dnes
Čtvrtek - jasno
25°C
zítra
Pátek - skorojasno
28°C
pozítří
Sobota - skorojasno
30°C
Lifestyle / Zdraví

Jak správně pečovat o svůj mozek, jak ho nakopnout a jakým chybám se vyvarovat, radí primářka rehabilitačního ústavu

Poznáte, kdy je váš mozek „unavený“? A jak ho nejlépe stimulovat? Či jaké vitamíny jsou nejlepší pro funkci vašich nervů? Na tyto a další otázky odpovídá primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí – MUDr. Michaela Tomanová.

Co dokáže mozek „uspat", co naopak nastartovat?
Naše usínání i probouzení řídí hormony. Pokud máte problém večer usnout nebo naopak po ránu nastartovat, můžete vyzkoušet cvičení. Před spaním je dobré provádět dechová cvičení, která vám pomohou rychleji a účinněji zrelaxovat celé tělo a zároveň si vyčistit mysl. Budete tak lépe připraveni jít spát. Po ránu je potřeba opět mozek okysličit. Vhodné jsou aerobní sportovní aktivity, které vás nejen rozproudí, ale také zlepší vaši náladu.

mudr-michaela-tomanova

MUDr. Michaela Tomanová

Jak se projeví, když už je mozek unavený nebo přetížený?
Pokud se cítíme unavení nebo přetížení, může to souviset například s nedostatkem serotoninu v našem těle. Tento hormon nám pomáhá udržovat mozek v rovnováze. Spánek je určen k regeneraci a znovu získání energie. Pokud je tato rovnováha narušena, může se to projevovat například špatnou koncentrací, poruchami spánku, zhoršenou náladou. Stejně tak se může projevit i bolest například zad či hlavy.

Co pro svou činnost potřebují nervy? Jaké vitamíny je vyživují? Jak se projeví, když nervy nedostávají, co by měly?
Nervy a mozek potřebují především dobrou výživu. Pro svou činnost spotřebují 20 – 25 % naší celkové denní energie. Stejně tak nervy potřebují také odpočinek, pro svoji správnou činnost a regeneraci. Důležité jsou také vitamíny především vitamíny skupiny B, kyselina listová, železo a zinek. Pokud naše tělo nedostává vše potřebné, může docházet například k brnění, pálení, tuposti či ochrnutí.

Jak unavený a přetížený mozek nastimulovat, aby zase začal „pracovat", jak má?
Pokud cítíme, že něco není v pořádku a náš mozek nepracuje tak jak má, je třeba změnit některé návyky a také upravit životní styl. Zejména upravit jídelníček tak, aby byl vyvážený a obsahoval látky důležité pro činnost mozku, je dobré hlavně dostatečně spát a také dostatečně pít. Velmi účinné je dodržovat stálý rytmus dne. Dodržovat stejný čas kdy vstáváme a kdy chodíme spát. Důležitý je také dostatečný pohyb, a to nejen pro náš mozek, ale také pro naše tělo.

Jak si pomoci rehabilitací při poškození nervů a mozku?  
Při rehabilitaci poškození mozku využíváme především geneticky daný program centrální nervové soustavy k nastavení optimálního možného funkčního stavu. Mozek je tak do určité míry schopen reorganizace některých funkcí. Této schopnosti se říká plasticita. Rehabilitace poškození nervů a mozku je ovšem dlouhodobá záležitost a většinou je třeba spolupráce více specialistů.


Tipy na správné třídění odpadu po letním pikniku či zahradní grilovačce

2. srpna 2020 v 07:02

Plastové obaly od olejových marinád, jednorázové kelímky, plynové kartuše nebo obaly opalovacích krémů patří k těm odpadům, které vznikají primárně během letního grilování, pikniků nebo při kempování. Pražské služby přináší sérii tipů, jak tyto odpadní komodity správně...

Charitativní závod RUN for HELP zajistil rehabilitační pobyt pro lidi po amputaci

30. července 2020 v 11:38

I letos Rehabilitační klinika Malvazinky podpořila charitativní běžecký závod pro celou rodinu příhodně pojmenovaný RUN for HELP. Akce se uskutečnila v sobotu 25. července na Letné za podpory Prahy 7 .   

Praha 11 zve na lekce jógy zdarma

23. července 2020 v 18:52

Zacvičit si jógu v areálu Chodovské tvrze mohou zájemci každou středu. Městská část Praha 11 tu společně s Domem jógy pořádá lekce jógy zdarma. Probíhají jednou týdně a na své si tu přijdou jak začátečníci, tak i pokročilí.

Thomayerova nemocnice otevřela nový provoz moderní magnetické rezonance

23. července 2020 v 18:06

Thomayerova nemocnice otevřela nový provoz magnetické rezonance MAGNETOM Altea. 

Další články
Nahoru