Dnes Neděle - polojasno 14°C
Zítra Pondělí - jasno 10°C
Neděle 9. 5. 2021
Svátek má Ctibor
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Turnikety na mince byly ze vstupů do pražského metra demontovány před čtyřiatřiceti lety
Turnikety ve stanici Hlavní nádraží na lince C. Foto (4x): archiv DPP

Turnikety na mince byly ze vstupů do pražského metra demontovány před čtyřiatřiceti lety

Na podzim roku 1985 byly z pražského metra demontovány mincovní turnikety s mechanickými výsuvnými rameny. Turnikety bránily v průchodu tomu, kdo se pokusil vstoupit bez zaplacení jednokorunovou mincí nebo projít nesprávným směrem.

Tunikety byly ve všech stanicích pražské podzemky od jejich zprovoznění. Posledním úsekem, který byl vybaven turnikety, ale jen necelý rok, byla dvoukilometrová trasa na „céčku“ z Florence na Fučíkovu (dnes Nádraží Holešovice).

Turnikety byly jen na trase A a C, protože první úsek „béčka“ ze Smíchovského nádraží na Florence byl zprovozněn až 2. listopadu 1985, takže zde již byly instalovány elektronické razítkovací označovače jízdenek. Zajímavostí je, že v autobusech byly mechanické děrovače z Maďarska.

O návratu turniketů do pražského metra diskutovaly po sametové revoluci generace politiků. Zastánci návratu turniketů upozorňují na to, že ročně přichází dopravní podnik kvůli černým pasažérům o stovky milionů korun.

Odpůrci turniketů naopak dlouhodobě argumentují tím, že tento projekt je zbytečný a problém s černými pasažéry stejně zcela nevyřeší. Navíc zpochybňují návratnost projektu.

Před deseti lety dokonce pražský dopravní podnik vyhlásil výběrové řízení na vybudování turniketů v metru. Zřízení celého systému mělo stát 3,5 miliardy korun. Počítalo se s tím, že turnikety začnou v podzemce fungovat v roce 2012. Projekt nakonec vyzněl do ztracena. Současné vedení Prahy s instalací turniketů určitě nepočítá.

A tak se alespoň můžete podívat na historické fotografie z doby, kdy turnikety v pražském metru fungovaly:

turnikety-2-nahled turnikety-1-nahled

turnikety-praha


Most v ulici Za Černým mostem bude neprůjezdný

6. května 2021 v 15:07

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý18. května rekonstrukci mostu, který vede přes železniční trať a převádí ulici Za Černým mostem, která se dále napojuje přes komunikaci Cíglerova na Pražský okruh (Poděbradská/Chlumecká).

V noci ze čtvrtka na pátek neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

4. května 2021 ve 14:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od čtvrtka 6. května od 23 hodin do pátku 7. května do 5 hodin.

V noci ze středy na čtvrtek neprojedete Strahovským tunelem

3. května 2021 ve 13:59

Z důvodu pravidelné údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunelu od středy 5. května od 23 hodin do čtvrtka 6. května do 5 hodin uzavřen.

Patočkovu ve směru do centra uzavřou opravy

1. května 2021 v 09:03

Technická správa komunikací (TSK) zahájí 10. května souvislou údržbu ulice Patočkova ve směru do centra, v úseku ulic Bělohorská a Pod Královkou.

Pro nový tunel do Berouna hledá Správa železnic zpracovatele dokumentace

29. dubna 2021 ve 12:42

Správa železnic vyhlásila opakované výběrové řízení na zhotovení aktualizace dokumentace pro územní řízení stavby nové trati mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Její součástí bude přibližně 24 kilometrů dlouhý tunel.

Praha 9: Nově otevřené parkoviště pro rezidenty

27. dubna 2021 v 11:35

Od úterý 27. dubna je řidičům k dispozici rezidentské parkoviště za Poliklinikou Prosek.

Další články
Nahoru