Tunel pod Strahovem čeká kompletní oprava, která se protáhne na řadu let
23. srpna 2024 17:26
„Již delší dobu je hotová studie generální rekonstrukce Strahovského automobilového tunelu. V září 2023 záměr schválili i radní hlavního města. Investice do tunelu přibližně ve výši šesti miliard korun by měla být dokončena do konce roku 2033. Aktuálně jsme letos vybrali projektanta, který připraví a projedná kompletní projektovou dokumentaci," uvedla Lišková.
Modernizace Strahovského tunelu zahrnuje opravu technologických částí, odvodňovací šachty nebo vozovky. Zlepší se bezpečnost provozu a rovněž možnost úkrytu pro lidi v případě ohrožení. Tunel totiž slouží rovněž jako civilní kryt.
První část oprav zahrne podle plánu TSK nezbytné takzvané průzkumné ověřovací a diagnostické práce na stavební a technologické části tunelu. „Tyto práce nebudou nijak ovlivňovat automobilový provoz. První etapa počítá s průzkumem betonu a výztuže horní klenby, paty tunelu, desky vozovky a spodní klenby. Dále také ochranného systému a přístupových štol," uvedla mluvčí.
Tyto a další práce mají silničáři plánovány přibližně do poloviny roku 2026. Ve druhé etapě od června 2026 do října 2028 mají v plánu prodloužit stávající odvodňovací šachty vedoucí z portálu na Smíchově. Poté prodlouží šachty v celém tunelu a vyrazí čtyři nové rozvodny a začnou stavět dvě trafostanice a požární nádrž.
„Také v této etapě by mělo být omezení provozu minimální, využity budou mimo jiné pravidelné noční uzávěry," sdělila Lišková.
Třetí etapa se bude týkat vybavení tunelu novými technologiemi, což potrvá až do poloviny roku 2031. V poslední fázi se TSK zaměří na výměnu povrchu vozovky a jejího odvodnění nebo instalaci bezpečnostních zařízení.
Strahovský tunel byl otevřen v roce 1997, ale jeho projekt vznikal již v 80. letech. V roce 2002, tedy pět let po svém otevření, byl Mezinárodní automobilovou federací hodnocen jako devátý nejbezpečnější tunel v Evropě ze 30 testovaných.