Tunelový komplex Blanka zažil řadu kuriózních situací. Couvající auto, kočárek, zmatené psy i opilé chodce
1. října 2019 06:21
Od počátku zkušebního provozu do konce letošního srpna řidiči v tunelech mezi Trojou a Brusnicí způsobili téměř 400 nehod. V červnu bylo z tunelu odtaženo tisící nepojízdné vozidlo. Celkem do tunelů za čtyřletou dobu provozu neoprávněně vstoupilo 300 lidí, z nichž byli někteří opilí, takže jim úzký chodník po stranách tunelu nestačil a klopýtali po vozovce.
Zaběhnutý pes zastavil provoz v tunelu
„Setkáváme se s nejrůznějšími situacemi. Nejčastěji je to závada na autě a jeho zastavení. Mezi nejnebezpečnější patří po dopravních nehodách samovolné požáry vozidel a pohyb chodců v tunelech. Z pohledu rizika neméně nebezpečná jsou zvířata, která se do tunelů zaběhnou,“ popisuje mimořádné události mluvčí Technické správy komunikací v Praze Barbora Lišková. V průměru dochází každý den k jedné takové události.
Když byla v roce 2015 Blanka otevřena jen pár měsíců, pár dní před Vánoci prošly Brusnickým tunelem dvě ženy s kočárkem. Mezi Prašným mostem a Malovankou urazily za plného provozu po únikovém chodníčku podél vozovky tunelu 1,4 kilometru. Aby tomu daly vše korunu, na Malovance přeběhly frekventovaný dvoupruhový nájezd do tunelu.
Řidiči couvali z uzavřeného výjezdu, málem se srazili
Před třemi lety udělalo velmi nebezpečný manévr auto, které se zastavilo uprostřed vozovky výjezdové rampy z Brusnického tunelu. Spolujezdec se šel podívat za roh, jestli je skutečně výjezd zavřený, jak bylo signalizováno na informačních tabulích. Mezitím do auta málem narazil další vůz, který také ignoroval signalizaci a chtěl projet uzavřeným výjezdem. Následně oba řidiči začali couvat a málem se při tom srazili.
Zhruba jednou týdně v tunelovém komplexu někomu dojde „šťáva“, tedy zastaví se zde auto z důvodu nedostatku pohonných hmot. Jelikož tunelovým komplexem projede denně v průměru 92 tisíc aut, je takové zastavení nebezpečné. Letos v červnu došlo k tisícímu odtahu porouchaného nebo havarovaného auta.
Každý měsíc v Blance zhruba 1500 řidičů překročí maximální povolenou rychlost. Standardně se může jezdit sedmdesátkou, když je silný provoz, nehoda či jiná mimořádnost, platí v tunelech padesátka.
Historie tunelového komplexu Blanka (TKB)
1999 – zahájení prací na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí
2000 – návrh dokumentace k územnímu rozhodnutí
2002 – vydáno územní rozhodnutí
2004 – geologická sondáž
27. 11. 2006 – vydáno stěžejní stavební povolení (celkem 78 stavebních povolení)
2007 – zahájení stavebních prací
18. 7. 2011 – poslední průraz
19. 9. 2015 – otevření TKB
TKB v číslech
Délka: 5 500 metrů
Počet tubusů: 2
Délka tunelů: 12 km
Stavební objekty: 611
Cena: 43 mld.
Blanku tvoří tři tunely
Brusnický
Vede od křižovatky Malovanka do křižovatky Prašný most. Celková délka úseku je 1,4 km. Barva vodicího pruhu v obkladu je oranžová.
Dejvický
Začíná v křižovatce Prašný most a pod třídou Milady Horákové až na Letnou. Celková délka úseku je 1,0 km. Barva vodicího pruhu v obkladu je fialová.
Bubenečský
Od křižovatky Letná vede pod Stromovku, Císařský ostrov, Vltavu a potom podél řeky až k trojskému portálu. Celková délka úseku je 3,09 km. Barva vodicího pruhu v obkladu je tmavě modrá.