U přechodů v centru Prahy vzniknou na silnicích plochy pro odkládání koloběžek a kol
5. listopadu 2020 10:45 | Aktualizováno v 18:39
I když je zákonem stanoveno, že auta nesmí stát ve vzdálenosti kratší než pět metrů před přechodem, stačí se projít ulicemi centra Prahy a hned je jasné, že to není dodržováno. Kvůli nedostatku místa porušují předepsanou vzdálenost i rezidentní parkovací zóny, které umožňují autům parkovat příliš blízko přechodům.
„Do konce listopadu chci představit projekt, v rámci kterého budou u desítek přechodů po celé Praze 1 označeny plochy pro odkládání kol a koloběžek. Každá taková zóna by začínala na hranici přechodu a byla dlouhá 3,5 metru. Nyní v této zóně často parkují auta a chodci tak mají špatný výhled. Po nové úpravě se to zlepší,“ věří radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš, podle kterého se obdobný projekt osvědčil třeba v Londýně.
Pokud by tyto zóny začaly platit, koloběžky odkládané na chodníky by mohly být efektivněji odstraňovány, doufá Bureš. Podle něj byl zhruba čtvrt roku připravován seznam zhruba šedesáti přechodů, kde by odkládací plochy ve směru jízdy aut mohly vzniknout. Radnice nyní chce o seznamu diskutovat s poskytovateli sdílených služeb.
V centru Prahy jsou hodně rozšířeny zelené koloběžky Lime. Manažer společnosti Lime pro ČR Ondřej Široký byl informací o zamýšleném projektu Prahy 1 překvapen, firma prý zatím neměla možnost se k návrhu vyjádřit a ani o něm nic neví.
„Myslím, že by bylo přínosnější, aby provozovatelé byli přizváni už k tvorbě návrhu, je to lepší než vidět až finální verzi. Ušetřili bychom si nějaký čas a starosti. V principu toto řešení může fungovat, ale šedesát míst se mi zdá málo,“ sdělil Široký serveru Pražský patriot.Bureš si však za svým postupem stojí. „Je to takto efektivnější, když se přijde s nějakým návrhem a pak se nad ním diskutuje. Náš seznam, kterým provozovatelům dáme k posouzení, se určitě může měnit,“ řekl.
Aby projekt fungoval v praxi, bude muset podle Širokého být velká hustota těchto míst. „Také bychom požadovali zkombinování s již existujícími stojany a chtěli bychom ponechat vymezení značeného parkování na chodnících tam, kde je to možné. Nám jde primárně o tu hustotu, o typ parkovacího místa již méně, i když zastávám názor, že parkování by mělo být tam, kde tato vozidla mohou jezdit, tedy ideálně na vozovce,“ dodal manažer Lime Ondřej Široký.
Podle Pavla Kuchty, jednatele společnosti Re.volt, jejíž žlutočerné koloběžky jsou hojně vidět v ulicích metropole, je projekt Prahy 1 správný. „Tuto iniciativu velice vítáme a podporujeme. Dlouhodobě se bez výsledku snažíme komunikovat s městem ohledně návrhu odkládacích míst, kde by uživatelé stroje parkovali,“ sdělil.
V praxi podle něj však bude klíčové, kolik takových míst bude k dispozici. „Hustota rozložení hraje zásadní roli, protože nestačí v Praze 1 stanovit třeba pět přechodů a odkládacích míst. Snaha je tedy ceněná, nicméně zásadní problém je stále v nekoordinovanosti Prahy jako celku, kdy Praha 3 má jiné podmínky než devítka nebo jednička. Dlouhodobě se snažíme dostat jednotný seznam cyklostojanů v celé Praze, ale ten bohužel neexistuje a než jednat na úrovni všech městských celků, což je takřka nemožné,“ dodal.
„Věřím, že se podaří projekt vydiskutovat a spustit do jara, kdy díky lepšímu počasí opět sdílených koloběžek a kol v ulicích přibude,“ dodal radní Richard Bureš.
Další projekt v centru – čidla monitorující dobu parkování
V ulici Palackého, která je krátkou spojnicí mezi ulicemi Vodičkova a Jungmannova, začalo být před poliklinikou testováno nové zařízení. Přímo před vchodem do zařízení jsou tři vyhrazená parkovací místa. Maximální povolená doba stání je 30 minut.
Do vozovky byla instalována čidla, která zaznamenají, kdy auto na některém z těchto stání zaparkovalo. V tu chvíli začne být na světelné tabuli, která je umístěna na stožáru se značkou, zobrazován měnící se časový údaj, který ukazuje, kolik minut auto na vyhrazeném stání parkuje.
Číslice má zelenou barvu. Když uběhne půlhodina, což je maximální povolený čas pro parkování, a auto je stále na místě, údaj zčervená, takže je hned vidět, které auto překračuje povolený časový limit. Když na místě nikdo neparkuje, číslice se nezobrazuje.
Pokud se pilotní projekt osvědčí, tato zařízení by mohla začít postupně fungovat příští rok i na dalších místech v první městské části. Odhadované náklady na jedno monitorované stanoviště jsou 120 až 140 tisíc korun v závislosti na počtu parkovacích míst.