dnes
Středa - polojasno
10°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
10°C
pozítří
Pátek - zatazeno
12°C
U Negrelliho viaduktu vznikne náměstí. Oblast se změní v pulzující centrum, plánuje Praha 8
Takto bude za pár let vypadat Negrelliho viadukt v Karlíně a jeho bezprostřední okolí. Vizualizace: Moba

U Negrelliho viaduktu vznikne náměstí. Oblast se změní v pulzující centrum, plánuje Praha 8

Oblouky Negrelliho viaduktu zaplní kavárny, galerie a obchůdky. Vedení městské části Praha 8 schválilo koncepční studii Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město. S rekonstrukcí se začne po dokončení úprav dopravní funkce viaduktu. To by mělo být za tři roky.

Viadukt z pískovcových a žulových kvádrů byl vybudován v letech 1846 až 1850 stavitelem Aloisem Negrellim. Od 50. let 20. století byly prostory pod 93 oblouky viaduktu vnímány jako zbytkové a využívány hlavně jako sklady či odstavné parkoviště.

Vedení radnice Prahy 8 dalo zelenou rekonstrukci viaduktu, jejímž cílem není jen revitalizace historicky významné stavby, ale také vrácení života do bezprostředního prostoru viaduktu. „Ústředním prvkem společenského života bude Negrelliho náměstí. V 74 obloucích viaduktu, které se nacházejí na karlínském břehu, vzniknou rozmanité možnosti pro trávení volného času,“ popisuje plány s prostory zástupce starosty Petr Vilgus.

„Model pronajímání oblouků nebude založen na čistě tržních principech, aby se z viaduktu nestala druhá Pařížská, tedy předražená ulice bez duše, která Pražany nijak neláká k návštěvě,“ pokračuje Vilgus.

Koncepční studie vyhotovená architektonickým atelierem MOBA studio počítá s mírným navýšením před prostorem viaduktu, čímž chce zajistit patřičnou míru klidu pro činnosti a aktivity, které budou pod viaduktem. V maximální míře bude uchována stávající vegetace, která bude v okolí Negrelliho náměstí doplněna souvislým stromořadím mezi parkovacími stáními.

„Revitalizací viaduktu získáme nové pulzující centrum Prahy 8. Prostor Florence, místa s mimořádným významem pro celou metropoli, tak získá důstojný vzhled i využití,“ říká zástupce starosty Radomír Nepil. „Koncepční studie byla schválena s podmínkou, že dopravní řešení podél celého projektu zůstane zachováno ve stávajícím stavu vyjma změny vjezdu u Autobusového nádraží Florenc. Nyní tedy připravujeme podklady pro výběrové řízení architektonické soutěže, které vyhlásí pražský magistrát,“ doplňuje informace zástupce atelieru MOBA Igor Kovačević.

Rekonstrukce významné historické i dopravní stavby by měla být hotova v roce 2020 s plánovaným rozpočtem 350 milionů korun z pražského rozpočtu. „Cílem je otevření Negrelliho viaduktu Pražanům podobně, jako se to v minulosti podařilo u chátrajících karlínských kasáren. Ty jsou nyní jedním z kulturních center Karlína nabízející rozhlednu, bar, kino a obrovské pískoviště a v budoucnu možná i bazén,“ dodává místostarosta Prahy 8 Petr Vilgus.


Další články
Nahoru