
U Dvoreckého mostu na podolské straně se rýsují základy tramvajové trati
15. listopadu 2024 16:23
Práce nepřetržitě probíhají i na mostních polích budoucího mostu, který bude sloužit pěším, cyklistům i městské hromadné dopravě. Dvorecký most už má nyní hotovy všechny pilíře. Na podolské straně je dokončeno pole 6, na smíchovské straně jsou dostavěna mostní pole 1 a 2.
Obě strany mostu se mohou pochlubit hotovými přechodovými oblastmi. Dle odhadů stavařů je most hotový téměř z pětašedesáti procent. Zhotovitelem je sdružení Metrostav TBR Firesta STRABAG – Dvorecký most.
Výstavbu kolejového napojení na stávající trať na protější smíchovské straně (ulice Na Zlíchově) stavebníci plánují na přelomu dubna a května příštího roku. Následně by měla být budována tramvajová trať na samotné nosné konstrukci mostu – mostovce.
„Hlavní penzum prací je nyní soustřeďováno na dokončení nosné konstrukce u smíchovského břehu, tedy mostního pole 3. Současně probíhá stavební činnost na podolské straně, a to výstavba pole 5. Následovat bude dokončení nosné konstrukce taktem – mostním polem 4, které se bude stavět mezi pilíři mostu P4 a P5," popsal mluvčí Metrostavu Radim Mana.
Celkem čtyřikrát byl podle něj realizován převoz nadměrných ocelových konstrukcí z pražské Chuchle až ke Dvoreckému mostu. Všechny čtyři podpůrné skruže jsou nyní osazeny nad vodní hladinou, kde slouží jako podpůrná konstrukce pro prostorové lešení a bednění budoucí nosné konstrukce mostu mezi břehy a pilíři ve vodě.
„Dvě kratší konstrukce se nacházejí v úseku mostního pole 3. Po jeho betonáži, která se uskuteční na začátku příštího roku, budou odvezeny zpět do Chuchle k demontáži," popsal mluvčí.
Zbývající dvě objemnější konstrukce jsou momentálně umístěny mezi pilíři budoucího mostního pole 5. Po ukončení betonáže tohoto mostního pole budou konstrukce přesunuty do středního – čtvrtého pole mezi pilíři ve vodě P4 a P5. Jakmile bude dostavěno i toto poslední čtvrté pole, ocelovou skruž čeká stejný osud jako tu první.
Stavební práce na mostě probíhají podle Many sedm dní v týdnu a někdy i v nočních hodinách. Přes noc se provádí betonáže či demontáže podpůrných a pomocných konstrukcí. Práce v nadcházejícím zimním období jsou naplánovány bez přerušení a s případnými klimatickými obtížemi se musí stavba vypořádat.
„Za připomenutí stojí nedávné povodně, kdy nebylo možné pracovat na vodní hladině a pod vodou. Na stavbě mostu pracuje souběžně asi 150 osob. V rámci technických řešení se stavaři snaží maximálně zkrátit termín dokončení. To je plánováno na leden 2026," dodal mluvčí Metrostavu.
Stavbu protáhly problémy dané geologickými podmínkami, původně měl být most hotový letos. Plánovaná cena zhruba 1,1 miliardy korun se podle náměstka Hřiba zvýší asi o deset procent.
Vedle tramvají, chodců a cyklistů most bude moci posloužit i zdravotnickým záchranářům nebo hasičům. Na podolské straně budou tramvaje v budoucnu pokračovat i po plánované trati Jeremenkovou ulicí přes Budějovickou do Michle. Označení Dvorecký most je provizorní, o konečném pojmenování rozhodnou podle Hřiba občané v anketě. Stavba by měla nést jméno některé z významných ženských osobností.