Dnes Sobota - zatazeno 17°C
Zítra Neděle - prehanky-dest 21°C
Sobota 18. 5. 2024
Svátek má Nataša
Pražské drby
Co se v Praze povídá
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Trolejbusy se do Prahy vracejí jen pomalu, plány jsou ale velké
Trať z Letňan do Čakovic. Foto: Zdeněk Bek / DPP

Trolejbusy se do Prahy vracejí jen pomalu, plány jsou ale velké

Trolejbusy byly více než tři dekády důležitou součástí pražského systému veřejné dopravy, první linka se objevila v polovině 30. let a Pražané se elektrickými „bratříčky" autobusů mohli vozit až do října 1972. Poté ale tento ekologický způsob MHD z Prahy na dlouho zmizel a po neúspěšných plánech z přelomu 80. a 90. let se začal vracet až po roce 2010. Před pěti lety, 1. července 2018, se dokonce trolejbusy do pražské veřejné dopravy vrátily, na začátek pravidelného provozu na tehdy otevřené trati z Palmovky směrem k Čakovicím, kde elektrická trakce jezdila už před desítkami let, se ale stále čeká.

Dráty trolejového vedení od Palmovky na Proseckou ulici a poté od metra v Letňanech směrem na Čakovice sice už od loňska stojí, trasa vybudovaná za asi 280 milionů korun ale stále marně čeká na vozový park.

Cestující se sice trolejbusem na lince 58 – stejné číslo nesla ve skoro totožné trase trolejbusová linka jezdící mezi roky 1952 až 1965 – mohli svézt už loni v prosinci, jednalo se ale jen o zkušební provoz s vozem zapůjčeným z Hradce Králové. Pražský dopravní podnik (DPP) totiž stále čeká na dodávku 15 vozů, které měly dorazit na začátku letošního roku, výrobce má ale potíže s dodávkami dílů.

Do ulic Prahy se po půlstoleté pauze nevrátí úplně běžné trolejbusy, ale parciální, které jsou schopné část trasy ujet na baterie. Díky tomu není nutné budovat troleje nad celou trasou. Linka na severu města je ale jen „první vlaštovkou", letos DPP zahájil stavbu z Veleslavína na letiště v Ruzyni, kde by měly jezdit vysokokapacitní tříčlánkové vozy, dále by se trolejbusová síť měla rozšířit na západ, mezi zastávky Na Knížecí a U Waltrovky (i zde trolejbusy původně jezdily). Praha chystá elektrifikaci dalších linek, hlavně na periferii a zejména tam, kde jsou dnes cestující odkázaní pouze na autobusy.

Nově budované trolejbusové trasy – ať už z Palmovky, k letišti v Ruzyni nebo v Jinonicích – mají jedno společné, a to kopcovitý terén, kde má elektrická trakce oproti autobusům velkou výhodu v nulových emisích. Na podobných místech přitom vznikaly i první pražské trolejbusové linky před skoro devíti dekádami.

Tehdy elektřinou poháněné vozy hlavně umožnily cestujícím dostat se do kopců, kam tehdejší dýchavičné autobusy vyjely jen stěží. A v porovnání s tramvajemi, které tvořily za první republiky (ale i dlouho poté) páteř pražské městské hromadné dopravy, nebylo nutné pokládat koleje.

Premiéru měly pražské trolejbusy v srpnu 1936, první linka vedla z tramvajové vozovny ve Střešovicích přes Ořechovku a Hanspaulku až ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. „Trolleybusové vozy se osvědčují, jedou klidně a budou znamenati pro naše velkoměsto nový moderní typ provozu," psal nadšeně tehdejší tisk.

První vozy dodaly Praze tři významné domácí továrny, aby se vyzkoušelo, komu se povedou nejlépe. Trolejbusy Škoda 1Tr, Tatra T-86 a Praga TOT dostaly označení 301 až 303, v provozu se nejvíce prosadily pragovky, kterých v Praze koncem 30. let jezdil tucet; zbývající firmy vyrobily už jen po pěti dalších vozech.

I díky rostoucímu vozovému parku se mohla rozšířit také trolejbusová síť hlavního města Československa. V říjnu 1939 tak přibyla druhá trať, plánovaná už před okupací, která vedla ke zbrojovce v Jinonicích. V prudkém stoupání mohly trolejbusy naplno předvést své výhody, navíc kvůli důležité válečné výrobě linka fungovala prakticky až do osvobození.

Jinak ale samozřejmě sešlo z dalších plánů na nové trasy, a hlavní rozmach pražské trolejbusové dopravy tak mohl přijít až po válce. Nejprve byla v roce 1947 prodloužena jinonická linka až na Václavské náměstí a mezi roky 1949 a 1954 následovala hlavní etapa rozšiřování trolejbusové sítě.

Elektřinou poháněné vozy se rozjely nejen do centra města na Jungmannovo či Karlovo náměstí a na žižkovskou, střešovickou nebo pankráckou periferii, ale také do míst mimo hranice tehdejšího hlavního města, do Čakovic a Velké Chuchle.

