Dnes Neděle - oblacno 14°C
Zítra Pondělí - bourky 16°C
Neděle 29. 5. 2022
Svátek má Maxmilián a Maxim
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Tvůrce čokoládové hvězdy se narodil na nádraží, svůj život ukončil ještě před čtyřicítkou skokem pod vlak
Zdenek Rykr na jednom z mála dochovaných snímků.

Tvůrce čokoládové hvězdy se narodil na nádraží, svůj život ukončil ještě před čtyřicítkou skokem pod vlak

Před 120 lety se 26. října 1900 narodil významný avantgardní malíř Zdenek Rykr, který se inspiroval svými cestami za exotikou. Po první světové válce nastavil novou vizualizaci značky Orion, která byla v mnoha ohledech nadčasová. Mezi jeho nejvýznamnější díla, kromě čtyřcípé hvězdy, patří také například ikonický mouřenín s kávou na obale Kofily. 

Malíř samouk s cestovatelskou duší Zdenek Rykr se narodil 26. října 1900 v nádražní budově v Chotěboři. Vystudoval dějiny umění a klasickou archeologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, avšak víc než archeologie ho zajímalo malování. I když byl malíř samouk, pravidelně přispíval kresbami do novin, vystavoval svá díla a svou tvorbou se stal i průkopníkem zdejší reklamní tvorby.

Již od mládí spolupracoval s nejznámějšími československými značkami. V roce 1921 si ho pro jeho umění vybrala i firma Františka Maršnera, budoucí továrna na čokoládu Orion.

„Zdenek Rykr byl nesmírně významnou osobností při formování značky. Svou tvorbou zachránil výrobu čokolády a obrovský úspěch jeho navržené vizualizace způsobil, že se celá tehdejší firma nechala přejmenovat na Orion,“ uvedl Radomír Šlechta, Senior Brand Manager značky Orion.

Navzdory úspěchům v pracovním i osobním životě však 15. ledna 1940 svůj život v nedožitých 40 letech ukončil skokem pod rychlík na pražském Barrandově.

Inspirace orientem

Poptávka po čokoládě po konci 1. světové války sice začala pozvolna opět stoupat, vedení podniku Orion se rozhodlo vytvořit velkou reklamní kampaň. A tak začal v roce 1921 pro čokoládovnu pracovat Zdenek Rykr. Známou čtyřcípou hvězdu navrhl hned první den, co se s firmou dohodl na spolupráci.

Obrovský úspěch nové vizualizace značky i čtyřcípé hvězdy způsobil, že se v roce 1928 firma nadobro přejmenovala z „Výroba orientálních cukrovinek na Královských Vinohradech“ na krátký a zapamatovatelný Orion.

Během dvacetileté spolupráce s firmou navrhl obaly všech výrobků, řadu balicích papírů a stál také za časopisem Čokoládový svět, který firma vydávala a ve kterém se pravidelně objevovaly výrobky se svými obaly. Vzhled obalů byl velmi oblíbený, proto byla platnost ochranných známek na obaly a loga, které Zdenek Rykr navrhl, obnovována i po jeho smrti v roce 1940.

Umělecký styl Zdenka Rykra se dá označit za přinejmenším různorodý – vedle zaujetí orientem tvořil také ve stylu art deco, funkcionalismu nebo různými způsoby abstrakce. Často a rád cestoval, proto se na obalech čokolád obvykle objevovaly motivy inspirované právě jeho zážitky a vzpomínkami z různých krajin.

Odlišná místa a kultury mu pomáhaly v tvoření. Obaly výrobků bral Rykr nejen jako způsob podpory prodeje, ale i jako vyjádření názoru. Své grafické návrhy inspirované především orientem a cizinou Rykr přizpůsoboval pro československé spotřebitele.

Orion se stal v první republice nejvýznamnějším producentem čokolády v zemi, v roce 1934 třetinového podílu na trhu. Ačkoliv byl v roce 1947 znárodněn a přesunut do pražských Modřan, výroba pod národním podnikem Pražské čokoládovny pokračovala nadále.

V sedmdesátých letech vznikly výrobky  Studentská pečeť nebo arašídová čokoláda Barila. O dekádu později pak světlo světa spatřily tyčinky Deli a Koko. Během privatizace v roce 1991 byla založena akciová společnost Čokoládovny Praha, kterou o rok později koupila společnost Nestlé.


Autor: Jan Puci

Konference ve Slovanském domě se zaměřila na digitalizaci a kryptoměny

24. května 2022 v 11:44

Jaký vliv a dopady má digitalizace na vzdělání, životní prostředí a platební systémy? Světoví experti a osobnosti na oblasti informačních technologií, bankovnictví i umění o tématu diskutovali na prestižní mezinárodní konferenci o digitalizaci a kryptoměnách – Platon Life Global Digital Ecosystem...

V dubnu vzniklo 2256 společností, nejméně od září loňského roku

24. května 2022 v 10:34

V dubnu vzniklo v České republice 2 256 obchodních společností, což je o 329 méně než v březnu a zároveň nejméně od září minulého roku. Zároveň v dubnu zaniklo 990 společností, o 123 méně než v březnu a nejméně od října 2017. V Česku tak minulý měsíc přibylo 1 266 obchodních společností. Vyplývá...

Mezinárodní agentura Effectivity otevřela pobočku v Česku, do Prahy chce exportovat slovenské mozky

19. května 2022 ve 13:02

Slovenská mezinárodní agentura Effectivity (EFFE) otevřela své zastoupení v České republice. Jedná se tak o další kancelář mimo domovskou základnu, která bude vystupovat pod jménem EFFE Prague.     

Tesco spustilo kampaň pro Online nákupy

14. května 2022 ve 13:04

Tesco spustilo novou kampaň „Nenechte se opít…“. Vzhledem k situaci na trhu s potravinami je smyslem kampaně Tesca zaměřit se na ceny u online nákupů formou srovnání cen s konkurenčním Rohlíkem. Výsledkem srovnávacích nákupů je úspora, kterou Tesco zákazníkům přináší u 37 produktů(1) ze...

Pražská strojírna uzavírá rok se ziskem

5. května 2022 v 08:09

Dceřiná společnost Dopravního podniku hlavního města Prahy Pražská strojírna zveřejnila hospodářské výsledky za rok 2021. Komplikovaný rok sužovaný covidovými restrikcemi a nárůsty cen uzavřela s hospodářským výsledkem 43,6 mil. korun před zdaněním. 

Projekt Prahy 1 Corrency odstartoval, občané i podnikatelé se mohou nadále registrovat

4. května 2022 v 11:10

Radnice první městské části zahájila vlastní realizaci projektu Corrency, jehož cílem je podpořit jednotlivé živnostenské provozovny na území Prahy 1 a zároveň posílit koupěschopnost zdejších občanů. Dobrou zprávou je také to, že občané i živnostníci a podnikatelé, kteří to dosud nestihli, se...

V prvním kvartálu začalo podnikat 20 111 živnostníků. Téměř stejný počet ale podnikání ukončil

3. května 2022 v 10:39

Za první tři měsíce letošního roku prostřednictvím živnostenského oprávnění začalo podnikat 20 111 osob, což je o desetinu víc než ve stejném období roku 2021. Celkový počet podnikatelů – fyzických osob v ČR se ale zvýšil jen o 427 na 2 179 683. Aktuální přehled zveřejnila poradenská společnost...

Další články
Nahoru