
U stanice metra C Opatov začala stavba P+R parkovacího domu pro skoro 500 aut
27. května 2025 19:29
Plánovaný objekt u Chilské ulice rozšíří stávající parkovací plochy v okolí, jejichž kapacita dlouhodobě nedostačuje. Fungovat bude v režimu Park & Ride a vhodný bude k využití zejména pro řidiče, kteří přijíždějí do hlavního města po dálnici D1. V krátké docházkové vzdálenosti od chystané stavby se nachází stanice metra Opatov a autobusové zastávky městské i regionální dopravy.
„Poklepání na základní kámen budoucího P+R Opatov bylo pro mne výsledkem mého skoro tříletého úsilí o zahájení této stavby. Cesta k dnešnímu dni byla, jemně řečeno, klopotná. O to více jsem rád, že se P+R začíná stavět, a pevně věřím, že v horizontu roku a půl budeme parkovací dům přebírat a začne sloužit nejen pro parkování návštěvníků Prahy, ale – v souladu s předběžnou dohodou s Technickou správou komunikací – i obyvatelům bydlícím v okolí,“ uvedl Martin Sedeke (ODS), předseda Výboru pro dopravu Zastupitelstva hl. m. Prahy a starosta Prahy 11.
„Stavba je podstatná jak z lokálního, tak celoměstského významu, protože kolem metra Opatov je nedostatek parkování a P+R parkovací domy je obecně nutné stavět kvůli statisícům denně dojíždějících Středočechů,“ dodal.
V parkovacím domě s celkovou kapacitou 495 míst je navrženo také 10 stání pro tělesně postižené, všechna budou společně umístěna u vjezdu do garáží v podlaží P3, kde je dále plánováno 43 stání pro vozy s pohonem na CNG nebo LPG a prostor pro odstavení 32 jízdních kol. V podlaží P5 vzniknou vyhrazená stání pro elektromobily s dobíjecími stanicemi.„Přestože investorem je přímo hlavní město, jsme u toho a jako budoucí správci vnášíme své zkušenosti a požadavky, aby dům vypadal a fungoval přesně tak, jak má. Nejde jen o technické parametry, ale také o vizuál, který už léta držíme pro naše parkoviště, moderní platební metody a další standardy 21. století,“ uvedl Filip Hájek, generální ředitel Technické správy komunikací hl. m. Prahy.
Podle radního Prahy 11 pro dopravu Ondřeje Nováčka (ODS) městská část tento parkovací dům velmi potřebuje. „Pro nás to je významné i tím, že část kapacity bude možné využít i pro noční parkování pro rezidenty, což nás nyní trápí nejvíc,“ uvedl.
Městská část podle něj na letošní rok plánuje navyšování parkovacích kapacit úpravami v ulicích, třeba rozšiřováním stávajících parkovišť. Desítky nových míst by měly přibýt například u hřbitova.
Radní Prahy 11 pro majetek Jiří Dohnal (Piráti) oceňuje, že parkovací dům vyřeší problém s parkováním v okolí stanice metra Opatov. „Je to z tohoto pohledu klíčový moment,“ podotkl.
„Parkovací dům určitě pomůže, problém s parkováním tu je velký, v posledních letech se to hodně zhoršilo. Budeme doufat, že se podaří termín dokončení stavby dodržet,“ uvedl předseda dopravního výboru zastupitelstva Prahy 11 Tomáš Novák (ANO 2011).U části objektu, která bude bezprostředně přiléhat ke stávající zástavbě, bude vytvořen klidový kout s posezením. Za ním se pak terén bude zvedat až do výše parkovacího domu, kde vznikne pobytová zelená střecha. Na ní budou kromě laviček pro posezení i cvičební prvky.
Příprava stavby byla složitá, magistrát ji soutěžil dvakrát. Nejprve v roce 2022 vybral stejné sdružení, ale zakázku po řadě námitek dalšího z účastníků či kritice antimonopolního úřadu zrušil s tím, že se ve lhůtě pro vypořádání nepodařilo získat od vítěze potřebné doplňující informace. Vítěze následujícího tendru městská rada schválila letos koncem března.
Praha v roce 2021 dokončila na Černém Mostě stavbu P+R parkovacího domu pro 886 aut zhruba za půl miliardy korun a předloni otevřela další u stanice metra B Nové Butovice, který nabízí téměř 400 stání. P+R parkoviště jsou určená především pro dojíždějící Středočechy a mají ulevit dopravě v metropoli tím, že řidiči zanechají auto na kraji města a pokračují MHD.