V polovině 50. let tak byla trolejbusová síť v Praze víceméně stabilizovaná. Smíchovská tatrovka dodávala nové vozy T-400 a existovaly plány na další rozšíření trolejbusů třeba až na Zbraslav, ležící daleko za městem. Vrcholem trolejbusové éry byl rok 1959, kdy na 59 kilometrech tras jezdilo 11 linek, už tehdy ale přišly první rány.

Zanikla nejstarší linka a dočasně přerušen (ve skutečnosti ale nadobro ukončen) byl i provoz do Chuchle. V roce 1960 sice přišla dodávka 35 nových trolejbusů značky Škoda, to už ale byl začátek jejich labutí písně. V roce 1963, kdy v pražských ulicích jezdilo na 180 elektrických vozů, rozhodl národní výbor o zrušení trolejbusů.

O tom, proč vlastně z Prahy zmizely, se dodnes spekuluje. Den poté, co na trasu Orionka – Strahovský stadion vyjel 15. října 1972 poslední vůz, Rudé právo v krátké noticce pouze napsalo, že „nové pojetí městské dopravy vyžaduje odstranění trolejových vedení". To prý bylo poruchové a vyžadovalo drahé opravy, spíš ale doplatilo na zanedbanou údržbu.

Mezi důvody, proč byly trolejbusy byly vytlačeny autobusy, byla tehdy levná nafta a svou roli prý sehrála i plánovaná výstavba podzemní dráhy. Podle některých hlasů nebyla bez významu ani skutečnost, že autobusy, nezávislé na drátech, byly lépe využitelné pro případnou evakuaci obyvatelstva.

Za energetické krize koncem 70. let se ale ukázalo, že zrušení trolejbusů nebylo příliš šťastné rozhodnutí, na rychlou obnovu provozu ale nešlo ani pomýšlet, neexistoval ostatně ani vhodný vůz. Od druhé poloviny 80. let se začalo vážně uvažovat o obnovení trolejbusové dopravy, vždy ale zůstalo pouze u plánů.

Pražské trolejbusy se daly najít jen v muzejní expozici dopravního podniku, v ulicích také mohl poučený pozorovatel objevit – postupně mizející – zbytky trolejového vedení. V říjnu 2010 se pak na vinohradské Orionce objevila symbolická trolejbusová zastávka a v Šárecké ulici v Praze 6 byly vybudovány dva nenápadné sloupy s dráty.

V roce 2015 se například zkoušel elektrobus, který měl pevnou dobíjecí stanici na obratišti Želivského, už o pět let dříve jezdily dva elektřinou poháněné minibusy v centru, kvůli poruchovosti ale brzy skončily. Nakonec se nicméně do ulic vrací trolejbusy s klasickými sběrači, byť dokáží jezdit i bez drátů.


Autor: ČTK

Národní technické muzeum spouští v expozici Doprava mobilního průvodce TourStories

Včera ve 14:12

Přijďte oslavit Mezinárodní den muzeí do Národního technického muzea. Do všech poboček NTM bude v sobotu 18. května snížené vstupné. V Praze se muzeum připojuje k festivalu Máme otevřeno a pro návštěvníky připravilo zdarma program: poprvé si mohou vyzkoušet v Dopravní hale průvodce v aplikaci...

Stržená trolej zastavila provoz tramvají na Výtoni

16. května 2024 v 09:16

Provoz tramvají na Výtoni zastavila dnes ráno krátce před půl sedmou stržená trolej. Na svědomí to měl řidič nákladního auta, které projíždělo frekventovanou křižovatkou. K obdobným událostem dochází v místě opakovaně. Jak uvedl dopravní podnik na svém webu, ke stržení troleje a přerušení provozu...

Praha 6 slaví 45 let linky 180

16. května 2024 v 08:17

Třikrát byla zavedená, dvakrát zrušená. Od 28. května 1979 jezdí linka 180 v trase, která z velké části vede Prahou 6. Ve čtvrtek 30. května od 18 hodin můžete oslavit 45 let linky 180 na šestce jízdou muzejním autobusem jak v historické, tak současné trase.

Nové zóny placeného stání na Hradčanech a ve Vokovicích

15. května 2024 ve 14:25

Na základě požadavku Prahy 6 došlo k rozšíření zón placeného stání v oblasti Hradčan a Vokovic.

Kvůli závadě nejezdilo na soupravě nejezdilo metro na části linky B

15. května 2024 v 09:37

Technická závada na jedné ze souprav přerušila ve středu od 6:45 na půl hodiny provoz metra na lince B v úseku mezi stanicemi Českomoravská a Černý Most. Cestující mohli v době omezení využít autobusové a tramvajové linky, dopravní podnik jejich trasy prodloužil.

Setkání veřejnosti k plánovaným změnám křižovatky Táborská a Sezimova

13. května 2024 v 08:03

Praha 4 zve obyvatele na veřejné setkání k plánovaným změnám na křižovatce ulic Táborská a Sezimova. Dlouholetým problémem je zde přechod u základní školy, místo je nepřehledné a rizikové.

Uzavření Lednické ulice

11. května 2024 v 10:54

V termínu od 13. do 22. května bude obousměrně uzavřena Lednická ulice v úseku mezi nádražím Kyje a Morušovou ulicí. V celém úseku se bude opravovat povrch vozovky a mostní konstrukce.

Další články
Nahoru