U stanice metra jsou k vidění básně sestavené z reklamních sloganů na dálničních billboardech
19. dubna 2021 12:33
Druhá tematická výstava venkovní Galerie Vltavská zachycuje proměnu jazyka copywriterů, kteří píšou slogany pro billboardy, v období ohraničeném dvěma významnými společenskými zvraty: finanční krizí v letech 2008 až 2009 a současnou pandemií covid-19. Je výběrem z obsáhlejší sbírky textů, které si Jolana Havelková, autorka výstavy, zaznamenávala při cestách Českou republikou od roku 2008.
„Obvyklým cílem textů na billboardech je změna vlastního života – pobízejí k uskutečnění snů, motivují ke koupi či ochraně majetku. V současné době se ovšem styl některých sloganů mění a směřuje k opatrnosti a záchraně životů. Vytržená sdělení se bez vizuálního podkladu a předmětu reklamy stávají asociativní hrou se slovy, v kontextu doby trefnou glosou aktuálního dění,“ popisuje koncepci výstavy „Básně z dálnice“ její kurátorka Tereza Nováková.
„V sociokulturních a historických souvislostech se univerzální pravda sloganů může jevit jako pouhý výkřik na pomezí kýče a psychologické útěchy. Bez kontextuálního propojení s původním obsahem reklamních ploch nabývají tato sdělení nový potenciál. Absencí předmětu reklamy se tato přivlastněná hesla stávají asociativní hrou se slovy. Poskytují téměř bezbřehý prostor pro imaginaci a vybízejí k zamyšlení nad obsahem a smyslem textů, které nás léta obklopují,“ doplňuje Jolana Havelková, autorka výstavy „Básně z dálnice“.
Vizuální podoba Básní z dálnice se stala podkladem pro rétorickou performanci. Jolana Havelková pro tuto příležitost přizvala herce Tomáše Jeřábka a Davida Dvořáka. Společně se všichni setkali už v 90. letech 20. století při spolupráci na komponovaném divadelně-hudebním večeru v rámci autorčiny výstavy v Kolíně.
Dynamickým propojením hesel a kladením důrazu na jednotlivé reference vzniklo sedm nahrávek Básní z dálnice. Záplava motivačních, konformních či absurdních sloganů se proměnila v etudy v podobě mluveného slova s prvky humoru a parodie.
„Výstavu působivých fotografií Lidé z Vltavské Kevina V. Tona střídá nový projekt a já jsem moc ráda, že tento jedinečný kaskádovitý prostor bude ještě několik měsíců využíván pro umělecké intervence. První letošní výstava ‚Básně z dálnice‘ bezesporu místo oživí nejen svým hravým námětem, ale hlavně pozitivním sdělením, která jsou v dnešní náročné době obzvláště potřeba,“ říká pražská radní pro oblast kultury a cestovního ruchu Hana Třeštíková.
Galerie Vltavská je venkovní galerie na opěrných zdech nad stanicí metra Vltavská. Kaskádovité terasy v nejbližších letech ustoupí novému urbanistickému řešení území Bubnů a piazetty kolem plánované koncertní síně.
Výstavu „Básně z dálnice“, která zde bude k zhlédnutí do 25. června, od 1. července ji vystřídá výstava „Asociace prostoru“, který spojuje audio nahrávky s vizuální složkou a přímo odkazuje na historii i současný charakter místa. Projekt nabídne návštěvníkům formou interaktivní a poetické audiovizuální procházky prostorem.