
U stanice metra Depo Hostivař začala výstavba tramvajové smyčky
16. března 2022 10:17
Po obratišti Zahradní Město je smyčka Depo Hostivař v krátké době již druhá tramvajová novostavba na území Prahy 10, a po tratích ke stanici metra Pankrác, k hlavnímu nádraží v Opletalově ulici a Sídliště Barrandov – Holyně pátá v Praze.
Stavba smyčky Depo Hostivař přichází jako první z několika koordinovaných plánovaných aktivit, po jejichž dokončení vznikne u stanice metra Depo Hostivař kompaktní uzel veřejné dopravy s kapacitním parkovištěm P+R a železniční stanicí, který bude vstupní bránou pro dopravu do Prahy 10.

Vizualizace smyčky. Zdroj: Metroprojekt Praha
Smyčka Depo Hostivař vznikne na místě stávajícího stejnojmenného obratiště autobusů mezi stanicí metra A Depo Hostivař, křižovatkou Černokostelecké a Sazečské ulice, a částečně bude zasahovat i do současného povrchového záchytného parkoviště P+R.
Kvůli přípravným a stavebním pracím jsou autobusové zastávky pro oba směry dočasně přesunuty do Černokostelecké ulice. Obdobně je to i s parkovištěm P+R, které po nezbytně dlouhou bude do 13. června sloužit jako zázemí pro stavební techniku a materiál. Během této doby mohou řidiči využít záchytná parkoviště P+R Skalka I nebo II, která jsou zhruba 5 minut jízdy autem od Depa Hostivař.
Od 14. června, dva měsíce před dokončením stavby smyčky Depo Hostivař, bude P+R parkoviště u stanice metra Depo Hostivař opět v provozu, ale ve zmenšeném rozsahu. Místo původních 178 míst jich bude k dispozici k parkování téměř 100. Do budoucna jej nahradí nové objektové patrové parkoviště P+R.
Spolu s tramvajovou smyčkou Depo Hostivař se změní dispozice stejnojmenného autobusového obratiště. Nástupní i výstupní zastávky a odstavné plochy pro autobusy budou umístěny uvnitř tramvajové smyčky.
Napojení smyčky Depo Hostivař na stávající tramvajovou trať v Černokostelecké ulici bude zhruba 100 metrů před křižovatkou Černokostelecké a Sazečské ulice. Nové tramvajové obratiště bude mít kapacitu odstavných kolejí pro celkem až pět tramvají typu 15T a celkem čtyři nástupiště.
Tři budou určeny pro tramvajové spoje, jeden pro výstup, dva pro nástup, jak pro směr do centra, tak i z centra. Čtvrté nástupiště bez kolejí bude sloužit autobusovým linkám. V této podobě bude smyčka připravena na případné prodloužení tramvajové tratě do Štěrbohol a ukončování spojů i z této strany.„Praha 10 získá po Zahradním Městě další důležitý přestupní uzel. Tramvajová smyčka Depo Hostivař a nová podoba autobusového obratiště je první stavbou z nové podoby přestupního terminálu, který zde připravujeme. Místo stávajícího povrchového záchytného parkoviště o nízké kapacitě zde následně postavíme nové objektové patrové parkoviště P+R až se 649 stáními pro auta,“ uvedl pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Podle něj hlavní město společně s Institutem plánování a rozvoje a Správou železnic zde plánuje vytvořit železniční zastávku pro linku S49 Roztoky – Hostivař. Pražští radní kromě toho schválili kontrakt na budoucí vlakovou linku S61 z Běchovic do Vršovic, jejíž provoz by měl být zahájen na konci roku 2024. Tou dobou by zastávka vlaku zde již měla sloužit. „Díky těmto stavbám se výrazně zlepší přestupní vazby mezi jednotlivými druhy dopravy a zvýší se atraktivita spojů MHD,“ dodal Scheinherr.
„Uplynulé dva roky byly co do tramvajových novostaveb v Praze, řekněme, zahřívací. V roce 2020 jsme postavili 250 metrů tratě ke stanici metra Pankrác, loni jsme postavili smyčku Zahradní Město a zahájili výstavbu tratě do Holyně, v součtu necelých 1,7 kilometru. Letos je náš plán ambicióznější, začneme stavět necelých pět kilometrů nových tramvajových tratí,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski. Po dokončení smyčky Depo Hostivař do ní podle něj bude prodloužena tramvajová linka číslo 7 a bude tam zajíždět také linka číslo 16.

Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského dojde vybudováním smyčky k opětovnému provázání přestupních vazeb tramvajových a autobusových spojů, které bylo narušeno po roce 2006, kdy bylo zahájen provoz stanice metra Depo Hostivař.
„Smyčka Depo Hostivař se navíc v budoucnu může stát i výchozím bodem pro prodlouženou tramvajovou trať dále od Ústředních dílen DPP do Štěrbohol či Dolních Měcholup,“ řekl Šurovský.
Podle starostky Prahy 10 Renaty Chmelové (Vlasta) dojde v místě současného autobusového obratiště na Černokostelecké ulici k omezení hluku a vznikne zde nový uzlový bod, který v docházkové vzdálenosti propojí metro, tramvajové a autobusové spoje, a v budoucnu také vlakové.
„Velkoprostorovou kolejovou dopravu vnímáme jako komfortní městskou alternativu k individuální automobilové dopravě a obdobných investic si velmi ceníme,“ řekla Chmelová.
Technické podrobnosti o budované smyčce sdělil Martin Borovka, předseda představenstva a generální ředitel zhotovitele, společnosti EUROVIA CS. „Tramvajová smyčka bude tříkolejná s délkou vnější koleje zhruba 490 metrů. Povrch tramvajové trati ve smyčce bude v prostoru zastávek s dlažbou, v prostoru odstavů tramvajových souprav s mlatovým krytem, přejezdy pro nekolejovou dopravu budou s asfaltovým krytem a ve zbylé části bude tramvajová trať zatravněna. Součástí výstavby je mnoho přeložek sítí elektro, kanalizace a vodovodu,“ uvedl.