dnes
Pátek - jasno
5°C
zítra
Sobota - prehanky-snih
3°C
pozítří
Neděle - prehanky-snih
3°C
Účelovým ekonesmyslům se musí udělat přítrž, říká místostarosta Prahy 8 Ondřej Gros
Zástupce starosty Prahy 8 a kandidát ODS do Poslanecké sněmovny Ondřej Gros. Foto: archiv

Účelovým ekonesmyslům se musí udělat přítrž, říká místostarosta Prahy 8 Ondřej Gros

Zástupce starosty Prahy 8 Ondřej Gros, který má dlouholeté zkušenosti s působením v komunální politice, se v předčasných volbách pokusí dostat do Poslanecké sněmovny. Na pražské kandidátce ODS je na šestém místě. Server Pražský patriot si s ním povídal o privatizaci bytového fondu, kterou má v kompetenci, dále o veřejných prostranstvích a také o opatřeních, která považuje za ekonesmysly.

Na radnici Prahy 8 máte z pozice místostarosty v kompetenci oblast správy a hospodaření s obecním majetkem svěřeným do správy městské části. Jak v Praze 8 probíhá privatizace bytového fondu?
Obecně se dá říci, že bez problémů. Důležité je, že jsme zvolili jednoduchou a přehlednou formu, takže obyvatelé privatizovaných domů neměli a nemají problémy se v procesu privatizace orientovat. Navíc jim musím vyslovit uznání, jak se koupě svých domů zhostili. Ukázali, že od nás nepotřebují vodit za ruku, ale jen příležitost, aby se svými životy naložili podle svého.

Dost se hovořilo o privatizaci v Karlíně a Libni. V jaké je fázi, a co se chystá do budoucna?
V Karlíně a Libni si hlavní město po povodni v roce 2002 muselo vzít úvěr na obnovu poničených domů. Podmínkou tohoto úvěru byl zákaz privatizace do roku 2033. My jsme v roce 2010 slíbili, že tento zákaz vyřešíme. A splnili jsme to. V roce 2011 pak byl prodej domů nájemníkům schválen naším zastupitelstvem a dnes privatizace běží. Věřím, že bude dokončena do konce volebního období.

Pokud byste byl zvolen do parlamentu, chtěl byste se oblasti nakládání s bytovými fondy nějak věnovat?
Nechci být tak úzce specializovaný. Chtěl bych prosazovat podobně nekomplikovaná a přehledná řešení, jako je naše bytová privatizace. A pokud by stát měl opět prodávat bytový fond, nesmí se již nikdy opakovat zpackaná privatizace bytů OKD v Ostravě, kde tehdejší vláda prodala 44 000 bytů i s nájemníky soukromému investorovi za směšnou cenu.

Pozemky v Praze

ondrej-gros2-nahled

Ondřej Gros

Jste spokojen s tím, jak je v Praze rozdělena zodpovědnost za úklid veřejných prostranství mezi magistrátem a radnicemi jednotlivých městských částí?
Upřímně řečeno, nejsem. Magistrát se chová jako moloch, který tak úplně neví, co mu patří a co ne. Dochází tak k paradoxním situacím, kdy náš pozemek je posečen a uklizen, zatímco vedlejší magistrátní dělá ostudu. Chápu, že občan toto nerozliší a naštvaný je na nás. To mne zlobí.

Zaujalo mne jedno z vašich volebních hesel: Život bez ekonesmyslů. Můžete říct, co tím myslíte?
Nesmysly ekologické i ekonomické. Vezměme si biopaliva, dotace na solární energii, větrníky a bůhvíco ještě. Přínos pro životní prostředí je sporný, zato ekonomicky tyto nesmysly ruinují firmy i domácnosti. Musím se ptát, proč stále nemáme dobré dálniční spojení s Německem a Rakouskem. Nejenže jsme utratili šílené prostředky za již zmíněnou z EU nadiktovanou podporu OZE, za které by ty dálnice mohly stát dávno. Ale také zde máme profesionální ekoaktivisty, kteří úspěšně blokují výstavbu mnoha nezbytných dopravních staveb. Myslím, že je potřeba učinit účelovému blokování přítrž.

Zklidňování dopravy

nabrezi-zije-nahled

Akce Nábřeží žije!

O pěti sobotách se Smetanovo nábřeží proměnilo na korzo, auta tam nesměla. Myslíte, že by to do budoucna, třeba v souvislosti se zprovozněním Blanky, mohlo být nastálo?
Uzavření nábřeží je experiment na lidech. Je to další z ekonesmyslů. Na nábřeží si hrají aktivisté z Auto*matu a na Malé Straně je totální kalamita. Obávám se, že současné vedení města je totálně ve vleku marginální menšiny, která chce zavádět například cyklopruhy na magistrále. Musíme najít řešení, které je přijatelné pro řidiče, uživatele MHD, chodce i cyklisty.

Měla by se v Praze na více místech měřit rychlost projíždějících aut, nebo je stávající frekvence měření dostatečná?
Podle mého názoru je radarů až až. Co chybí, je policie na silnicích a to tam, kde je to potřeba. Les radarů nic neřeší, jen otravuje slušné řidiče, kteří musí s vytřeštěnýma očima sledovat tachometr. Na rozdíl od mnohých si myslím, že se většina lidí za volantem chová slušně. Na opravdové piráty platí jen police, radary je nezastaví.


Další články
Nahoru