová konstrukce střechy je totiž v havarijním stavu.

Před čtyřmi lety byl zjištěn neobvyklý průhyb střešní konstrukce budovy, ve které mají zázemí tramvaje, převážně typu T3. Vzhledem k ojedinělému provedení střechy byla snaha ji zachránit, ale odborníci nakonec přišli po řadě měření s verdiktem, který nepotěší příznivce dopravních staveb: záchrana není možná. Náhradu střešní konstrukce nelze provést bez demolice celé haly. Statici proto jednoznačně doporučili stržení budovy a výstavbu zcela nové haly. Ze stávajících budov zůstanou zachovány haly s myčkou tramvají a soustruhem pro údržbu kol.

„Pro záchranu by bylo nutné nad i pod konstrukcí použít dost betonu, takže by se sice původní střechu podařilo zachránit, ale nebyla by vidět. Takže jaksi by se vytratil původní záměr,“ sdělil technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský. A jelikož novou konstrukci střechy nejde nelze osadit na nynější budovu, tak musí dojít k demolici celého objektu.

vozovna-hloubetin-strecha
Odlehčenou konstrukci střechy tvoří celkem 65 železobetonových monolitických skořepin navržených po sovětském vzoru z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu. Tato neobvyklá konstrukce dnes však dosluhuje, na vině je i nedodržení technologií při stavbě. Tloušťka betonové konstrukce byla v projektu navržena pouze pět centimetrů, přičemž podle současných technických norem by již takováto konstrukce nesměla být navržena.

Jelikož se stav střechy stále zhoršuje, od pondělí 15. ledna se z bezpečnostních důvodů uzavře hala, ve které jsou odstavovány tramvaje, pro veškerý pravidelný provoz. Podle dopravního podniku není možné nadále zajistit bezpečnost osob a tramvajového provozu pod střešní konstrukcí a současnými měřicími metodami není možné předvídat případné zřícení narušené konstrukce. Už od roku 2014 jsou vybrané části střechy podepřeny, v části haly byl zakázán běžný provoz tramvají.

vozovna-hloubetin
Za stanovených bezpečnostních opatření bude areál vozovny nadále fungovat ve výrazně omezeném provozu. Počet tramvají ve vozovně bude snížen o zhruba 40 % na 80 vozů, jež budou odstaveny pouze na dvoře vozovny. Zbylé tramvaje budou vypravovány z jiných areálů dopravního podniku. Práce zaměstnanců i pohyb tramvají bude nadále umožněn pouze v těch částech vozovny, u kterých nehrozí nebezpečí v případě havárie střešní konstrukce haly.


Zatím není přesně určeno, kdy dojde k odstranění haly. Vzhledem k technickému stavu asi dojde k odstřelu, což je v současnosti při demolicích jen zřídkakdy užívaný způsob. Areál vozovny je v ochranném pásmu metra, pro odstřel bude potřeba získat řadu povolení.

Dopravní podnik plánuje projekt nové haly několik let. „Ještě v letošním roce je plánováno zažádat s podrobnějším projektem i o stavební povolení. Novou budovu vozovny bychom chtěli začít stavět již příští rok s tím, že hotová by měla být nejpozději do konce roku 2021,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva dopravního podniku.

Celkové předpokládané náklady stavby činí zhruba 1,6 miliardy korun, až 85 procent nákladů by mohly být hrazeny z dotačních programů Evropské unie.


Praha 2: Údržba chodníků v zimě

3. ledna 2018 ve 13:12

Radnice Prahy 2 bude pro zimní sezonu  2017/18  zajišťovat schůdnost na chodnících, které jsou zařazeny ve vyhlášce hl. m. Prahy mezi neudržované komunikace.

Další články
Nahoru