dnes
Pondělí - oblacno
4°C
zítra
Úterý - prehanky-snih
4°C
pozítří
Středa - jasno
6°C
Turnikety na mince byly ze vstupů do pražského metra demontovány před čtyřiatřiceti lety
Turnikety ve stanici Hlavní nádraží na lince C. Foto (4x): archiv DPP

Turnikety na mince byly ze vstupů do pražského metra demontovány před čtyřiatřiceti lety

Na podzim roku 1985 byly z pražského metra demontovány mincovní turnikety s mechanickými výsuvnými rameny. Turnikety bránily v průchodu tomu, kdo se pokusil vstoupit bez zaplacení jednokorunovou mincí nebo projít nesprávným směrem.

Tunikety byly ve všech stanicích pražské podzemky od jejich zprovoznění. Posledním úsekem, který byl vybaven turnikety, ale jen necelý rok, byla dvoukilometrová trasa na „céčku“ z Florence na Fučíkovu (dnes Nádraží Holešovice).

Turnikety byly jen na trase A a C, protože první úsek „béčka“ ze Smíchovského nádraží na Florence byl zprovozněn až 2. listopadu 1985, takže zde již byly instalovány elektronické razítkovací označovače jízdenek. Zajímavostí je, že v autobusech byly mechanické děrovače z Maďarska.

O návratu turniketů do pražského metra diskutovaly po sametové revoluci generace politiků. Zastánci návratu turniketů upozorňují na to, že ročně přichází dopravní podnik kvůli černým pasažérům o stovky milionů korun.

Odpůrci turniketů naopak dlouhodobě argumentují tím, že tento projekt je zbytečný a problém s černými pasažéry stejně zcela nevyřeší. Navíc zpochybňují návratnost projektu.

Před deseti lety dokonce pražský dopravní podnik vyhlásil výběrové řízení na vybudování turniketů v metru. Zřízení celého systému mělo stát 3,5 miliardy korun. Počítalo se s tím, že turnikety začnou v podzemce fungovat v roce 2012. Projekt nakonec vyzněl do ztracena. Současné vedení Prahy s instalací turniketů určitě nepočítá.

A tak se alespoň můžete podívat na historické fotografie z doby, kdy turnikety v pražském metru fungovaly:

turnikety-2-nahled turnikety-1-nahled

turnikety-praha


Uzavření tubusu Bubenečského tunelu

24. března 2020 v 07:14

Tubus A ve směru na Barrandovský most bude od 30. března do 3. dubna vždy od 23 hodin do 5 hodin uzavřen, tubus B bude bez omezení s provozem v původním směru.

Vlak projel u Masarykova nádraží návěstidlem zakazujícím jízdu

23. března 2020 ve 12:37

Spěšný vlak dnes ráno kolem 8:30 projel u Masarykova nádraží návěstidlem zakazujícím jízdu. Nikomu se nic nestalo, nevznikla žádná škoda. Kvůli zadokumentování události ale zhruba hodinu stál provoz na trati do Českého Brodu. Musely být také odřeknuty některé osobní vlaky. Provoz byl obnoven po...

Praha 5: Klikatá bude od pondělí 23. března uzavřena

22. března 2020 v 06:46

Z důvodu opravy kanalizace a vodovodu bude pro dopravu v termínu od pondělí 23. března do neděle 20. prosince 2020 uzavřena ulice Klikatá. První etapa v termínu od 23. března se týká úseku mezi ulicemi U Waltrovky a Mezná.

Další články
Nahoru